3309
Sök

Bmw 523 e39 går dåligt över 2500 varv

219 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1
hallå! har nyligen införskaffat mig min första bmw, så är inte så kunnig inom bilarna. men problemet är att den är helt orkeslös och går orent/misständer vid 2500 varv, motorn heldör när jag kommit upp i 3000varv och går sedan ner till cirka 1000 varv för att sedan försöka arbeta sig uppåt igen... men går ibland som den ska i cirka 10 minuter? har kopplat upp bilen till datorn men visar inga felkoder, har bytt tändhattarna till finare begagnade, alla stiften ser fina ut och har förbränt bensinen då inget stift är sotigt, provat kopplat ur spole efter spole, men går märkbart sämre på alla. mad

kan det vara så att den övertänder från hattarna fortfarande eller har ni några andra förslag?

tack på förhand! / markus big_smile


219 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#2
ja första inlägget är avklarat, nästa problem är att den är så j*vla tjurig att starta när den är kall. får gnugga ca 10 min innan den startar, med litte poffar och annat. någon som vet vart man kan börja felsöka?


Scrape Addict
128 Inlägg
13 mars 2014
#3
Skulle gissa på att du får för lite bränslemängd eller för lågt bränsletryck.
Kan vara bensinpumpen som levererar dåligt av någon anledning, klämd bränsleslang eller felaktig BTR. Det skulle förklara att den är svår att få igång samt att den går dåligt på högre varv (då mycket bränsle behövs).


219 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#4
den går väldigt bra nu när jag väl fått igång den, (tändhattarna som var risiga) ska kika över bränsle tillförseln. vad är BTR?


Scrape Addict
128 Inlägg
13 mars 2014
#5
akfoa skrev:
den går väldigt bra nu när jag väl fått igång den, (tändhattarna som var risiga) ska kika över bränsle tillförseln. vad är BTR?

Okey okey! Missuppfattade ditt andra inlägg lite smile

BTR är bränsletrycksregulator.

Om bilen är svårstartad men i övrigt går bra, så kan det vara en defekt motortempgivare. Det är inte säkert att detta märks vid felsökning (OBD2)


219 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#6
MrStalby skrev:
akfoa skrev:
den går väldigt bra nu när jag väl fått igång den, (tändhattarna som var risiga) ska kika över bränsle tillförseln. vad är BTR?

Okey okey! Missuppfattade ditt andra inlägg lite smile

BTR är bränsletrycksregulator.

Om bilen är svårstartad men i övrigt går bra, så kan det vara en defekt motortempgivare. Det är inte säkert att detta märks vid felsökning (OBD2)

har gjort en felsökning för nån dag sedan, och det visade ingenting, så då kanske det låter rimligt dårå? går det på något enkelt vis att beskriva vart givaren sitter? och ev. ett ca. pris ? big_smile


Scrape Addict
128 Inlägg
13 mars 2014
#7
akfoa skrev:
MrStalby skrev:
akfoa skrev:
den går väldigt bra nu när jag väl fått igång den, (tändhattarna som var risiga) ska kika över bränsle tillförseln. vad är BTR?

Okey okey! Missuppfattade ditt andra inlägg lite smile

BTR är bränsletrycksregulator.

Om bilen är svårstartad men i övrigt går bra, så kan det vara en defekt motortempgivare. Det är inte säkert att detta märks vid felsökning (OBD2)

har gjort en felsökning för nån dag sedan, och det visade ingenting, så då kanske det låter rimligt dårå? går det på något enkelt vis att beskriva vart givaren sitter? och ev. ett ca. pris ? big_smile

Nu så är ju detta bilder från en 530, men antar att det är något liknande på din 523.

En av tempgivarna (den för insugstemp) sitter såhär:
https://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?s=d800aea74e6b3aa42b63a89543255d1c&attachmentid=312829&d=1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?s=d800aea74e6b3aa42b63a89543255d1c&attachmentid=312830&d=1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?s=d800aea74e6b3aa42b63a89543255d1c&attachmentid=312832&d=1329648180
Senast redigerat av MrStalby (13 mars 2014)


219 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#8
MrStalby skrev:
akfoa skrev:
MrStalby skrev:

Okey okey! Missuppfattade ditt andra inlägg lite smile

BTR är bränsletrycksregulator.

Om bilen är svårstartad men i övrigt går bra, så kan det vara en defekt motortempgivare. Det är inte säkert att detta märks vid felsökning (OBD2)

har gjort en felsökning för nån dag sedan, och det visade ingenting, så då kanske det låter rimligt dårå? går det på något enkelt vis att beskriva vart givaren sitter? och ev. ett ca. pris ? big_smile

Nu så är ju detta bilder från en 530, men antar att det är något liknande på din 523.

En av tempgivarna (den för insugstemp) sitter såhär:
https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

åfan! tack så mycket! jodå det ser då iprincip likadant ut! smile vet du något pris på dessa? nått som brukar krångla eller vågar man plocka en från skroten?


Scrape Addict
128 Inlägg
13 mars 2014
#9
akfoa skrev:
MrStalby skrev:
akfoa skrev:

har gjort en felsökning för nån dag sedan, och det visade ingenting, så då kanske det låter rimligt dårå? går det på något enkelt vis att beskriva vart givaren sitter? och ev. ett ca. pris ? big_smile

Nu så är ju detta bilder från en 530, men antar att det är något liknande på din 523.

En av tempgivarna (den för insugstemp) sitter såhär:
https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

https://www.bimmerfest.com/forums/attac … 1329648180

åfan! tack så mycket! jodå det ser då iprincip likadant ut! smile vet du något pris på dessa? nått som brukar krångla eller vågar man plocka en från skroten?

Har tyvärr ej koll på priset.
Jag skulle inte plocka detta ifrån en skrotbil. Det är viktigt att O-ringen runt givaren är ny och fräsh så att det tätar bra.



Sök