2722
Sök

Bakaxel volvo 740

2 035 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hur länge håller en axel?

När och hur avgör man om den är dålig?

Kan man känna på hjulen för att avgöra om den är sliten eller inte?

Om man t ex vil köpa en begagnad, vad kollar man efter då?

Biljudsveteran sen 1984!

86 Inlägg
26 februari 2014
bosabengt skrev:
Hur länge håller en axel?

När och hur avgör man om den är dålig?

Kan man känna på hjulen för att avgöra om den är sliten eller inte?

Om man t ex vill köpa en begagnad, vad kollar man efter då?

Tjenare, bra frågor!

Axeln håller sålänge den pallar, du kan själv hjälpa till genom att börna satan.
När den tvåhjular utan svets så är den Grrrrrrreat!
Låter axeln som en stenkross när du drar runt hjulen så är den inte i världens bästa skick, en liten svets så kan du börna satan en gång till.
Du ser lättast ifall axeln är i bra skick, genom att kolla på fd. brukaren. Ser hEn ut som en jävel på att börna satan så är axeln nog förbrukad/på väg att ge sig..

Skämt å sido.

Kör du lugnt och håller koll på olja så håller axeln lääääänge.
Ifall du lyssnar på axeln så får du reda på mycket, låter det för mycket metall/metall så kan det vara dags för att lyfta locket å kontrollera hjulen.
Vill säga att det är gamble varje gång man köper en begagnad slitdel. Har du tur så håller den dödslänge, har du otur så går den inte ens att bulta fast.
Dra runt hjulen ett par varv å lyssna innan du gör affär.

Tja Tja!!!

Röda bilar är skit :(

6 125 Inlägg
27 februari 2014
Hej!
Vad menar du!
Axel dålig!???
En axel blir inte "dålig" ! Det är lagren som slits! Och dem byter du lätt! Sen kan naturligtvis diffen  gå sönder men det är kanske inte det du menar?!

2 035 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Om jag hissar upp bilen och snurrar på ena hjulet låter det om kuggarna. Varför?

Var på en mindre bilmek som sa att det var helt normalt då kuggarna slår i eller möts mot varandra.

Om jag nu tittar in i klumpen, vad ska jag kolla på? Hur märker man att lagren i klumpen är dåliga?

Jag menar hela bakaxeln med diffklump osv.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök