3187
Sök

Fylla en 20L aga tub?

305 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
Är det omöjligt att få en sån tankad nånstans utan hyra ?
Senast redigerat av Farfar77 (3 mars 2014)

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
4 mars 2014
Varför inte köpa en 5:a eller 10/11:a?
Vad är det för gas du ska ha?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 mars 2014
Vad är det för tub? kolsyra? mison?

En misontub kan du mig veterligen inte äga i storlekar större än 5L. Så jag antar att flaskan du har tillhör aga i grund och botten så de lär väl ta den för dig om du kommer in med den?

En kolsyretub däremot är de bara att åka till närmaste försäljningställe och fylla. De som fyller brandsläckare kan hjälpa dig med det.

MVH

305 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
innehöll mison . Lämnat in den för återvinning. Och blocket säljaren tjänade 900 på luras.
knäppt att en flaska som är fullt fungerande ses som skrot i det fallet. fanns inget chip sa aga mannen med.
Senast redigerat av Farfar77 (4 mars 2014)

835 Inlägg
4 mars 2014
Den skrotades antagligen för att den var gammal. Det har suttit chip i flaskorna i många år nu och saknade den det då är den tillräckligt gammal.
De (flaskorna) kollas ju då och då av säkerhetsskäl och då är det ju bra om de okollade försvinner från marknaden.

Men Mison finns iallafall som både 5 och 11 liter som köpflaska.
Fulvarianten är att sätta ett rör mellan en fylld och en tom tub och vicka den fulla uppochner.
Då blir det bara en dags hyra.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

1 903 Inlägg
4 mars 2014
Swedenrockers skrev:
Den skrotades antagligen för att den var gammal. Det har suttit chip i flaskorna i många år nu och saknade den det då är den tillräckligt gammal.
De (flaskorna) kollas ju då och då av säkerhetsskäl och då är det ju bra om de okollade försvinner från marknaden.

Fulvarianten är att sätta ett rör mellan en fylld och en tom tub och vicka den fulla uppochner.

Helt hundra på det där? Jag köpte misonflaska för bara någon månad sen och ringde runt en del i samband med det för att få klart för mig hur det låg till. Alla försäljningsställen jag talade med hävdade bestämt att endast femliters fanns att köpa loss, större än så fick bara hyras.

Angående fulvarianten så vill jag lägga in ett varningens ord om att vara mycket försiktig om man ger sig på det. Strömmande gas som snabbt sjunker i tryck skapar en otrolig kyla så vid för snabb gashastighet i röret kommer resultera i köldskador på röret och det kan gå åt helvete ordentligt!

MVH

1 903 Inlägg
4 mars 2014
Farfar77 skrev:
innehöll mison . Lämnat in den för återvinning. Och blocket säljaren tjänade 900 på luras.
knäppt att en flaska som är fullt fungerande ses som skrot i det fallet. fanns inget chip sa aga mannen med.

Tråkigt när det blir så! Det är alltid lätt att vara efterklok men om du provtryckt flaskan och bytt till kolsyregänga så hade flaskan fortfarande haft ett värde. Vill minnas, dock inte helt hundra, att det ska funka att skifta från mison till kolsyra.

MVH

835 Inlägg
5 mars 2014
Jodå, Mison 18 finns som 11 liter köpflaska. De heter Aga Unicyl. 
FreddeLi skrev:
Swedenrockers skrev:

Helt hundra på det där? Jag köpte misonflaska för bara någon månad sen och ringde runt en del i samband med det för att få klart för mig hur det låg till. Alla försäljningsställen jag talade med hävdade bestämt att endast femliters fanns att köpa loss, större än så fick bara hyras.

Angående fulvarianten så vill jag lägga in ett varningens ord om att vara mycket försiktig om man ger sig på det. Strömmande gas som snabbt sjunker i tryck skapar en otrolig kyla så vid för snabb gashastighet i röret kommer resultera i köldskador på röret och det kan gå åt helvete ordentligt!

MVH

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

305 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
Okaj , hade velat byta slangpaket till min "telwin" svets också = Kass kvalite.
Tror ni man kan skarva en annan från tex Esab och ansluta dom var för sig? gasen-tråden-strömen
Senast redigerat av Farfar77 (7 mars 2014)

7 275 Inlägg
7 mars 2014
Swedenrockers skrev:
Jodå, Mison 18 finns som 11 liter köpflaska. De heter Aga Unicyl. 
FreddeLi skrev:
Swedenrockers skrev:

MVH

Det stämmer angående 11L flaskor, dessa kostar en del i inköp men lika mycket att fylla som en 5l sist jag körde åt Aga.
Däremot är det väldigt få som använder dessa pga förstagångskostnaden så dessa finns sällan hemma i lager.

Sök