2809
Sök

Tomgångsproblem Volvo 740 -88

25 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, skulle uppskatta all hjälp jag kan få med min lilla 740

Jag gissar på att det är luftmassemätaren som bråkar. Men har allt för lite pengar för att vågaköpa ddelen så jag vill gärna ha något definitivt att gå på.
Jag har begränsad kunskap, så ni som svarar tänker på det.

Okej, såhär såg starten ut idag:
1. Bilen startar relativt fort, men det börjar ryka ifrån motorhuven. Jag stänger av bilen och öppnar. Och då ser jag att det ryker ifrån luftfiltret, inifrån insuget. Det kom alltså ut igenom luftmassemätaren
2. Prövar starta igen fyra - sex minuter senare. Startar men går bara på tre cylindrar. Ingen rök
3. Sista gången jag startar, tar en stund innan hon sparkar igång. Men då startar hon på alla burkar och går galant. Tills jag kommer mer under 1500 varv, då ger hon upp och är nästintill omöjlig att hålla igång. Jag släppte gaspedalen och då dog hon. Ingen rök då heller. Motorn var även varm vid den här starten

Efter det gav jag upp och gick in.
Alla råd och tips uppskattas, tack på förhand.

Motorn är en vanlig omodifierad B230F (elektroniskt insprut)

20 Inlägg
19 mars 2014
#2
Vad är det för rök? Avgaser, kylarvatten?
Låter snarare som om antingen avgaserna inte kommer ut (sabbad ventil) eller att den läcker kylarvatten som förångas och ryker ut. Men låter ändå konstigt att det skulle komma ut via insuget...

25 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#4
Vet inte, väldigt tjock och ljus/vit rök. Men röken kom som jag skrev förut bara första starten. Och röken luktade som gummi, ganska exakt som när en rem slirar. Motorn var även kall då. Vilket förvirrar mig, för det gick knappt en sekund och direkt började röken komma ut från vänster framhörn av motorhuven (där luftfiltret sitter)
Insuget luktade enbart bensin när jag tog bort luftmassemätaren.
Tredje gången jag startade så gick den finemang så länge man låg över 1500 varv.

Har inte kollat vatten och olja. Kylarvattnet behöver jag aldrig kolla, för den läcker vatten när motorn kallnat. Så fyller alltid på nytt innan start


Sök