3427
Sök

Volkswagen Golf mk2 - 88. 1,6l 8ventilers. Går ruskigt dåligt

6 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Hej. Jag håller på att gå över motorn i min kära golf då den inte går riktigt som den borde. Jag är inget proffs på motorer så jag tar varmt emot den hjälp jag kan få.

Motorn är en 1,6l 8v som har gått 26* * * mil.
Till min kännedom så är motorn helt otrimmad.

Symtomer 
- Det finns vattendroppar samt grå olja i vevhusventilationen, men inte i tråget
- Alla tändstift var kolsvarta samt mer eller mindre oljiga samt även spår av bensin TROR jag
- dålig motorgång. Misstänker att den inte går på alla cylindrar till att dömma av ljudet. Skall försöka ladda upp en film :-)
- Tomgång existerar inte,
- svårstartad. Och för tillfället startar den inte alls. Motorn verkar gå tungt runt...?
- jag har även kollat tändningen med en timing light makapär och den signalerade att den inte tänder alla gånger.

Inga lampor lyser och problemen är konstanta.

Det åtgärder jag har provat.
- Plockat isär förgasare, gjort rent och bytt ut alla vaccum-slangar osv.
- Ställt tändningen i rätt läge samt tagit bort erj och skit ur tändhattar och bytt fördelarlock till ett fräschare.

Mer än så har jag inte hunnit hittills men inget utav ovanstående har förbättrat något och jag har jag varit ganska säker på från början att det är något annat.

Alla seriösa felsökningsförslag uppskattas!
Tack på förhand
Mvh lucas

https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202856/202856-d739508c2e71fdcb47c8b2632365d8db.jpg
Så ser motorn ut
Senast redigerat av Luxas (23 mars 2014)

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
23 mars 2014
Är det original förgasaren du har på?
Ser bara att luftfilterhuset kommer ifrån en 1.6 motor (hm)
Kollat tändspolen?

Allmänt körd i huvudet

6 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Har haft mina misstankar om det jag också. Och det är mycket möjligt att det är bytt till en 1,6a någon gång då det står 1,8 i papperna.

Nej har inte kollat tändspolen men ska göra det! :-)

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
23 mars 2014
Du ser det gröna runda "klotet" som ligger ner till vänster om förgasaren på bilden, den ska hänga upp på "vinkeljärnet" precis vid gummilisten.
Och sån ska de ej sitta på 1.8 utan bara på 1.6 så om jag hade varit du så hade jag letat upp motorstämpeln på blocket.

Allmänt körd i huvudet

6 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Det verkar alltså vara ett tidigare motorbyte på denna då alltså.
Men idag startade den inte alls :-P

324 Inlägg
23 mars 2014
Är tändningsföljden rätt? Syns dåligt på bilden.
Brytarna rätt avstånd, kondensator hel, gissar jag att du har kollat. Kanske dålig jord till fördelaren, testa en extra jordkabel till den.
Har du Haynes?  http://www.gobookee.org/ebook/vw-golf-j … ual-1f7g5/

6 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Tändningen kollade jag över lite fort idag och det skall vara rättställt. Jag ska prova med en extra jordpunkt också! Tack! :-)

6 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
Bilen går inte igång alls nu. Jag har checkat alla tändkablar med strobeoskop ( stavning?)  och det visar att det tänder till ytterst lite precis när man börjar försöka starta sen är det helt dött. Mätte det ända upp till tändspolen och det ger inga gnistor alls. Spolen är bytt och det hände inget heller. Provat med andra kablar. Andra fördelare.... Men ingen skillnad :-(

Sök