3564
Sök

Besiktiga hårt trimmade bilar?

18 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
#1
Hur hårt är det egentligen? För det rullar ju många rejält snabba bilar på gatorna.
Jag vet inte exakt vad lagen säger, men jag fattar väl att man inte säger till Herrn som besiktigar bilen, att man kör trimmat.
Men ni som kör omkring med tex 500 Hk, kan väl inte köra igenom utan anmärkningar? För en sån motor syns, så enkelt är det. Alla lär väl inte få godkännande för ombyggt fordon.

Tacksam för svar. Vill själv nämligen ha en "snabbare" bil smile
//
Mvh A.M.

--------------------------
-Annelie

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 november 2006
#3
Till 99% besiktar man inte med den trimmade motorn man bygger om till orginal eller stoppar i besiktningsmotor och kör sedan olagligt....


Rallyförare
1 075 Inlägg
20 november 2006
#4
Kanske inte är så värst lagligt att öka effekten men men, polisen kör ju med "olagligt" trimmade bilar, dom lär knappast gå på dig, har aldrig varit  med om att besiktningsgubbarna bryr sig, bortsett från turbo & kompressorkonverterade bilar då...


Hemmapul AB
195 Inlägg
27 november 2006
#5
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Golfare
164 Inlägg
27 november 2006
#6
Finns många trådar om detta men skickar en liten hjälp ändå..

dom har inte rätt att underkänna bilen som kommer in ifall dom inte är 100% säkra på att den är "ändrad" vilket helt är beroende av bes-mannens kunskaper om just din bil..

klassiska ex är trimmade äldre volvo/saab bilar, syftar bl a på 240,740,940,900 osv.
Dessa bilar brukar dom flesta Bes-män ha ganska stor kunskap om och därför ser dom oftast en förändring lättare där.
Farsan hade inne en Volvo 745 ganska nydligen med en turbo stor som en tvättmaskin, de blev förelaggning om Reg direkt.

Japs bilar som nu börjar strömma in mer och mer är oftast svårare att kunna säga nått om eftersom samma kunskap inte är lika utsträckt om dom vilket gör att det är svårare att underkänna en sådan bil..dock inte ifall din Bes-man är ett japsfreak själv.

Sen beror det oxå på årsmodell, t e x nyare bilar har ju ett s k helbilsgodkännande vilket även betyder att du igentligen inte får byta ens till "lexusglas" om allt ska stämma 100%, dock sällan som någon blir klankad på av den anledningen.

men som sagt, dom flesta som kör omkring i vråltrimmade saker har oftast en 2:a motor som dom hinkar i eller försöker återställa motorn inför bes.

Golfare
164 Inlägg
27 november 2006
#7
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

att dom skulle blunda för att man höjt effekten bara för att du har tillräkligt med bromsvätska är bullshit.
För det första är inte bromsvätskan något som avgör ifall du får höja effekten utan snarare bromsarna samt mycket mer än så.

är dom säkra på sin sak angående effekthöjning så skiter dom i ifall du så har ett badkar med bromsvätska i bilen, den förelaggs om reg alt återbesök.
det är dom skyldiga att göra.

tror du missuppfatta detta med en bil som är reg som ombyggt/amatörbyggt fodon där dom vid regbes kollar så att bilens bromsar matchar effekten.

sen är det beroende på vilken konstruktion som är ändrad så ska även detta framgå i dina reg handlingar.
dvs registreras och godkännas som ombyggt fordon.
Senast redigerat av Karl_Kravall (27 november 2006)

141 Inlägg
27 november 2006
#8
Karl_Kravall skrev:
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

att dom skulle blunda för att man höjt effekten bara för att du har tillräkligt med bromsvätska är bullshit.
För det första är inte bromsvätskan något som avgör ifall du får höja effekten utan snarare bromsarna samt mycket mer än så.

är dom säkra på sin sak angående effekthöjning så skiter dom i ifall du så har ett badkar med bromsvätska i bilen, den förelaggs om reg alt återbesök.
det är dom skyldiga att göra.

tror du missuppfatta detta med en bil som är reg som ombyggt/amatörbyggt fodon där dom vid regbes kollar så att bilens bromsar matchar effekten.

sen är det beroende på vilken konstruktion som är ändrad så ska även detta framgå i dina reg handlingar.
dvs registreras och godkännas som ombyggt fordon.

Det va ju de han skrev. Bromsverkan inte bromsvätska

Bmw 325 e36 Turbo

Hemmapul AB
195 Inlägg
27 november 2006
#9
Karl_Kravall skrev:
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

att dom skulle blunda för att man höjt effekten bara för att du har tillräkligt med bromsvätska är bullshit.
För det första är inte bromsvätskan något som avgör ifall du får höja effekten utan snarare bromsarna samt mycket mer än så.

är dom säkra på sin sak angående effekthöjning så skiter dom i ifall du så har ett badkar med bromsvätska i bilen, den förelaggs om reg alt återbesök.
det är dom skyldiga att göra.

tror du missuppfatta detta med en bil som är reg som ombyggt/amatörbyggt fodon där dom vid regbes kollar så att bilens bromsar matchar effekten.

sen är det beroende på vilken konstruktion som är ändrad så ska även detta framgå i dina reg handlingar.
dvs registreras och godkännas som ombyggt fordon.

du borde läsa igenom ordenkligt innan du börjar haka på folk.




second plase is the first looser

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

1 741 Inlägg
27 november 2006
#10
Karl_Kravall skrev:
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

att dom skulle blunda för att man höjt effekten bara för att du har tillräkligt med bromsvätska är bullshit.
För det första är inte bromsvätskan något som avgör ifall du får höja effekten utan snarare bromsarna samt mycket mer än så.

är dom säkra på sin sak angående effekthöjning så skiter dom i ifall du så har ett badkar med bromsvätska i bilen, den förelaggs om reg alt återbesök.
det är dom skyldiga att göra.

tror du missuppfatta detta med en bil som är reg som ombyggt/amatörbyggt fodon där dom vid regbes kollar så att bilens bromsar matchar effekten.

sen är det beroende på vilken konstruktion som är ändrad så ska även detta framgå i dina reg handlingar.
dvs registreras och godkännas som ombyggt fordon.

känns nästan som att nån var för trött för att skriva ett inlägg.


dom flesta återställer eller byter motor. andra skiter i bes och dom som är kvar har snälla bes gubbar som skiter i vilket bara den inte faller isär. tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 november 2006
#11
Karl_Kravall skrev:
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när man har trimmat en bill och kommer in på besiktningen så ser dom att du har trimmat den om du har gort en dell med den. det e ju klart. men de dom kollar e om du har ändrat konstruktionen och om du har tillräkligt bra bromsvärkan för din motor/kraft. jag vett deta för jag var på studie besök i fredags och frågade deta då och blev utslängd på grund av att jag inte höll med besiktnings snubben... men men det va kul att argumentera mot han för han kunde inte så mycket om mina andra frågor. hehe

hoppas deta hjälper lite...

att dom skulle blunda för att man höjt effekten bara för att du har tillräkligt med bromsvätska är bullshit.
För det första är inte bromsvätskan något som avgör ifall du får höja effekten utan snarare bromsarna samt mycket mer än så.

är dom säkra på sin sak angående effekthöjning så skiter dom i ifall du så har ett badkar med bromsvätska i bilen, den förelaggs om reg alt återbesök.
det är dom skyldiga att göra.

tror du missuppfatta detta med en bil som är reg som ombyggt/amatörbyggt fodon där dom vid regbes kollar så att bilens bromsar matchar effekten.

sen är det beroende på vilken konstruktion som är ändrad så ska även detta framgå i dina reg handlingar.
dvs registreras och godkännas som ombyggt fordon.

bromsvätska... haha LoL


Administratör
2 980 Inlägg
27 november 2006
#12
Jag läste också fel först och undrade vad han menade, kanske på tiden att skärpa till sig med stavningen?

En kopp av den svarta såsen...

143 Inlägg
27 november 2006
#13
Besiktingsmannen jag hade frågade vad som va gjort med motorn osv, var mest intreserad bara smile . På den stationen så sa han så länge det inte var hela motorbyten eller turbo konverteringar så fick det sitta så mkt trim som helst bara det inte skapade höga avgasvärden/buller eller större kaross ändringar(topmonterad turbo genom huven tex). Så med rätt besiktings kille är det inga problem wink


10 287 Inlägg
27 november 2006
#14
Ja, fast han surrade i nattmössan.
En avgascertifiering är en avgascertifiering, och i princip andra tändstift än orginal är att bryta mot avgascertifieringen.

Notera att en fyrgasmätning på en besiktningsstation inte är samma sak som att en biltillverkare avgascertifierar en motortyp.

/Göran

pulk skrev:
Besiktingsmannen jag hade frågade vad som va gjort med motorn osv, var mest intreserad bara smile . På den stationen så sa han så länge det inte var hela motorbyten eller turbo konverteringar så fick det sitta så mkt trim som helst bara det inte skapade höga avgasvärden/buller eller större kaross ändringar(topmonterad turbo genom huven tex). Så med rätt besiktings kille är det inga problem wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hemmapul AB
195 Inlägg
27 november 2006
#15
Goffen skrev:
Jag läste också fel först och undrade vad han menade, kanske på tiden att skärpa till sig med stavningen?

jo de e sant men det e inte alla som har lätt att lära sig stava. det fins folk med dystilexi. inte för att jag har det på papper eller nått men jag vett att jag inte stavar bra. och sen för den delen å är det inte så svårt att läsa de om man läser alla bokstäverna och inte bara gisar sig fram. bromsvätska har inte R med sig faktiskt det vett jag.
Senast redigerat av VOLVO_PENTA_RAGGARE (27 november 2006)

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Bartender
263 Inlägg
27 november 2006
#16
finns det ingen som jobbar på besiktningen här som kan säga hur snaacket är på stationerna eller om det är upp till var å en å släppa igenom..

//
Hpnotiq

bitter besserwisser
644 Inlägg
27 november 2006
#17
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Goffen skrev:
Jag läste också fel först och undrade vad han menade, kanske på tiden att skärpa till sig med stavningen?

jo de e sant men det e inte alla som har lätt att lära sig stava. det fins folk med dystilexi. inte för att jag har det på papper eller nått men jag vett att jag inte stavar bra. och sen för den delen å är det inte så svårt att läsa de om man läser alla bokstäverna och inte bara gisar sig fram. bromsvätska har inte R med sig faktiskt det vett jag.

så sant så sant. dock så tycker jag att bromsvätska innehåller ett R, kanske inte vätska men definitivt i ordet broms.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

1 893 Inlägg
27 november 2006
#18
Väldigt olika det där med bessiktningen.
De senaste fem åren har jag fått bra bessiktningsmän när jag bessiktigat vardagsbilarna. Jag ser det som en möjlighet, de lyfter upp bilen o rycker lite i grejerna, jag ser vad som hänt under bilen, vilket man inte gör var dag.

Förr ett antal år sedan hade jag en Volvo 760-88 som jag rullade in på bessiktningen för första kontrollen, fick ett stolpskott till kontrollant, som tog fram en slagg hacka och började banka under bilen. (Bilen var två år!) Den var ju inte specielt röten det året. Men hade jag låtit vederbörande fortsätta sin framfart, så hade han antagligen bankat bort allt vad rost skyd heter. Blev ett jävlar liv. (Mest på mig.)

Det spelar nog ingen roll om man kör trimmat eller inte, det är väldigt olika mellan olika bessiktningsmän.
Skilnaden är väl den, att om man kör vråltrimmat och stöter på halt. Så får man brådis att bygga om till original.


130 Inlägg
27 november 2006
#19
Som nån skrev innan så spelar bilmodellen stor roll på om man klarar sig. SBP-gubbarna testar t ex Volvo & Saab hela dagarna från privatpersoner och återförsäljare så dom vet hur dom ska se ut och hur dom ska gå.
Vart inne med firmabilen och jag tror inte dom missade en enda komponent i motorn. När jag däremot vart inne med Fieron (som har en mittmonterad v6:a) så ville gubben kolla motorn....där fram!..... jag påpekade att motorn sitter där bak och han tittade säkert 2 sekunder på motorn och när han senare bromtestade bilen så frågade han -"Där är en 8:a i denna va? Mullrar fint!"
Tror inte att jag behöver vara så rädd för att åka på regbesiktning på denna. Största risken är väl att snuten skickar en om man syns i streetracesammanhang.

Hemmapul AB
195 Inlägg
28 november 2006
#20
niclas_swe skrev:
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Goffen skrev:
Jag läste också fel först och undrade vad han menade, kanske på tiden att skärpa till sig med stavningen?

jo de e sant men det e inte alla som har lätt att lära sig stava. det fins folk med dystilexi. inte för att jag har det på papper eller nått men jag vett att jag inte stavar bra. och sen för den delen å är det inte så svårt att läsa de om man läser alla bokstäverna och inte bara gisar sig fram. bromsvätska har inte R med sig faktiskt det vett jag.

så sant så sant. dock så tycker jag att bromsvätska innehåller ett R, kanske inte vätska men definitivt i ordet broms.

hehe jätte kul... jag har märkt att alla bara vill hållapå att märka ord hella tiden...

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!


Sök