2496
Sök

GLT/GLE kammar i T5:a

1 314 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej! smile

Har en liten fråga angående kamaxlarna från 850 motorerna. Som bekant byter ju många som trimmar 850:ns T5 motorer till kamaxlarna från 850 GLT för att få roligare karaktär på motorn. Har förstått det som att motorn blir lite slöare på låga varv men drar på desto bättre på högre varv och jag har läst runt lite och förstått det som att GLT kammarna har högre lyft än turbokammarna, vet inte alls om det är detta som gör att denna kammen är bättre då jag är helt grön på kamaxlar men saken är den att jag har ett par GLE kammar hemma och dom har ytterligare högre lyft än GLT kammarna och då kommer jag till min fråga, varför väljer alla att köra med GLT kammarna? Hur skulle det bli att köra med GLE kammarna? Kammarna jag har är alltså från B5252S motorn med tioventilstoppen.

Tror GLT kammen heter PGI/PGE och har 8.45mm lyft och GLE kammen jag har heter HEE/HEI och har 9.60 mm lyft

Är det nån som kör T5:a där ute och vet lite om detta så vore jag tacksam för info smile Är som sagt ganska grön på det här med kamaxlar men man måste fråga annars får man aldrig reda på nåt!

// Martin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

97 Inlägg
16 februari 2014
#2
Hur planerar du att få rörelse på 20 ventiler med kammar som bara har 10 nockar?

MVH.

97 Inlägg
16 februari 2014
#3
MatteSundstrom skrev:
Hur planerar du att få rörelse på 20 ventiler med kammar som bara har 10 nockar?

MVH.

Alltså turbo toppen och glt toppen har 20 ventiler och 2 kammar= 10 nockar per kam.
Gle toppen har 10 ventiler och två kammar= 5 nockar per kam.


Sök