Jo, rören är dyra...säkert ISO-certifierade.
På gamla 9-3:an så gick det givetvis hål på rören, så att säga en bit in på dessa.
Det ena röret, som gör böj vid bogseröglan, kapade vi helt enkelt bort den skadade delen. Gjorde rörändarna helt rena (slipade meds märgelduk) och skarvade i med ett kromat vattenledningsrör av koppar. Silver lod belagd med flussmedel hårlöddse meden gassvets.
Det andra röret eller rättare sagt röret hopkopplat med med hydraulslang kapades några några cm från kopplingarna i ändarna. Knallade till en firma som reparerar skogsmaskiner o lastbilar. Där fans skruvkopplingar för ny slang att smyga på de nyss kapade rören. Hårdlödde med silverlod fast detaljerna i de gamla kopplingarna och sen var det bara att skruva dit slangen medsina kopplingar. Kopplingar och slang av valfrilängd pressas på firman.
Kostade totalt 200 kr.
Nästa gång blir det slang hela vägen förbi under kylaren och till servopumpen.
Men, Du sa att det droppade vid hjulet! Kolla så det inte läcker där så att säga vid bälgarna där styrstagen går in i servot. Då är tätnignarna i själva servot som är skadade.
Hade en sån bilen gång. Hällde i servotätmedel från Biltema. Blev inte helt bra, men brukbart.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 mars 2014)