3506
Sök

Volvo c30 d2 2011 växellåda, går ej att få i någon växel.

6 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte en c30 för 1.5 vecka sedan och idag frugan skulle skjutsa mig till jobbet så stog det "försämrad motorprestanda" i displayen. Åkte upp till volvo och där konstaterades det att en kabel till givarn för laddtrycket hade gått av. Dom skarvade till den här kabeln och jag provkörde bilen till jobbet och den gick som den skulle. Frugan tog sedan bilen och skulle köra hem då växellådan bara blev trögare och trögare tills det inte gick att få i någon växel alls. Har köpt han hos firma så har garanti och allt.

Bilen har rullat 3500mil och är servad ordentligt.

Någon teori på om vad som har hänt?

45 Inlägg
24 mars 2014
#2
Trögare att föra växelspaken? Isåfall låter det som lådan gått torr på olja.


6 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#3
Den går som vanligt att föra tills man ska lägga i just växeln, är som att den tar i något. Det går att växla när bilen är avstängd, precis lika lätt som förut. Det går att vålda i 2an och 3an, resten är tvärstopp.

45 Inlägg
24 mars 2014
#4
Fungerar kopplingen som den skall?

edit: har för mig man kan justera växelvajrarna på dessa, skall kolla detta..
Senast redigerat av Subaru-STi (24 mars 2014)


6 635 Inlägg
24 mars 2014
#5
Låter som tryckplattan till kopplingen har spruckit.

Kolla med Volvo vem som betalar..

De/Dem

6 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#6
Kopplingen känns precis som vanligt.

6 635 Inlägg
24 mars 2014
#7
Kopplingen behöver inte kännas konstig för att tryckplattan har spruckit.

De/Dem

1 722 Inlägg
24 mars 2014
#8
hehe har samma problem med min c30 d2 big_smile kommer upp "försämrad motorprestanda" titt som tätt ... big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 635 Inlägg
25 mars 2014
#10
Att den tappar effekt (Försämrad motorprestanda) Beror oftast på EGR eller tryckgivare till partikelfiltret.

Oftast täcks det av Avgasgarantin (Olika år beroende på årsmodell/bil, men tror det var upp till 8000 mil, kolla med din verkstad)

De/Dem

45 Inlägg
26 mars 2014
#11
Malheus skrev:
Kopplingen behöver inte kännas konstig för att tryckplattan har spruckit.

Så om du startar med växel i, med koppling nere och släpper upp pedalen och den tar direkt.. det är inte konstigt?


The one and only
1 091 Inlägg
26 mars 2014
#12
Varför ens fråga här om du har garanti? Åk tillbaka med den så får dom tala om vad felet var sen när du hämtar bilen.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

6 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#13
Har lämnat in den men det tar tid för dom. Imorgon ska dom börja riva lådan för att se, men dom sa att det känns som det är tryckplattan. Hur i helvete kan den gå sönder när bilen har gått 3500 mil?

6 635 Inlägg
27 mars 2014
#14
Subaru-STi skrev:
Malheus skrev:
Kopplingen behöver inte kännas konstig för att tryckplattan har spruckit.

Så om du startar med växel i, med koppling nere och släpper upp pedalen och den tar direkt.. det är inte konstigt?

Jag har bytt ett par kopplingar på just 1.6 dieslarna ..antingen har kopplingspedalen gått halvvägs, eller fungerat bra i -20 fram tills den börjar bli ljummen och tar hela tiden.

De/Dem

45 Inlägg
27 mars 2014
#15
Även jag har bytt en jäkla massa på dessa med olika symptom. Även haft lådor som gått torra på olja pga emotkörning. Därav följdfrågorna. 

Han säger att det är trögt att få i växlarna, och när en som kanske inte kan så mycket om bilar förklarar så får man fråga lite extra.  I olika fall så har det varit att dom ej fått i växlar för att justeringen är felaktig.  Dvs backspärren strular. Flera gånger har det även varit pågrund av överhettning av tryckplattan så att den spruckit mitt itu och med trasigt svänghjul i följd. Symptomen blir väldigt olika. Så man ska inte stirra sig blind på att det alltid är som man tror.

Med vänliga hälsningar



Sök