Hej alla,
First post!
(Se nedan för mera information (efter posten) angående bilen och felsökningar m.m)
Tar det kort. Avgasvärderna är som följer efter dagens besiktning:
CO
9,7 (0,5)
HC
463 (100) '
CO 2500
6,2 (0,3)
LAMBDA
1,16 (0,97-1,03)
Edit: För att förtydliga:
Lambda-värde, förhöjd tomgång, felaktig
CO-halt tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög Här är en screenshot när jag kör VAGCOM:
Detta är efter 10 minuters varmkörning med 90C på tempmätaren. Fick även "signal too low" på lambdan i ECU:n.
Hur kan temperaturen för kylarvätskan vara så låg? Den sjönk ju mera jag körde. Störtdök från 50C till 28 och neråt. Känns som det är AIR och COOLANT är ombytta...
Tror ni det är ny tempgivare och lambda som gäller? Den går lite ryckigt i tomgång, men inte mera än "vanligt" på en AEE....
Hjälp uppskattas, annars blir det skroten.. Synd på en fin bil Sad
/VW-AEE
• Bilmodell
Golf MK3 - 1,6 GL AEE • Årsmodell
1996• Miltal
197000KM (Kamremsbyte vid 187000) • Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
NEJ• Hur yttrar sig felet?
Har högre soppaförbrukning och rycker lite i tomgång. Speciellt när bilen blir lite varm och speciellt när man backar....• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Felet blir VÄRRE när bilen blir varmare enligt besiktningen. Dvs att avgasvärden blir sämre ju varmare det blir. • Vilken felsökning har redan gjorts?
Har det bytts några delar?
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Termostaten blev utbytt och hade samma värden INNAN som EFTER bytet. Temperaturen steg inte över 60C innan men nu funkar det som det ska (87C). Lambda "signal too low" kommer och går.