mange_240 skrev:
Ja de låter rimligt fyll de till att börja med och kolla av på stickan. Viskositeten alltså hur trög oljan är vid olika temperaturer.
Syntetoljan "städar" mer vilket inte alltid är en fördel. En gammal sliten motor kan ha en hel del avlagringar och smuts som plötsligt släpper och i värsta fall täpper till, vilket leder till att du blir helt utan smörjning. Därför är nog en delsyntet att föredra om du inte vet säkert att motorn är ren och fin invändigt.
En sanning som var sann för....20 år sen eller något. Samma rengörande tillsatser i "alla" oljor idag, oavsett om det är mineraloljabaserat, helsyntet eller delsyntet.
- - Edit - -
inlägget från denna tråd;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277987Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.
Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.
Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!