2215
Sök

Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer

88 048 Visningar
Uppdaterades senast 26 mars 2020
170 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#61
b18_persson skrev:
vad är de för förgasare du använder 600 ?

Holley 600
Senast redigerat av DanielDart (1 april 2016)


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
11 maj 2014
#62
Så jävla fet bil :-) stor tumme upp :-)


Skåning
739 Inlägg
11 maj 2014
#63
Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

170 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#64
Ibanezman skrev:
Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

För att inte luften som passerar lufthålen till flottörhusen ska skapa en form av vaccum kring dem vilket i sin tur leder till för hög flottörnivå. Genom att ha rören där så skapas samma övertryck/mottryck till det linjärt ökade bränsletrycket. Får se om det funkar som jag tänkt bara.


Skåning
739 Inlägg
11 maj 2014
#65
DanielDart skrev:
Ibanezman skrev:
Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

För att inte luften som passerar lufthålen till flottörhusen ska skapa en form av vaccum kring dem vilket i sin tur leder till för hög flottörnivå. Genom att ha rören där så skapas samma övertryck/mottryck till det linjärt ökade bränsletrycket. Får se om det funkar som jag tänkt bara.

Det låter klurigt, elektrisk bränslepump, bränsletrycksregulator, förgasare
och turbo kan jag allt om.
Hoppas att det lirar smidigt på en gång! :)

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

170 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#66
Så i helgen (lördag) kväll startade jag upp motorn för första gången efter allt skruvande och byggande.
Startade omedelbart och lät fint. Stängde av med en gång för lite bränsletrycksjustering samt flottörnivåsändring.
Inget färdigt avgasrör och heller ingen tryckhatt på plats och en bränsleretur in genom tanklocket.
Startade upp igen och ändrade tändningen lite och därefter gasade jag upp motorn lite lagom.
Laddtryck byggdes upp snabbt och ylet från turbinen var jättefint.
Dock är det väl ofta så att lyckan skall inte vara för länge utan att nått går på tok.
Det rök rejält och vid en första titt trodde jag att det berodde på den läckande returen från turbon.
När jag startade upp bilen en tredje gång var rökutvecklingen helt fantastisk och doften likaså. Stängde ner garaget och gick in i mitt rökfyllda hus.
Idag (söndag) torkade jag först upp all olja under bilen och förundrades över hur indränkt bilen var undertill.
All olja kom direkt från avgasröret så med den upptäckten gjord var det bara till att skruva bort turbon och
samtidigt kasta ur mig en del svordomar.
Nu är den borta och precis som jag trodde var hela avgashuset fyllt med dyr fin motorolja.
Jag får ytterligare än en gång tacka dig Lina för att du hjälpte mig upprätthålla humöret då jag skruvade sönder
min nybyggda "rökmaskin"


170 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#67
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-65cb9079380cc24a77d770d23a73083b.jpg
Inte så kul men den lät hur fint som helst och skam den som ger sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-2839b4dbd4d99b726fd3ed93208898d1.jpg
Tur jag ändå strävat efter att göra allt "skruvbart" när jag byggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-6bba989f04b95a455bf0fc83ace738d6.jpg
Läcker som ett såll. Får se hur jag löser detta framöver.
Emmaboda EDPS ser mörkt ut än så länge tyvärr.
Senast redigerat av DanielDart (11 maj 2014)


slappt&fint
376 Inlägg
12 maj 2014
#68
inte kul ! när du fixat en ny turbo så vill vi se film på motorgången !big_smile


170 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#69
below_ skrev:
inte kul ! när du fixat en ny turbo så vill vi se film på motorgången !big_smile

Hade en film upplagd men jag hade råkat använda min dotters konto o när hon uppdagade detta tog hon omedelbart bort den. Ska försöka fixa upp den igen nån dag.


170 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#70
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-675fd253097b75841555a99b21359ee2.jpg
Dålig axel. Kolvringen farit ut med avgaserna. Nu fixad


170 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#71
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-40065ec5eb940dc3d16849858bf40f28.jpg
Den funkar men inte mer än så. Morgondagen blir utmanande. LINA hjälp mig!!!!"


Skåning
739 Inlägg
16 maj 2014
#72
Fint som snus!
Men ingen intercooler?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

135 Inlägg
16 maj 2014
#73
Ibanezman skrev:
Men ingen intercooler?

Jag läste moderat effektuttag någonstans... rolllol

Kör man då med lägre laddtryck så gör en intercooler mer skada än nytta.

MoPar or no car

Skåning
739 Inlägg
16 maj 2014
#74
Overdriver skrev:
Ibanezman skrev:
Men ingen intercooler?

Jag läste moderat effektuttag någonstans... rolllol

Kör man då med lägre laddtryck så gör en intercooler mer skada än nytta.

Ja jo, men moderat effektuttag får man nog se hur det blir med den saken wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

176 Inlägg
17 maj 2014
#75
går ju att bygga dit en intercooler senare smile

tummen upp för uppstart smile hoppas du får ordning på den till imorn smile


170 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#76
Blev inget Emmaboda tyvärr. För många bekymmer vid första provkörning fredag kväll klockan halv 9.
Efter att fixat bränsleläckage, returledningen, monterat avgasröret från downpipen till det bakre och låst upp
fördelaren var det dags för provkörning.
Ganska fort uppdagade jag att turbon även läcker in olja i kompressordelen (förbannar mig själv
för att jag inte undersökte det när jag fixade avgassidan).
Trots att det rök en del mer än vad som är normalt hindrade det mig inte från att fortsätta prova.
Laddtrycket kom både snabbt och tidigt men jag tror inte att en wastegate räcker för att turbinen ska
lugna ner sig.
Efter att tre ggr skjutit loss tryckröret med laddtryck upp mot 1.7 bar var det lika bra att ge upp.
Tror även att bränslenivån i bakre flottörhuset var för lågt då motorn inte gick riktigt utan överladdning heller.
Måste också göra en ventiljustering innan nästa provkörning.
Så, renovera turbon riktigt, fixa ytterligare en till wastegate men också fixa lite annat smått och gott är det som sker framöver.
Tänker mig bygga en rörböj att montera mellan turboanslutningen och downpipen så jag kan köra med bilen och justera in motorn utan överladdning och utan att grannarna stryper mig.
Men ändå....den lät ashäftigt!!


1 861 Inlägg
170 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#78
Senast redigerat av DanielDart (31 augusti 2014)


718 Inlägg
31 augusti 2014
#79
Riktigt coolt bygge detta. Kommer följas smile

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

1 861 Inlägg
1 september 2014
#80
DanielDart skrev:
Lite provkörning
https://www.youtube.com/watch?v=DBcScYAxYLo

Lät redigt gött du! smile



Sök