Blev inget Emmaboda tyvärr. För många bekymmer vid första provkörning fredag kväll klockan halv 9.
Efter att fixat bränsleläckage, returledningen, monterat avgasröret från downpipen till det bakre och låst upp
fördelaren var det dags för provkörning.
Ganska fort uppdagade jag att turbon även läcker in olja i kompressordelen (förbannar mig själv
för att jag inte undersökte det när jag fixade avgassidan).
Trots att det rök en del mer än vad som är normalt hindrade det mig inte från att fortsätta prova.
Laddtrycket kom både snabbt och tidigt men jag tror inte att en wastegate räcker för att turbinen ska
lugna ner sig.
Efter att tre ggr skjutit loss tryckröret med laddtryck upp mot 1.7 bar var det lika bra att ge upp.
Tror även att bränslenivån i bakre flottörhuset var för lågt då motorn inte gick riktigt utan överladdning heller.
Måste också göra en ventiljustering innan nästa provkörning.
Så, renovera turbon riktigt, fixa ytterligare en till wastegate men också fixa lite annat smått och gott är det som sker framöver.
Tänker mig bygga en rörböj att montera mellan turboanslutningen och downpipen så jag kan köra med bilen och justera in motorn utan överladdning och utan att grannarna stryper mig.
Men ändå....den lät ashäftigt!!