Låter bra:-) se till att slavcylinder sitter fast ordentligt annars skjuter du ur den hände mig 2 gånger sen så satte jag på en slangklämma utöver den där ringen:-)
Har bytt låda nu till m90 och diesel lamell, allt funkar utmärkt fast kopplings pedalen känns skum... får kika mer på vad det kan vara imorgon, är iaf inte slavcylindern för den har ja skjutit isär 2 gånger så till sist så förlängde jag pinnen och köpte nya packningar till den;)
Var iväg idag och bytte till mig en lamell från en d24 med m90 (mot en huv från en 740 -90) som passar när man kör 228mm svänghjul och m90 lådan Så jag rev ner gamla lådan, kardan och kopplingen. Satte ihop det nya med samma tryckplatta och svänghjul som tidigare och skulle provåka. Och klart som fan så ska kopplingen kännas skit skum, den går lätt lite mer än halvvägs sen blir den skit trög!?!? Vad kan felet vara ? Det gick köra bilen precis som vanligt men kändes skit äcklig i kopplingen.. Får trösta mig med att lådan gick skit fint, va nog i bättre skick än jag hade räknat med
Imorgon blir det att kolla på varför kopplingen är konstig och så ska jag kanske byta till min slungdiff så jag hinner prova den innan snön kommer...
Senast redigerat av EmilFredriksson (23 oktober 2014)
Hittade felet varför kopplingen kändes konstig! Det var kopplingsgaffeln som gick i växellådan när man kopplade ur helt, så jag fick lägga 2 brickor (3mm sammanlagt) bakom kulan som gaffeln glider på. Så nu funkar kopplingen som den ska igen Har även bytt stödlager idag då det förra va rätt så dåligt... Köpte först ett på Biltema men det skulle jag inte gjort då det sprack när jag skulle slå dit det... Men som tur var så bytte jag på min m46 kardan i somras så jag tog det stödlagret istället och det gick på lika "lätt" och fint som det ska göra
Där gick kopplingsgaffeln emot... Dålig bild men det överlever ni nog
Senast redigerat av EmilFredriksson (23 oktober 2014)
Tänkte att ni som följer mitt bygge kanske ville veta vad som kommer hända tills nästa sommar ?
Det jag har tänkt är att bygga mig ett eget grenrör utav ett grenrörskit från LMR. Bygger eget så jag kan göra det precis som jag vill och placera turbon på ett lämpligt ställe. Kommer också köra med en extern wastegate 50mm hks-kopia och troligtvis screampipe ner i marken. blir att bygga ny downpipe i 3" och kanske resterande avgas också. Turbo har jag inte valt än, får se vad jag får tag på men funderar på hx35#12 eller en k27. Men som sagt är det inte bestämt än
Såhär har jag tänkt att mitt grenrör kommer att se ut, kanske inte blir lika fint men ja ska försöka.
K27 ska vara väldigt seg spolade och gammal konstruktion. Vet inget mer själv om dom än vad som skrivs.
Hx35 hade jag på min 740, tyckte den va bra. Helt okej spol och modernare än k27. Började ladda vid 3000-3500 och fullt vid ca 4500. Så om man vill köra med lastbils agg skulle jag kört på holset
K27 ska vara väldigt seg spolade och gammal konstruktion. Vet inget mer själv om dom än vad som skrivs.
Hx35 hade jag på min 740, tyckte den va bra. Helt okej spol och modernare än k27. Började ladda vid 3000-3500 och fullt vid ca 4500. Så om man vill köra med lastbils agg skulle jag kört på holset
Okeej, jag har kikat lite på t70 Super från mrtuning också men vet inte så mycket om den heller... Man vill ju som sagt inte ha för sent ladd... Vad hade du för andra delar på din motor ?
K27 ska vara väldigt seg spolade och gammal konstruktion. Vet inget mer själv om dom än vad som skrivs.
Hx35 hade jag på min 740, tyckte den va bra. Helt okej spol och modernare än k27. Började ladda vid 3000-3500 och fullt vid ca 4500. Så om man vill köra med lastbils agg skulle jag kört på holset
Beror helt på vilken k27 du har, kör man med avgashus 14-16 och 50mm inducer så har man riktigt fin spool up. Hade iaf kompisen på sin.
Idag har jag kört bilen till ett anat garage där jag ska ha bilen över vintern. Har också skruvat bort gamla grenröret, turbon downpipe och lite små saker. Så imorgon blir det att börja måtta och punkta på grenröret som sedan kommer lämnas på tig-svetsning.
Vart inte så mycket gjort idag, är bökigare än vad jag trodde att snickra ihop ett grenrör... Men jag har iaf fixat kollektorn, punktat dit turboflänsen och fäst i ett plattjärn från flänsen mot toppen så placeringen verkar bli rätt och imorgon ska jag börja punkta ihop grenröret !
Åkte ut en sväng till garaget ikväll igen och började med rören. Blev rätt så bra tycker jag men har ett rör kvar, tror jag behöver en till långradieböj för att få det bra, kan gå med ett rakt rör också men jag får se hur jag gör
Provmonterade min turbo och det blev skitbra men kusinens T3T4 blev inte lika bra så jag får vinkla flänsen lite i kollektorn annars gick kompressorhuset emot ventilkåpan... Men det borde vara lätt fixat
Ett litet råd, om du har möjlighet så vinkla turbon mer mot fjädertornet! Annars kommer det bli den ultimata tändkabelgrillen
Joo jag vet, måste göra det ändå eftersom att t3t4 turbon var för stor och låg emot ventilkåpan. Men tänkte prova att vinkla turboflänsen lite bara och se om det räcker
Nu har jag fått dit alla rören, jag fick tag på en kortradieböj och kunde få dit sista röret så det såg snyggt ut Det som är kvar nu med grenröret är att vinkla flänsen så att turbon kommer lite längre ifrån ventilkåpan och att helsvetsa det. Wastegaten svetsar jag dit senare när jag bygger downpipe så att jag får allt så som jag vill ha det
Idag har jag fixat mitt fäste till intercoolern. Det satt med plåtskruv förtut och var rostigt och fult som man såg genom grillen. Nu är det svetsat och målat svart så det ser lite bättre ut. Grenröret lämnas troligtvis in på svetsning i veckan och när jag får tillbaka det så blir det att fortsätta med wg och downpipe