15 februari 2014
Trådstartare
Tänkte först fråga på vwgolf forumet, men aktiviteten där är låg, så jag ger garaget folket en chans.
Såhär ser det ut, jag kommer att behöva en ny bil att pendla med (12 mil t o r) troligen varannan vecka. 80-100/km väg.
Jag har ställt in mig på två alternativ;
1 Golf 1,6 -98 - 06 variant (bara kombin är intressant) manuell, men även automat skulle kunna fungera (men då blir förbrukningen högre givetvis, vet ej bara hur mycket högre för just denna bil) Det är praktiskt med kombin, bilen blir en andra bil så att säga.
2 Golf 1,6 (ej FSI, eller TSI) -04 - 08 (ej kombi) manuell endast.
Har även sneglat på diesel givetvis, men på den äldre golfen är skatten hög (4600) med allt för höga mil oftast, och på den nyare är den allt för dyr i inköp, och säljes 12000 mil bort.. nåja ni förstår.
Jag har sneglat på Octavia med, -05 uppåt, men jag minns att den var lite si och så. (har kört samtliga bilar förut som jag nämnt nu, trivs med VW)
Vad säger ni? Miltalet tänkte jag mig kring 15.000, priset ja - mellan 20 - 60 beroende på vilken bil.
MEN det jag vill veta, vilken bil kommer jag längst med på en tank (inga 18 tummare eller så) bil i ALT 1 , eller ALT 2 ?
Ni som kör någon av ovanstående får gärna bidra med siffror!