groze skrev:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag kör både hoj och bil, båda är skoj, även om hojjar är betydligt roligare.
Det verkar finnas en del förutfattade meningar om hojåkning när man läser vad en del skriver.. "livsfarligt" "jag kommer köra ihjäl mig direCkt!" osv. Med en hoj gasar man inte mer än man vågar, så det ser rätt löjligt ut när folk skriver så.
Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.
Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör. Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.
Ang. försäkring så är ju inte en sporthoj dyrare att försäkra än en vass bil, så det argumentet håller inte. Som exempel kostar min busa mig 9000kr/år i försäkring medans en M5 E39 kostar 12000kr/år.
När man kör hoj tappar man helt uppfattningen om fart, vilket kan vara en nackdel ibland.
Det gäller väl iofs riktigt snabba bilar också. Att ligga i 100km/h på motorvägen och 3 sekunder senare vara uppe i 200km/h efter ett litet vrid på rullen är en jävligt speciell känsla. B-)