855 T5 -96 sackar efter vid full gas på höga varv?!

JoakimN
14 mars 2014 · 39 Inlägg

Tjena! Som rubriken lyder så är bilen ifråga en 855 T5 -96, den är steg 2 chippad och har ett laddtryck på ca 0,9bar. Har inte bytt spridaren eller något annat på bilen utan bara chippad och ett sportluftfilter, sen kör jag med öppen dump.
Problemet jag har är att om jag ska dra på lite och ger full gas så går bilen jättebra upp till ca 3500-4000 varv sen känns det som om att den släpper efter och inte pallar. Laddtrycker håller sig stabilt. Jag vet inte om den kanske vill ha mera soppa eller så?
Om jag istället ger typ lite över halv gas och låter bilen gå upp i varv av sig själv på det sättet så får jag inte samma fenomen och tycker jag känner ett piggare drag i bilen då också.
Någon som har lite tips o tricks? Allt uppskattas!

Mvh Jocke

LuddizR
14 mars 2014 · 219 Inlägg

ta bort dumpen till att börja med smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
JoakimN
14 mars 2014 · 39 Inlägg

LuddizR skrev:
ta bort dumpen till att börja med smile

Varför ska jag börja med att ta bort dumpen? Utveckla gärna :p?

Marlboroman
14 mars 2014 · 8 235 Inlägg

Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JoakimN
15 mars 2014 · 39 Inlägg

Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.

Okej, jag förstår! Tackar för svaret, gissar på att man då ska testa med en annan dump? Satte dit den där för att jag tror att original dumpen läckte. Dumpventilen jag har på nu är en Forge tror jag den heter, ingen aning om den är bra eller inte, den ska iaf palla de laddtrycket jag har. men har du någon du kan rekommendera eller ska jag sätta tillbaka original?

Rensvinf
15 mars 2014 · 528 Inlägg

givetvis skadu prova med en fungerande orginal. annars kan du inte utesluta ngt.

JoakimN
15 mars 2014 · 39 Inlägg

Rensvinf skrev:
givetvis skadu prova med en fungerande orginal. annars kan du inte utesluta ngt.

Okej då ska jag se över min orginalare, men går det att få tag på ett nytt gummi till en sån? Och klarar den det laddtrycket jag har?

Rensvinf
15 mars 2014 · 528 Inlägg

bör ju klara trycket. steg2 innebär ju aldrig annan dump, så orginal räcker. fungerande sådan då.  men kör du med det laddtryck chipet ska ha? för har du "pyst" upp det på ett eller annat sätt till mer än vad chipet vill, så har du säkert även där en orsak till problem.

JoakimN
16 mars 2014 · 39 Inlägg

Rensvinf skrev:
bör ju klara trycket. steg2 innebär ju aldrig annan dump, så orginal räcker. fungerande sådan då.  men kör du med det laddtryck chipet ska ha? för har du "pyst" upp det på ett eller annat sätt till mer än vad chipet vill, så har du säkert även där en orsak till problem.

Enligt beskrivning så kör jag med rätt laddtryck! Men är det någon som vet hur WG stången skall stå original? Är orolig att tidigare ägare har vart där och pillat! Och vad är det man egentligen ställer med WG stången på de här bilarna? De är väll inte själva laddtrycket som på en 945a?

JoakimN
16 mars 2014 · 39 Inlägg

Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.

Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?

Marlboroman
16 mars 2014 · 8 235 Inlägg

JoakimN skrev:

Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.

Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?

Den ska vara inställd så att man utan magnetventilen får ett maximalt laddtryck på 0,4 bar. Det är alltså grundladdtrycket som wastegaten styr.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JoakimN
17 mars 2014 · 39 Inlägg

Marlboroman skrev:

JoakimN skrev:

Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.

Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?

Den ska vara inställd så att man utan magnetventilen får ett maximalt laddtryck på 0,4 bar. Det är alltså grundladdtrycket som wastegaten styr.

Okej man får alltså skruva lite och sen provköra och skruva lite igen? Och den ska man väll aldrig röra oavsett om man Chippar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang