Köpa bil för mitt släp! Tips ?`släpet överstiger med 100 kg

audi18tq Snickaren
15 februari 2014 · 148 Inlägg

Hej har detta släp!
Ett släp till en minigrävare , där problemet är att jag gärna vill köpa en bil som är snål och inte har motor på 3.0 eller nått, är intereserad av en diesel som är snål som sagt. typ x trail eller vitara , men när jag slår upp mitt reg nr i släpvagnskalkylatorn och någon av dess planerade bilköp på x trail eller vitara så får jag fram att jag får endast dra 1470 kg på släpet med BE körkort vilket jag har!

Nu är frågan vad gör jag om min minigrävare väger 1570 kg och det överstiger med 100 kg, jag vill gärna veta mina möjligheter ? kan jag på nått sätt registrera om fordonet eller släpet och komma billigt undan ?
eller måste jag köpa en monsterbil ?

jag kommer köra minigrävaren lite då och då, så jag vill ha en billig bil i drift när det kommer att köra i stan mm.

Någon som kan detta bättre en mig!
PS Jag håller på ta BE !

Mvh

.......
Skattevikt, kg: 2600 
Tjänstevikt, kg: 530 
Totalvikt, kg: 2600 
Ursprunglig totalvikt, kg: 2600 


Max släpvagnsvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 2070 
........

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
baltis
15 februari 2014 · 1 948 Inlägg

på be kort får man ju köra i nästan hur tungt som helst nuförtiden....

Jag får dra drygt 2200 kg med min golf iv tdi.... innan dom nya reglerna kom så var det bara 1490...

Så du kan alltså köpa nästan vilken bil som helst, värt att tänka på är ju dock att en klen bil som kanske e snål till vardags blir vääääääääääldigt törstig när man kopplar på ett stort släp

audi18tq Snickaren
16 februari 2014 · 148 Inlägg

Hmm okej,, men iochmed jag håller på och lära mig vikter innan BE Kortet så använder jag mig av denna tjänst
släpvangskontrollen!
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Nissan med reg nr ! XPS 782
http://www.blocket.se/sodermanland/Niss … 11&w=3

Ett släp som är som mitt!  Med regnr  WEB932

om man kollar i släpvangskontrollen angivet ovan så får jag fram att jag får köra med bilen och släpet men endast dra 1470 kg!
Det är där skon klämmer då min minigrävare väger 1580 kg! hmm

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
jok3 Lastbilsschaffis
16 februari 2014 · 886 Inlägg

Det är skillnad på att få DRA 1470 kg och att LASTA 1470 kg

Leta efter en L200 eller liknande som får dra över 2500 kg ex. MOB072 -11 drar 2700 kg.

Senast redigerat av jok3 (16 februari 2014)

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
TimeJudge
16 februari 2014 · 183 Inlägg

Ärligt talat tror jag inte farbror blå skulle lägga ner så mycket energi på 90kg övervikt.

Det är inte laddet som dödar.
audi18tq Snickaren
16 februari 2014 · 148 Inlägg

Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 1470 kg.
Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.
Skulle det vara jok3!!

Ingen annan lösning l200 är nästintill som en pansarvagn!! :p

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
audi18tq Snickaren
17 februari 2014 · 148 Inlägg

Någon mer som har tips?

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 februari 2014 · 2 973 Inlägg

Med min Pajero och BE-kort får du lasta släpen med 2070kg, dvs släpet begränsar - men det räcker ju..

Men den har ju en motor på 3.0...och är inte snål... Men den drar å andra sidan inte mycket mer soppa bara för man har en tung släp bakom smile Ska du köra med grävaren ofta är det all idé att ta en större motor ändå. Kanske värt att köpa en liten snål bil att åka billigt med när grävaren inte ska med?

Senast redigerat av matteeee (17 februari 2014)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
audi18tq Snickaren
17 februari 2014 · 148 Inlägg

det låter resonabelt med det du säger! men att betala skatt och försäkring ca 8000 / år är lite väl saftigt tycker jag för att köra bilen nån gång då och då!
samt reperationskostnader och service!
Helst ha en allt i allo bil!!
Antar att din Pajero dricker över 11 l?

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
Dunken
17 februari 2014 ·

TimeJudge skrev:
Ärligt talat tror jag inte farbror blå skulle lägga ner så mycket energi på 90kg övervikt.

Ser det inte bra ut så blir man stoppad, och då kommer sanningen fram och det är bara lämna släpet..

Ska man dra släpvagn finns inga genvägar, köp en bil som funkar till det helst med marginal..

Man lurar bara sej själv, VW transporter är ett bra val tycker jag iaf en slitvarg i varierande prisklasser som T4 eller T5..
//Dunken

Peter_5565
17 februari 2014 · 326 Inlägg

baltis skrev:
Jag får dra drygt 2200 kg med min golf iv tdi.... innan dom nya reglerna kom så var det bara 1490...

Du är väl medveten om att ifall det står en betydligt lägre siffra under "Max släpvagnsvikt" så får du inte dra tyngre än så, oavsett vad det står på raderna under angående B och B-utökat.

Kollade på några Golf IV diesel och där står det max släpvagnsvikt 1300kg. Mer än så får man alltså inte dra med dom. Nu vet jag ju inte vad det står på just din bil, men jag tvivlar på att du får dra några 2200kg med en golf..

Det där "Max släpvagnsvikt " är nåt som biltillverkaren tycker att bilen klarar och har satt en gräns där.

Det finns en fin PDF på Transportstyrelsen som förklarar det där.

Har just blivit uppmärksammad på det här själv i samband med ett förestående bilbyte. Det ställer till det kan man säga..

granadadr
17 februari 2014 · 7 309 Inlägg

baltis skrev:
på be kort får man ju köra i nästan hur tungt som helst nuförtiden....

Jag får dra drygt 2200 kg med min golf iv tdi.... innan dom nya reglerna kom så var det bara 1490...

Så du kan alltså köpa nästan vilken bil som helst, värt att tänka på är ju dock att en klen bil som kanske e snål till vardags blir vääääääääääldigt törstig när man kopplar på ett stort släp

nej det får du ej,, man får ALDRIG dra mer än DRAGET är specat för, ex min escrutt står det att jag får dra 1800 kg,, men draget får bara dra 1200,, så där är det stopp wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
jok3 Lastbilsschaffis
17 februari 2014 · 886 Inlägg

audi18tq skrev:
Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 1470 kg.
Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.
Skulle det vara jok3!!

Ingen annan lösning l200 är nästintill som en pansarvagn!! :p

Förstod nästan det. wink Hade en L200 -06 på jobbet. Drog 0,9 vanligt och 1,1 med bli på transport bakom vanliga 2,5 dieselturbo

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Panzar_Audi
17 februari 2014 · 820 Inlägg

Jeep grand cherokee 2.5td? Dom är ju kända för att man får dra mycket iaf.

Om man säger
saab_sonett Handledare
17 februari 2014 · 1 481 Inlägg

BMW 525xD  Får dra 2000kg och går ganska snålt. Fyrhjulsdriven så den tar sig fram bra.
Men det räcker ju inte, ser jag. Men en X5:a får dra 2300kg.

Senast redigerat av saab_sonett (17 februari 2014)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 februari 2014 · 2 973 Inlägg

audi18tq skrev:
det låter resonabelt med det du säger! men att betala skatt och försäkring ca 8000 / år är lite väl saftigt tycker jag för att köra bilen nån gång då och då!
samt reperationskostnader och service!
Helst ha en allt i allo bil!!
Antar att din Pajero dricker över 11 l?

Ja, den är törstig. Mellan 1 och 1,5 l/mil vill den ha. Fördelen är att den inte drar mer än 1,5 även om man har ett tungt släp bakom.

Men VW Transporter diesel? T ex http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … _9&w=3

"Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 2395 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt.
Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h."

Den får dra 2200kg och drar enligt spec 0,73l/mil blandad körning. Skatten är 4630kr.
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4900, totalvikt bil 3000kg, tjänstevikt 1975kg.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang