2577
Sök

Är det nödvändigt att shimsa bakaxeln? volvo duett från 63

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena!
de e så att ja ska byta utväxling på duetten , och det ja undrar är om det e nödvändigt att shimsa om bakaxeln?
mvh Fran

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

115 Inlägg
5 mars 2014
#2
Drfrasse skrev:
Tjena!
de e så att ja ska byta utväxling på duetten , och det ja undrar är om det e nödvändigt att shimsa om bakaxeln?
mvh Fran

Ja om du ska byta ut kronhjul och pinjong mot en annan drevsats (kronhjul och pinjong) t.ex. om du vill byta utväxlingsförhållande, så måste man nästan alltid shimsa in pinjongdjup och kuggflankspel på nytt.

Detta för att drevens kuggingrepp ska bli rätt. Du behöver också kontrollera att pinjonglagrens ansättning blir rätt. Detta kontrolleras genom att mäta hur "trögt" det är att vrida runt pinjongen, utan att kronhjulet är monterat i axeln. Sedan ska även difflagrenas ansättning vara rätt.

Pinjongdjupet kan man mäta in med ett specialverktyg, en tolk. Eller med en pinjongdjupsmätare. Efter det kontrollerar man kuggingreppet med märkfärg för att se om det är korrekt.

Det är ALLTID märkbilden av kuggingreppet som visar om det är rätt installerat!!!

Mvh.



Sök