3272
Sök

Köpråd: Rolig bil, gärna billig att äga?

nejo
26 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Är på jakt efter en ny (beg) bil.

Tycker det är omöjligt att hitta en bil som möter mina krav:

Rolig/snabb
70-110k kr
Låg bränsleförbrukning
Bra komfort
Mindre än 10k mil
Om mindre bil helst 4/5 dörrar

Har tittat lite på Golf GTI och Volvo C30, men ännu inte provkört något.

Någon som kan rekommendera någon?

Mvh nejo

6 630 Inlägg
26 februari 2014
#2
Rolig och snål bil brukar vara en svår kombo. C30 platsar absolut inte där då den kommer med ett basic Ford chassi.
Bra komfort och robusta chassin men väldigt tråkiga.

Menmen, vad kör du mest? Landsväg kan du ju välja en med lite större motor. Tyckte 0.85L/mil var snålt för min 2.5L V6a (motorväg)

http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_ … 11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 11&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focu … 11&w=3
(ST varianten har en modifierat framvagn jämnt emot vanliga Focusar/C30/V50)
Senast redigerat av Malheus (26 februari 2014)

De/Dem

Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 februari 2014
#3
Rätta mig om jag har fel men står inte Audin inför väldigt kostsamma servicekostnader? 10500 mil-service för runt 4k (ganska standard) följt av en 12000 mil-service för runt 10k? Med tanke på att Audi ligger ganska högt i verkstadspriser så blir det ju dessutom rätt svårt att hitta en bil som skötts korrekt.
Senast redigerat av Masquerade (26 februari 2014)

Livet är för kort för att äga Volvo.

nejo
26 februari 2014
Trådstartare
#4
Civic Type-R är inte så dum. Tycker bara att den utseendemässigt är lite "nördig".

Just nu står det mellan;

C30 T5 - 2007 - ca 120 000
Golf GTI - 2010 ca 150 000
Civic Type-R - 2008 ca 110 000

Frågan är då vilken bil som är "mest bil för pengarna"?

EDIT: Jag kör ca 70% stadskörning och 30% motorväg
Senast redigerat av nejo (26 februari 2014)

6 630 Inlägg
26 februari 2014
#5
Skulle hellre ta en Civic utav dem

MEN. V50 T5 har samma framvagn som en vanlig V50 med 1.6 diesel.
Focus STn har en modifierad spindel för att minska "torquesteer" samt fabrikssänkt 30mm

Att köpa V50n vore som att köpa en basic Volvo fast med större motor.

De/Dem

nejo
26 februari 2014
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
Skulle hellre ta en Civic utav dem

MEN. V50 T5 har samma framvagn som en vanlig V50 med 1.6 diesel.
Focus STn har en modifierad spindel för att minska "torquesteer" samt fabrikssänkt 30mm

Att köpa V50n vore som att köpa en basic Volvo fast med större motor.

Menar du C30n?

6 630 Inlägg
26 februari 2014
#7
Woops, menar C30n. *

De/Dem

1 948 Inlägg
26 februari 2014
#8
rolig och billig, då ska du ha en lätt bil. Utav dom som nämnt innan är det enbart civicen som klassar inte, och då knappt. Kolla på den tidigare generationen civic type-r istället - där har du en väldigt rolig bil!
Annars så är ford fiesta ett hett kort, eller varför inte en suzuki swift. Renault ska man verkligen inte glömma bort heller! Har många trevliga rs modeller!
Vad du dock verkligen kan glömma är allt vad volvo, audi, vw bmw osv, tunga åbäken med höga service kostnader.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 februari 2014
#9
C30 T5 har ju inte samma chassi som 1.6:an då dom med är sänkta med sportchassi.
Rolig/Snabb och låg förbrukning går ju inte direkt ihop bra.
Volvon eller ST:n med T5:an är ju dom har bäst potential och bli snabba.
Type R är ju helt klart roligast om du gillar att svänga.

Men en C30 med bra sulor och coilovers ligger fan inte dumt på vägen heller.

Autotech

6 630 Inlägg
27 februari 2014
#10
Fast T5an har fortfarande McPherson framvagn, vilket STn inte har.

Edit: STn använder sig utav en "Revo" framvagn. smile

http://images.thecarconnection.com/med/ford-revoknuckle-inset-1_100196734_m.jpg
Senast redigerat av Malheus (27 februari 2014)

De/Dem

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
27 februari 2014
#11
http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 18&w=3

Ful? japp... Gocart-känsla? utan tvekan...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 februari 2014
#12
Malheus skrev:
Fast T5an har fortfarande McPherson framvagn, vilket STn inte har.

Edit: STn använder sig utav en "Revo" framvagn. smile

http://images.thecarconnection.com/med/ … 6734_m.jpg

Gör ST:n det med?
Trodde bara RS:en hade Revoknuckle framvagn.

Autotech

Jaguar XKR Arden
31 Inlägg
28 februari 2014
#13
Mercedes CLK är ju billiga att äga, härlig komfort. problemfria bilar vad jag vet. ägde en sådan förra året, var mycket nöjd med den..

http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 11&w=3
Senast redigerat av Honda-crv (28 februari 2014)

*** Mycket stolt Jaguar ägare ***
:cool:

6 630 Inlägg
28 februari 2014
#14
Busgrabb skrev:
Malheus skrev:
Fast T5an har fortfarande McPherson framvagn, vilket STn inte har.

Edit: STn använder sig utav en "Revo" framvagn. smile

http://images.thecarconnection.com/med/ … 6734_m.jpg

Gör ST:n det med?
Trodde bara RS:en hade Revoknuckle framvagn.

När jag kollade på Etis:en om en Focus ST från 2007 så hade den Revo framvagnen så antar den kom efter ST170 smile

De/Dem

1 861 Inlägg
28 februari 2014
#15
Körde en St lite för två somrar sen dock övningskörde jag men hade haft ganska många timmar bakom ratten i ung ålder så jag hade lite koll så man vågade känna på bilen!
Enligt mig så är det den bil som känts roligast att köra, den känns inte alls understyrd och som en vardagslig bil när man pressar den lite. Snarare överstyrd men med bra kontroll och feedback mängder av grepp! Underbart motorljud och trevlig förar miljö sen e dom otroligt vackra med! ^^ Då Ford Focus ST mkII...


Aldrig nöjd
804 Inlägg
28 februari 2014
#16
Honda-crv skrev:
Mercedes CLK är ju billiga att äga, härlig komfort. problemfria bilar vad jag vet. ägde en sådan förra året, var mycket nöjd med den..

http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 11&w=3

Billig att äga i att de bara går och går, ja. Serivce kan dock ligga ganska högt även utanför de auktoriserade verkstäderna, särskilt när de närmar sig 20k mil då de största servicarna verkar komma med 10k mils mellanrum. Nu är dock kompressormodellen billigare i det avseendet än den underbara V6:an, i gengäld känns den även betydligt slöare att köra imo.

Livet är för kort för att äga Volvo.

nejo
5 mars 2014
Trådstartare
#17
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 mars 2014
#18
nejo skrev:
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Är du ganska stor då?
Type R:en är ju inte direkt trång.

Autotech

1 948 Inlägg
5 mars 2014
#19
nejo skrev:
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Jag är också manligt byggd smile Och dessa förbannade "sportstolar" som alla biltillverkar idag producerar är förjävliga, en utav anledningarna till att jag köpte min m3e46 var just för att dess sidostöd i stolarna var ställbara med hjälp av luft.
Jag har haft en golf iv med sportstolar i 6 års tid, tog en stund men sen blev "vingarna" på stolen böjda bra efter min kroppsform så nuförtiden sitter jag kalas i förarstolen, dom få gångerna man åker passagerare märks dock skillnaden markant. Tråkiga med detta är ju det att förarstolen blir ju bra mycket mer sliten och kommer därför troligtvis sänka andrahandsvärdet. Kommer ihåg att jag provkörde civic type-r när det kom, körde civic vti på den tiden och drömde om och tänkte slå till på en type-r, men mina tankar på köp dog direkt när jag fick provsitta den trånga stolen.

Tycker du ska ta en titt på bmw 1-serie UTAN sportstolar, trevlig liten bil som dessutom har bakhjulsdrift (!). 2 dörrars versionen känns mycket rymligare än 4dörrars eftersom bstolpen hamnar längre bak i 2 dörrars, är man lång och bred och sitter lite längre bak så är det lätt att b-stolpen är lite väl närgången i 4dörrars.

2 Inlägg
6 mars 2014
#20
Min c30 t5 är till salu om du är intresserad smile
Senast redigerat av DooF (6 mars 2014)



Sök