3065
Sök

Kamrems byte golf gti 98-99 service!

5 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
Hej, jag köpte mig en vw golf gti 98 utagen 99 och förre ägaren sa att kamremen ska vara bytt tidigare, och vad jag har hört så ska det var varje 12 000mil man byter kamremen.

Och eftersom min bil har gått 20.800mil nu och jag inte hittar nått om när den är bytt det ändå jag hittar är att där e en service på 16000mil kan det vara så att dem byt kamremen vid den servicen?

Hjälp!

mvh Snollez

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
7 mars 2014
anta att förra ägaren snackar skit och lita ALDRIG på någon som påstår nått utan att kunna backa upp det..

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
Ja jag vet man tyvärr inte lita på någon idag, men den borde vara bytad minst 1 gång när den rullat snart 21kmil

Hade varit bra och veta vad dem byter på 16kmils servicen

5 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Är det någon som kan hjälpa mig eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 mars 2014
Bör väl vara "ikryssat" vilken service de har gjort?

Men, när det ska göra står faktiskt i boken.

12.000 mil ska den iaf bytas på (Senare ändrat till 18k).

Ja, den -borde- vara bytt, men det är inget som säger att den faktiskt -är- det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

14 137 Inlägg
9 mars 2014
it_mutt skrev:

Ja, den -borde- vara bytt, men det är inget som säger att den faktiskt -är- det.

exakt man kan aldrig veta inte ens när det står att det ska vara bytt så ska man tro det.

minsta man ska göra är att man ska kontrollera remmens skick.

bästa är att alltid byta dom

Avstängd
10 388 Inlägg
9 mars 2014
Growe skrev:
it_mutt skrev:

exakt man kan aldrig veta inte ens när det står att det ska vara bytt så ska man tro det.

Lite så ja. Uppskrivet i boken och någon dekal på kåpan så skulle jag antagligen lita på det. Men står det inte ens uppskrivet eller sitter någon dekal, så skulle jag iaf inte ta säljarens ord för att det de facto är så

14 137 Inlägg
9 mars 2014
it_mutt skrev:
Growe skrev:
it_mutt skrev:

Lite så ja. Uppskrivet i boken och någon dekal på kåpan så skulle jag antagligen lita på det. Men står det inte ens uppskrivet eller sitter någon dekal, så skulle jag iaf inte ta säljarens ord för att det de facto är så

många sätter dit en dekal och skiter i att byta remmen..lite av problemet att idag kan man inte lita på någon

Avstängd
10 388 Inlägg
9 mars 2014
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:

många sätter dit en dekal och skiter i att byta remmen..lite av problemet att idag kan man inte lita på någon

Visst är det så. Det skadar absolut inte att hålla lite koll på remmens skick även om den "ska" vara bytt.

Om man nu inte känner för att byta för att "vara på säkra sidan" (är ju betydligt enklare på vissa bilar än andra)

5 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
tack för alla svar!

Det är så att jag hittar inte något i service boken men nere vid förardörren så finns där ett "service märke" och att de var vid 16k mil men står inte vad som är gjort, vad föredrar ni? den borde ju vara bytad minst 1gång pga miltalet som bilen rullat och då borde den bytas vid ungefär 23-23k mil? vad föredrar ni?

mvh snollez

Avstängd
10 388 Inlägg
11 mars 2014
snollez skrev:
tack för alla svar!

Det är så att jag hittar inte något i service boken men nere vid förardörren så finns där ett "service märke" och att de var vid 16k mil men står inte vad som är gjort, vad föredrar ni? den borde ju vara bytad minst 1gång pga miltalet som bilen rullat och då borde den bytas vid ungefär 23-23k mil? vad föredrar ni?

mvh snollez

Är det inte noterat i serviceboken, så skulle jag inte räkna med att den är bytt. Det är inte bara miltal som gäller, gummi åldras, så därför får man gå på ålder också (huruvida det är något "år-alternativ" för golf fastslaget, låter jag vara osagt).

Men, med den infon du har angett; nej, jag skulle inte räkna kallt med att den är bytt. Speciellt inte då 16k-mil stämmer med någon "fast" intervall.

Det jag menade var, om du kanske missuppfattade det, att i serviceboken så står det ju vad som görs vid grundservice, mellanservice, tilläggsarbeten "var XXXXXX mil" osv osv.

Jag skulle -inte- lite på det iaf, utan antingen byta själv, eller leta upp en lokal verkstad med gott rykte som gör det för en vettig peng. Det blir trots allt billigare än haveri.

5 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
okej, nä för jag hittar bara i service boken sen typ 6k mil inget annat ,mer än de service märket vid dörren där de står 16k, men är det inte konstigt att den rullat 21k mil snart och hållt om remmen inte varit bytad tidigare, men ska som sagt ta en titt på den och se hur den ser ut, och om inte annat så får den bytas, tack för dina svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 mars 2014
snollez skrev:
okej, nä för jag hittar bara i service boken sen typ 6k mil inget annat ,mer än de service märket vid dörren där de står 16k, men är det inte konstigt att den rullat 21k mil snart och hållt om remmen inte varit bytad tidigare, men ska som sagt ta en titt på den och se hur den ser ut, och om inte annat så får den bytas, tack för dina svar!

Ptja, min morbrors (dåvarande) tants far hade en 850 som han köpte ny, där höll kamremmen 32k mil.

Men gör det, den -kan- ju givetvis blivit bytt då.

Sök