3762
Sök

Vad kör ni med för dubbfria vinterdäck?

385 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Kör idag med Good Year ultragrip ice+ Är riktigt bra när de är mycket snö ute, men nästan löjligt mjuka vid torrt och blött väglag vilket börjar bli störande i längden, speciellt nu när de plusgrader ute.

Finns det något nordisk däck som är hårdare än detta däck?
Ni som kör på europadäck, hur upplever ni det?

Funderar nämligen på att köpa en ny uppsättning redan nu men har stor beslutsångest vad man ska välja.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
19 februari 2014
Jag kör med Nokian Hakka R. Riktigt trevliga däck i alla väglag.
Sen beror det ju lite på vad du har för dimension oxå..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

385 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Det kommer bli 205/55-16 eller alt 205/50-17 beroende på vilken fälg som kommer användas

1 948 Inlägg
20 februari 2014
kan rekommendera contis "värsta" dubbfria, kommer inte ihåg exakt vad det hette. Funkar kanon både på snö och torrmark

385 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Haha, de där hjälpte inte så värst mycket :-)

baltis skrev:
kan rekommendera contis "värsta" dubbfria, kommer inte ihåg exakt vad det hette. Funkar kanon både på snö och torrmark

Of World
3 370 Inlägg
20 februari 2014
jag kör med Hakka 185-65-14.. bra skit ska ta reda på exakt "modell"

stod ivarjefall på blank is i en mindre backe.. kom upp utan större problem.. gentemot snubben bakom med dubbat tongue han fick backa en bit tongue

Har nu dubbfritt i båda bilarna, båda Nokian hakka

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

9 117 Inlägg
20 februari 2014
Ja kör med Michelin X-ICE 215/60/17. Tycker dom går riktigt bra faktiskt, å tysta är dom också!

305 Inlägg
21 februari 2014
köra utan dubb är väl att tumma på säkerheten ? kan ju inte bli så bra som en spik ner i isen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 februari 2014
Farfar77 skrev:
köra utan dubb är väl att tumma på säkerheten ? kan ju inte bli så bra som en spik ner i isen.

Jag har provat dubbfritt en gång och aldrig mer! Det känns mycket säkrare med dubb!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 117 Inlägg
21 februari 2014
Vettemannen skrev:
Farfar77 skrev:

Jag har provat dubbfritt en gång och aldrig mer! Det känns mycket säkrare med dubb!

/Benny

Beror ju på vad för däck man får tag på med, det finns dubbfria som är bra mycket bättre än dubbdäck.
Ska man ha dubbdäck så måste man ju byta till nya däck varje år, för med den vintern vi haft så slits ju dubben riktigt fort.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 februari 2014
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:
Farfar77 skrev:

/Benny

Beror ju på vad för däck man får tag på med, det finns dubbfria som är bra mycket bättre än dubbdäck.
Ska man ha dubbdäck så måste man ju byta till nya däck varje år, för med den vintern vi haft så slits ju dubben riktigt fort.

Det har du visserligen rätt i!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Of World
3 370 Inlägg
21 februari 2014
Vettemannen skrev:
Farfar77 skrev:

/Benny

Jag är ochså lite skeptisk till dubbfritt men efter jag köpte Audin (satt på dubbfria däck) så märkte inte jag någon skillnad på den andra bilen vi hade med dubb.. gled lika mycket hmm

köpte nu en till bil med dubbfritt, nu har de ju inte vart "is" men på snö/modd så sög dom häst.

fast dom är nya hakka däck...

kanske  beror på vad man har för däck.. men på båda bilarna sitter de nokian .. men visst går de fan tystare haha.. stor skillnad! tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 013 Inlägg
22 februari 2014
Har några äldre Hakka dubbfria. De suger stenhårt. Nästa vinter blir det dubbat igen. Men bilen vi köpte hade dessa med så... Uselt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

385 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
I lössnö är faktiskt dubbfritt bättre än dubbat!
Valet beror ju mycket på vart man bor någonstans. Jag kommer iaf aldrig mer att köra på dubb. Dubbfritt har blivit så pass bra dom senaste åren så dom klarar tom ren is rätt bra även om dom inte slår dubben på fingrarna.

Nä, nu är de vår ute så ska väl inte prata om vinterdäck mer nu :-)

Sök