3478
Sök

Köpråd 740 (dyrast att reparera?)

62 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#41
Slutsiffra är en 1 så, så snart som möjligt ska han till inspektör och inspekteras grundligt...
Ska byta handbromsbackar innan bara och sen tänkte jag på avgasvärdera, vad kan man göra för att få dom så bra som möjligt? Nytt luftfilter, köra hon bra varm innan, etanol har jag hört gör något positivt men det funkar just inte till en 740, vad mera?
Så länge som inget är sönder bör den väl inte ge allt för konstiga värde, eller?
Lamndasonden-lampan med koden 2-1-2 har kommit och gått men nu verkar det har lugnat sig, efter lite putsning...

Byta backar gissar jag att det är lätt, nollställa skruven under armstödet- hissa upp båda hjul samtidigt och sen byta det, även köpt till monteringssatsen som verkar vara ett måste.
Finns det något tips så man inte behöver få bakläxa eller hur man ska säga, så man inte behöver göra något mer än vad som egentligen behöves?


En annan sak också, har kanske på gång en mkt välvårdad BMW 518 E-34 1996
folk snackar om att detta är "slö18" men de kanske är kräsna för större motorer
Men är det ganska stor skillnad mellan 518 och 740 i kraft och fart?
Hur är 518 från -96 och mecka med jämfört med 740 om man som jag som inte kan för mycket?
Tack för svar

klabbarpan
3 041 Inlägg
28 mars 2014
#42
Att man kallar en e34 518 för slö 18 är kanske inte så konstigt. Dem är tokslöa. Även med 520 modellen är dem slöa. Ingen direkt lätt bil.


1 562 Inlägg
28 mars 2014
#43
Kolla över kablaget till lambdasonden så de inte bara är någon dåligt gjord skarv eller liknande. Ska inte gå igenom med lysande motorelektroniklampa, så bra om du får ordning på det. I övrigt ska inget mer än vanlig service krävas för att ha bra värden. När du byter handbromsbackarna så se till att expandern går lätt på båda sidor, dessa brukar kunna kärva men brukar gå att smörja upp. Monteringssats, menar du hållarna som sitter i skruvarna som håller drivaxlarna? Brukar byta dem beroende på hur dem ser ut, kan vara ide att ta nya bultar i fall du byter dem så du inte drar av dem. Har aldrig behövt byta några fjädrar.

62 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#44
Körde han med körförbud idag till besiktningen och var lite nervös får jag erkänna, stressad så in i helvete när jag kom dit  sent och kom på att jag inte bytt till det nya luftfiltret är som låg i bagaget, jag fort som fan ut ur bil hämta luftfiltret, öppnar huven, öppnar locket, min bil kommer upp på skylten, ut med det gamla in med det nya, stänger luckan, blir fel och kommer i kläm, saftblandare börjar lysa och signal låter att jag är sen in, stänger luckan rätt, slår ner huven, tappar det gamla filtret, slänger mig in i bilen och kör, porten var stängd... trodde jag först men det var porten bredvid tongue Stressad och nervös tjötar jag med den trevlige bestigningsmannen.
Och min gamla Volvo går igen utom några som helst problem smile

Lamndasonden sluta lysa efter att jag blåste rent den igen och satte dit den löst med 40 nm som jag fick reda på efter jag drat åt den som fan.
Bytet men backarna gick bra, dock känns vajern lite mjuk men han gick ju igenom som sagt big_smile
På min sommardäcken imorgon med mina "begnatinköpta" oslofälgar
väl möt smile

62 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#45
Har hittat en 940 som jag funderar på att införskaffa mig, men den har problem med:
lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
enligt senaste besiktningspapperna och den säljes nu obessad med slutsiffran 2, vågar man chansa
Skillnad mellan 740 och 940 är det något mer än utseendet och fler bekvämligheter i bilen som standard ?
visserligen skiljer det bara två år mellan dom.
Den har en gång i tiden vart handikapp anpassad med automat men nu  som vanlig bil med manuell, någon kommentar om sådana här ombyggda bilar?

Tpf
mvh
JH


Sök