Hej alla dårar där ute i skogarna!
Japp... jag lever fortfarande, och precis som jag lovade i november så kommer här ett lite rejälare inlägg, och förhoppningsvis en förklaring till min frånvaro senaste halvåret.
Till att börja med... ja, bilen finns kvar och det finns inga planer på att sälja den. Det finns massor kvar att göra och jag har för avsikt att fortsätta publicera min framfart här på garaget, även om det kanske blir i lite glesare takt än dom "varje söndag annars jävlar"-inläggen som jag körde med tidigare.
Sist jag uppdaterade den här tråden så var jag mer eller mindre precis färdig för att kunna använda bilen. Jag gjorde iordning det sista estetiska inför en stundande fotografering. Och där har vi första skälet till att mängden inlägg minskade lite efter det... Fotografen kom, tog mängder av bilder och man pratade om en reportage-serie i Wheels. Dock fick jag uppmaningen att inte tapetsera internet med bilder på bilen innan dessa publikationer blivit av... något som till slut hände i december/januari... men jag tänker att vi börjar där. Vi börjar med lite bilder på hur bilen såg ut i somras... och i stort fortfarande gör.
Så!... nu har ni fått se det ni aldrig fick se i somras. Jag ber om ursäkt för förseningen, men så är det ibland... Men det finns fler skäl till min frånvaro och jag ska lista dom nedan.
Vi var iväg på semester... husvagn kors och tvärs över hela Sverige.
Sen försökte jag bli klar med alla mina hemmaprojekt under sommaren och tidiga hösten. Både uterum och utekök behövde färdigställas.
Jag behövde färdigställa årets skörd av Mjöd som hade stått och mognat. Det tar en väldigt tid att buteljera, sätta etiketter och annat.
Jag behövde ta igen lite familjetid med barnen, så jag och barnen startade upp ett litet sidoprojekt som slutade i några knivar till sommarens fiskeäventyr. Här spårade det förstås ur med handsmidda blad, trä från körsbärsträdet på tomten och en massa special.
Sen blev det en tripp till Trento i Italien för jobb också. Och jag säger bara... tills ni har kört lastbil på italienska bergsvägar så har ni inte koll på hur starka era nerver faktiskt är
Och någonstans här efter resan till Italien så skedde det som är den huvudsakliga anledningen till min frånvaro... jag gick in i någon form av vägg. Många många års hög belastning kom ikapp mig, arbetssituationen förändrades till det sämre ytterligare en gång och det gick helt enkelt inte längre. Så jag har varit hemma sjukskriven på hel och deltid i ett gäng månader. Det är först nu efter årskiftet som jag är tillbaka för fullt igen och har fått tillbaka lusten att sitta ner och skriva. Nu är jag tillbaka i full form, både på jobbet och hemma i garaget så förhoppningsvis så kan livet återgå till det normala igen.
Men nog om tråkigheter... Det finns lite roliga saker att visa också... först och främst den här...
... men även lite fordonsrelaterat förstås. En sak som jag gjorde under sensommaren ifjol var att jag slängde ihop en koffert. Något som jag sen dess inte förstår hur jag skulle klara mig utan. Det går inte att lasta så mycket som en putstrasa i bilen utan den
En annan riktigt rolig sak, och något som verkligen hjälpt till att komma tillbaka, är det faktum att jag blev nominerad och till slut utsedd till Årets Rod 2021. Något som jag absolut inte hade trott och knappt än idag kan begripa.
Den utmärkelsen innebär också att jag har fått plats på Elmia i påsk, så är det någon som vill se bilen i verkligheten så kommer den stå där. Jag kommer vara på plats åtminstone hela fredagen, så kom fram och säg hej
Men eftersom det, utöver Elmia, ska åkas på betydligt fler event kommande sommaren så finns det förstås saker att göra under vintern. Först och främst ville jag bli klok på ett missljud i motorn som jag inte kunnat sätta fingret på. Ett ventilljud som inte borde finnas på en motor med hydrauliska tryckare. Så motorn revs efter Jul för felsökning.
Jag vet inte om jag är helt säker på om jag kom fram till vad som var rotorsaken, men det finns inget fel i ventiltåget annat än ett par dåligt linjerade vippor, vilket nu är löst. Kammen är uppmätt och alla nockar är inom hundradelar så det är heller inget som gått ner sig. Så nu är allt justerat och ihop igen. Förhoppningsvis slipper jag mer ljud.
Medan insuget ändå var av så passade jag på att snygga till det lite, då det är svårt att få rent när det sitter på motorn.
Något annat som ännu inte är klart är alla inredningspaneler till A-stolpar, ovanför vindrutan osv. Så där håller jag också på för fullt, och 3D-printern får jobba kan jag lova, och med lite glasfiberfärstärkning kan man ganska lätt få till rätt roliga bitar.
Ett annat litet delprojekt som jag faktiskt tycker är riktigt roligt är mina nya ventilkåpor. Jag har tidigare haft CalCustom-kåpor... riktigt gamla Custom-kåpor som jag förstår är hyfsat eftertraktade, men jag blev liksom aldrig riktigt kära i dom. Så jag bestämde mig redan ifjol att jag skulle göra egna. Så efter rätt många timmar och iterationer i CAD så började jag 3D-printa första delarna till gjutverktyget.
När alla delar var utskrivna och ihoplimmade så blev det en hel del finish-jobb innan dom kunde användas som gjutplugg. Men en första provpassning visar att det nog kan bli ganska bra.
När gjutpluggen var klar lämnade jag in den till gjuteriet som ganska snabb spottade ur sig den "färdiga" aluminium-kåpan.
Och nej, färdig är den förstås inte. Först får man grovslipa av gjutskägg och ojämnheter som uppstår.
Sen blästrade jag ytan så att epoxi-primern skulle betta ordentligt.
Sen är vi egentligen ikapp där jag är idag. I skrivande stund är båda ventilkåporna epoxygrundade, uppspacklade (det lilla som behövdes) och mer eller mindre redo för lack.
Så planen nu närmast är att få kåporna lackade så jag kan plocka ihop motorn klart efter vinterns service. Paralellt med det ska jag fortsätta snygga till inredningen. Jag har bland annat precis fått hem specialsydda mattor med monogram som ska i. Jag ska även dit med ett 3'e bromsljus i bakrutan och lite andra såna småsaker som inte hanns med ifjol.
Jag ska försöka hålla betydligt tätare intervall på inläggen än sista halvåret nu... Jag lovar