2638
Sök

Värma upp utomhuspool. Hur? Brunnsvatten.

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Förra året så lät jag en vattenslang på 20 meter ligga i poolen och denna var kopplad till pannans centralvärme. Fungerade utmärkt och ventilerna fick strypas då värmen översteg 32 grader. I år tänkte jag lägga samma slang under poolens botten i en slinga. Så slipper man det åbäket liggande löst... En markpresenning och slinga och sen pool alltså.

Någon som provat? Visst blir botten lite "bucklig" med allt vattentryck men tror ni det cirkulerar? Tror ni värmen försvinner ner i marken? Tänkte rigga upp den snart för jag kan bara fylla cirka 200-300 liter per dag pga egen brunn och den behöver 10000 liter... Så den tar cirka (10000/250) 35-45 dagar att fylla. Kanske mindre. Förra året köpte vi vatten från en tankbil men det var inte gratis... Värt ett försök. Vattnet kloreras kraftigt. Förra året blev inte vattnet missfärgat alls och var i "bra skick" tills tömning på hösten. Trots påfyllning från brunn nästan varje helg pga ungarnas spill.

Förra året:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-209c3aa7491fa271029f0d379e1f04c3.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

En Medlem
405 Inlägg
13 mars 2014
Det skulle nog fungera att göra som du säger, men en tanke slog mig. Har poolen ett cirkulations system med pump?

I så fall så skulle jag göra en primitiv värmeväxlare på pumpens antingen in eller utlopp. På det sättet behöver du bara en bråkdel så mycket slang och slipper ha en skrovlig botten.

Hittade en liten bild som kanske förklarar. Dock så går denna på solvärme, men principen är densamma.

http://1.bp.blogspot.com/-SrHavUMphV8/T59F5OyD5PI/AAAAAAAABmk/8iXf0lCbTVU/s1600/PoolSchem.png
Senast redigerat av -matte (13 mars 2014)

2 415 Inlägg
13 mars 2014
tror du kommer tappa ca 70-80% av värmen rakt ner i marken! tror det kommer bli som att försöka värma ett glas med vatten via en tändare. kommer ta längre tid och kosta mer än de smakar...
du måste ha skydd under poolen. ta tjock frigolit och lägg under så bevarar den värmen.

gräv ner dig i ca 20 cm och fyll upp med frigolit block. skär sedan ut för slangen i frigoliten. sedan kan du ta nån tunn träskiva. som inte är tjockare än 2-3 mm typ.(max 5mm) och lägg ovanpå frigoliten så blir det en hård uta och värmen kan stiga upp!.
är en ide.

oasett så måste du kunna skydda dig mot kylan som är i marken.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

12 086 Inlägg
13 mars 2014
Jag tror också mer på en värmeväxlare på filterpumpen.
Typ något från en gammal fjärrvärmeanläggning.

Sök