4159
Sök

Plåtverkstad nära uppsala som är duktiga på jänkejärn?

österbybruk
267 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
söker nu för fullt efter en duktig bilplåtis som kan ta sig an bakskärmen på min 68 belvedere som fått en mindre bula efter att ha glidit in i garageporten...
garaget ligger i en ladugård och en meter in är golvet höjt en decimeter och på den kanten gled mina leriga däck i söndags. resultatet blev en bula bakom hjulhuset enda upp till vecket i överkant
http://www.ladda-upp.se/bilder/ogdlexbmzbmaxm/

keep on cruising-or burnout

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2014
När du hittat något vill jag se resultatet i tråden. Behöver ha lite jobb gjort på min New Yorker som ligger över min kompetensnivå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

österbybruk
267 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
nu har jag visat bilen för alunda plåt och lack, ca 3.5mil öster om uppsala.
dom fixar en del jänkare, när jag var där fixades det med en buick wildcat..
min bula kan han fixa (riktning/spackling) för ca 1500:-. men rostlagningen som resten av skärmen behöver för att kunna lackas kostar ca 12000 inkl.lack, därför kommer jag troligen att få lite kontanter av försäkringsbolaget (motormännen-solid) så jag kan leja bort riktning/spackling så får jag rostlaga och lacka själv.
lacken är ca 15 år gammal och inte helt enligt orginalrecept så det ser nog lika bra ut att lacka bara själva skadan med specialblandad sprejburk från uppsala bilfärg som att han lackar hela skärmen med "för" fin orginalfärg. bilen är ju i bruksskick och andra bättringar finns.
om jag byter min skärmkant själv så bara riktning/lack återstår så kunde han ordna det också till rimligt pris, men som sagt rostlagning är dyrt... och med migsvets, ekonomiplåt och mycket slipning kan dom flesta fixa rost.. men lacka snyggt är svårt...
keep on cruising

österbybruk
267 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
nu har jag fått nytt svar från verkstaden, han lagar ev.rost med glasfiber och spackel, riktar bulan och lackar skärm och c stolpe, allt går på försäkringen, bilen vill han ha om 3 veckor och den kommer att bli klar före semestern:D
keep on cruising!cool

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
23 mars 2014
Det där är inte att laga rost, det är att dölja rost och skapa större problem i framtiden.
Men det är ju bara vad jag tycker.

8 883 Inlägg
23 mars 2014
Glasfiber använder man på båtar inte bilar.

Fotograf på tierpidag.se

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 mars 2014
Jo glasfiber lagar man vinterbilar & Corvetter med.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

österbybruk
267 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
all rost kommer att blästras bort, och då bilen står inne större delen av året och endast körs på bilträffar på sommaren tycker jag att man kan laga med glasfiber, bilen är ju inte i nyskick... hade det inte varit för den nyrenoverade motorn,lådan,framvagnen och inredningen hade bilen varit värd max 50 000... och en så billig bil kan man laga med spackel tycker jag...
satelliten har jag lagat med alunät och glasfiberspackel i icke bärande delar... men det är ju min vinterbil...

796 Inlägg
28 mars 2014
Oj. Är han bilplåtslagare och föreslår glasfiper och spackel för att "laga" rost i skärmkanten?

Skulle ju köpa att han spacklar 2- 3mm i skarven mellan bakskärmen och den nya skärmkanten han har svetsat dit, men om inte så verkar de vara en kille att akta sig för..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

796 Inlägg
28 mars 2014
Sen känns de ju konstigt att du vill rikta en liten buckla för 1500:- för att sedan lägga glasfiber o spackel på skärmkanten och att göra ett halvkasst jobb med en sprayburk? (Det blir inte bra att lacka en hel bakskärm med sprayburk)..

Jag vill inte verka pessemistisk, men bilen ser ju fin ut.. Försök hitta nån som trycker ut bucklan åt dig och lagar skärmkanten och sedan lackar riktigt till ett bra pris istället! Det är den värd!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

1 777 Inlägg
28 mars 2014
Kolla Anders bilplåt i Enköping o fråga efter Rille. Han e grymt duktig plåtis.  Hans byggen kan du se på rille-k.se :-)

österbybruk
267 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
skärmen kommer att lackas med spruta i lackbox.
vad gäller  rosten är det bara bubblor i lacken runt skärmkanten föutom den invikta delen av skärmkanten som ev.är sämre...har inte vågat slå på den. och den dekorativa delen av bakskärmen som det ligger body under färgen är nog lite rostangripen. bilder på elendet kommer snart...

österbybruk
267 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
nu är bilen tillbaka! skärmen är riktad svetsad och lackad. blev för bra för att visa med mobilkamera.. får nog låna parningskolegans systemkamera...
självrisk (3000 motormännen-solid) plus 500 för svetsning av skärmkant som en glad pensionär utförde... (ägarens far). som sagt lacken blev bra, men det hade varit kul om lackskadorna på c-stolpen också hade fixats, nu är bara skärmen lackad, övergången till den gamla lacken är diskret...
tycker detta gick fort... lämnade in bilen 22 april och hämtade den 2a maj.
sammantagen kan jag rekomendera alunda plåt och lack.

Sök