2680
Sök

Servoolja Saab 93

22 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
Tjenare! Min Saab 93 årsmodell 99 har börjat läcka servo olja nu dom senaste dagarna när bilen är igång har jag inte sätt något gå ut men när jag stänger av den och den står lite så kommer det droppar under bilen typ som om att det har lagt sig olja i slangen/rör och när bilen är igång så hinner de inte åka ut men när bilen står stilla så droppar det försiktigt ut det lilla som är kvar i slangen/röret det kommer ner typ vid höger däck nån ide vad som kan läcka är det en slang eller rör är det dyrt och fixa?smile inte riktigt haft tid och kolla det själv än men tänkte kan kolla med er innan ja själv kollar det big_smile

MVH Tjockirl

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 mars 2014
Att servorören ger sig är tyvärr en sjuka på dom där.... Identifiera var den läcker och sen byter du rören smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 61833.html

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 30451.html

22 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
de va ju inga biliga rör allså haha:D går det inte kapa skiten och sen sätta nån slang eller nåt emellan?big_smile

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 mars 2014
TjockIRL skrev:
de va ju inga biliga rör allså haha:D går det inte kapa skiten och sen sätta nån slang eller nåt emellan?big_smile

Jo en del har försökt den lösningen.... Men det är ju precis som du säger en fullösningen och inget jag skulle göra på en bil jag tänkt behålla en stund, eller för den delen sälja smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
8 mars 2014
TjockIRL skrev:
Tjenare! Min Saab 93 årsmodell 99 har börjat läcka servo olja nu dom senaste dagarna när bilen är igång har jag inte sätt något gå ut men när jag stänger av den och den står lite så kommer det droppar under bilen typ som om att det har lagt sig olja i slangen/rör och när bilen är igång så hinner de inte åka ut men när bilen står stilla så droppar det försiktigt ut det lilla som är kvar i slangen/röret det kommer ner typ vid höger däck nån ide vad som kan läcka är det en slang eller rör är det dyrt och fixa?smile inte riktigt haft tid och kolla det själv än men tänkte kan kolla med er innan ja själv kollar det big_smile

MVH Tjockirl

Det är väl bättre att du kollar själv först.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Echonator skrev:
TjockIRL skrev:

Jo en del har försökt den lösningen.... Men det är ju precis som du säger en fullösningen och inget jag skulle göra på en bil jag tänkt behålla en stund, eller för den delen sälja smile

'

Hahah den ska inte säljas iaf vill bara ha den 1 år till sen skrota skiten haha:D

2 250 Inlägg
9 mars 2014
Jo, rören är dyra...säkert ISO-certifierade.

På gamla 9-3:an så gick det givetvis hål på rören, så att säga en bit in på dessa.

Det ena röret, som gör böj vid bogseröglan, kapade vi helt enkelt bort den skadade delen. Gjorde rörändarna helt rena (slipade meds märgelduk) och skarvade i med ett kromat vattenledningsrör av koppar. Silver lod belagd med flussmedel hårlöddse meden gassvets.

Det andra röret eller rättare sagt röret hopkopplat med med hydraulslang  kapades några några cm från kopplingarna i ändarna. Knallade till en firma som reparerar skogsmaskiner o lastbilar. Där fans skruvkopplingar för ny slang att smyga på de nyss kapade rören. Hårdlödde med silverlod fast detaljerna i de gamla kopplingarna och sen var det bara att skruva dit slangen medsina kopplingar. Kopplingar och slang av valfrilängd pressas på firman.
Kostade totalt 200 kr.   

Nästa gång blir det slang hela vägen förbi under kylaren och till servopumpen.

Men, Du sa att det droppade vid hjulet! Kolla så det inte läcker där så att säga vid bälgarna där styrstagen går in i servot. Då är tätnignarna i själva servot som är skadade.
Hade en sån bilen gång. Hällde  i servotätmedel från Biltema. Blev inte helt bra, men brukbart.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 mars 2014)

2 250 Inlägg
9 mars 2014
Ooooops såg inte detta för än nu:

"inte riktigt haft tid och kolla det själv än men tänkte kan kolla med er innan ja själv kollar det big_smile."

- Så Du menar att vi andra ska ta oss tid att sitta o svara dig, medans du gör annat... Är inte det lite fult? Vi jobbar väl inte åt dig.

Kryp Du under bilen först, ta några bilder o kom igen sedan när du har möjlighet.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 mars 2014)

22 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Ooooops såg inte detta för än nu:

"inte riktigt haft tid och kolla det själv än men tänkte kan kolla med er innan ja själv kollar det big_smile."

- Så Du menar att vi andra ska ta oss tid att sitta o svara dig, medans du gör annat... Är inte det lite fult? Vi jobbar väl inte åt dig.

Kryp Du under bilen först, ta några bilder o kom igen sedan när du har möjlighet.

Jo lite fult va det fan men men. kollade under skit bilen och det visa sig att det är från styrväxeln som den läcker och tänker fan inte lägga ner dom pengarna för och byta den så tänkte kolla med er vad händer om jag kör utan servo olja? servo kommer krasha så klart men blir den bara seg styrd eller händer nåt mer?

Sök