2433
Sök

Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer

88 050 Visningar
Uppdaterades senast 26 mars 2020
170 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#21
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-a4b476b05dc332097eaf2198264d7ad1.jpg
Vill påstå att det fanns märkbart mindre utrymme mellan motor och innerskärm att tillgå på höger sida då Chrysler monterade motorn förskjuten mot högersidan. Det gick ändå hyfsat men två tändkablar får monteras underifrån och samma sak vid skruvande med stiften. Det är dock inget direkt problem så länge inte motorn är varm.
Ska plocka bort rören ett efter ett och helsvetsa dem. Efter det montera dem igen och helsvetsa mot flänsen samt kollektorn.


1 861 Inlägg
22 februari 2014
#22
Hur går det med värme om det är så trångt? Tändkablar kan ju inte må så bra vid extrem värme liksom?


170 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#23
Dr_struts skrev:
Hur går det med värme om det är så trångt? Tändkablar kan ju inte må så bra vid extrem värme liksom?

De på vänstersidan är inga problem men de två främre på högersidan får monteras underifrån och då är det inget bekymmer alls. Blir lindade rör också.


1 861 Inlägg
23 februari 2014
#24
Dåså! Tänkte mest på värmen från turbo samt grenrör om dom inte skulle ta skada av det men lindar man rören så försvinner ju mycket värme där! smile


170 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-d166f5f34cbb20692dd0ef568e3add4b.jpg
Inte så mycket kvar att göra med grenrören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-5db359d04fcdade142e97d113464d6e1.jpg
Rören som behövs på avgassidan är nästan klara.
Senast redigerat av DanielDart (23 februari 2014)


19 Inlägg
25 februari 2014
#26
Snyggt jobbat brorsan!
Kul att du äntligen går från ord till handling!


170 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#27
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-fd02055d50e999256b443a639f1ce2ca.jpg
Har städat en del i elsystemet och snyggat till det. Spacklat, slipat och målat upp inför slutlig montering av motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ae96655947de8470a506e5041421eb5c.jpg
Planade,portade,nya inslipade ventiler,nya teflontätningar och målade. Klara för montering.

Har även haft en egenarbetesdag på jobbet idag då det var ganska lugnt där. Svetsade klart grenrören, downpipen
och kollektorerna och monterade ihop sista toppen.
Jag e precis oppspelt och skulle säkert kunna tillbringa större delen av den vakna tiden i garaget men jag
har precis som alla andra vissa göromål som måste gå i första hand.
Senast redigerat av DanielDart (27 februari 2014)


170 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-1e8f942254b974177508f56f761df0d0.jpg

Går vidare men stötstängerna verkar vara ungefär 4mm för långa. Skit


170 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#29
degler skrev:
Snyggt jobbat brorsan!
Kul att du äntligen går från ord till handling!

Jag tröttnade på att vara en snackare och bara ligga och fundera.


170 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ccd9d181ae4e7ca0f9ec695b46585186.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ac2cfaa3b701bc68c03c8d0837ed6c3e.jpg
Nya topparna monterade och (förhoppningsvis) sista provmonteringen av rören innan de ska färdigställas med bla. bandage inför slutligt montage.
Markeringen på tryckröret är för dumpventilen.
Ska svetsa i mutter för bredbandslambda och ejektoranslutning i downpipen när jag demonterat alltihop igen.
Har tänkt hämta den rätta förgasaren och bygga en anlutning till den de närmaste dagarna om tid och lust finns.
Ska även korta ner stötstängerna efter jag kontrollerat exakt hur mycket som behövs.
Jag kan göra listan betydligt längre men tar det först.
Senast redigerat av DanielDart (2 mars 2014)


170 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#32
b18_persson skrev:
är de valiga 318 toppar eller ? smile

De nya topparna är 360 med rostfria ventiler. Mindre fjädrar för att funka ihop med rullvipporna. Därför jag var tvungen att fräsa ner styrningarna för att få plats med tätningar.


nitro express
88 Inlägg
2 mars 2014
#33
DanielDart skrev:
b18_persson skrev:
är de valiga 318 toppar eller ? smile

De nya topparna är 360 med rostfria ventiler. Mindre fjädrar för att funka ihop med rullvipporna. Därför jag var tvungen att fräsa ner styrningarna för att få plats med tätningar.

okej smile tyckte avgasportarna såg så små ut ? va e de för gjutnr på dom 596?  kör du med dubbla fjädrar eller ? smile
vad är de för kam i motorn då ? smile

nitro express

170 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#34
b18_persson skrev:
DanielDart skrev:
b18_persson skrev:
är de valiga 318 toppar eller ? smile

De nya topparna är 360 med rostfria ventiler. Mindre fjädrar för att funka ihop med rullvipporna. Därför jag var tvungen att fräsa ner styrningarna för att få plats med tätningar.

okej smile tyckte avgasportarna såg så små ut ? va e de för gjutnr på dom 596?  kör du med dubbla fjädrar eller ? smile
vad är de för kam i motorn då ? smile

Ja 596. Enkelfjädrar med dämpfjäder från comp cams som egentligen är till cheva sb. ( det är max lyft 0.5 någonting på dem) Fortsätter köra med min mopar performancekam P4452992. Har ytterligare en till om allt går sönder.


nitro express
88 Inlägg
4 mars 2014
#35
DanielDart skrev:
b18_persson skrev:
DanielDart skrev:

De nya topparna är 360 med rostfria ventiler. Mindre fjädrar för att funka ihop med rullvipporna. Därför jag var tvungen att fräsa ner styrningarna för att få plats med tätningar.

okej smile tyckte avgasportarna såg så små ut ? va e de för gjutnr på dom 596?  kör du med dubbla fjädrar eller ? smile
vad är de för kam i motorn då ? smile

Ja 596. Enkelfjädrar med dämpfjäder från comp cams som egentligen är till cheva sb. ( det är max lyft 0.5 någonting på dem) Fortsätter köra med min mopar performancekam P4452992. Har ytterligare en till om allt går sönder.

okej smile ja 596 topparna har dom små avgasportarna va därför jag trodde de va 318 smile

nitro express

170 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#36
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ce08595c74b30524e7888d9df37e200f.jpg
Det kliar överallt och jag är trött men rören är klara.


1 514 Inlägg
8 mars 2014
#37
Riktigt fränt bygge och snygga rördragningar.
Kommer att följas, lycka till smile


170 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#38
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-9a6f0052be3166f0b656be62e402f6b9.jpg
Jag jobbar på och efter 45 meter 1" avgasbandage kommer jag vara nöjd med rörisoleringen.
Borde dock stå varningstext på förpackningarna då innehållet kan skapa så mycket kli att man pendlar
mellan vansinne och galenskap.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ebdf46991bc0e30563175e4f34ea6a0a.jpg
Har målat upp M/T kåporna och fixat lite annat.
Ska iordningställa en lista över saker som finns kvar att göra.
Bla. montera oljekyl+slangar. Återledning och oljetryck till turbon (bara småbitar kvar)
ejektor till vevhusventilationen. Fördelaren ska ev få en extra tryckstyrd-mekanisk tändjusterare om
jag lyckas knåpa ihop den. Bränslesystemet med regulatorer och returledning ska göras klart.
Förgasaren ska rivas och anpassas till överladdning.
Nya mätare kopplas och en "snorkel" till förgasaren ska tillverkas. Listan kan göras betydligt längre.
Jag har med andra ord en hel del kvar att göra
Senast redigerat av DanielDart (10 mars 2014)


Skåning
739 Inlägg
10 mars 2014
#39
Det ser grymt ut!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

nitro express
88 Inlägg
11 mars 2014
#40
hur funkar insuget för dej ? smile jag har ett likadant, kör du utan insatsen i insuget eller ?

nitro express


Sök