3300
Sök

Saab 9000 slår ifrån vid laddtryck

27 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Har som sagt en Saab 9000 som slår ifrån vid laddtryck.

Om jag kopplar ur MV så jag får GLT, alltså 0,45 bar så går den klockrent men med MV inkopplad så slår antagligen laddtrycksspärren ifrån.

Måste man återställa spärren eller hur går man till väga?

Bilen går också lite ojämt på tomgång, något förslag på det?

Tacksam för svar !

MVH Affe


5 710 Inlägg
26 mars 2014
#2
Har du graderad mätare? ISF, vid vilket laddtryck slår den ifrån?
Mycket pekar på att MV:n är kass.
Du skriver:
så slår antagligen laddtrycksspärren ifrån.

= du är inte helt säker?
Kan du beskriva hur det känns?
Kraftiga misständningar kan misstolkas som en laddtrycksspärr och då är det helt andra fel.

Måste man återställa spärren eller hur går man till väga?

Nej det måste man inte.

Bilen går också lite ojämt på tomgång, något förslag på det?

Att den bluddrar/misständer eller att tomgången vandrar upp/ned i vartal?

MVH Jonas
..............

Lökare
128 Inlägg
26 mars 2014
#3
Börja med att kolla vakuumslangar samt ge bilen en service (olja, stift, filter) om du inte har gjort det på ett tag.

27 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#4
jonTe skrev:
Har du graderad mätare? ISF, vid vilket laddtryck slår den ifrån?
Mycket pekar på att MV:n är kass.
Du skriver:
så slår antagligen laddtrycksspärren ifrån.

= du är inte helt säker?
Kan du beskriva hur det känns?
Kraftiga misständningar kan misstolkas som en laddtrycksspärr och då är det helt andra fel.

Måste man återställa spärren eller hur går man till väga?

Nej det måste man inte.

Bilen går också lite ojämt på tomgång, något förslag på det?

Att den bluddrar/misständer eller att tomgången vandrar upp/ned i vartal?

Han slår ifrån precis efter 0,5 bar!
Jag är inte säker på något men har läst lite på olika forum och folk skriver att laddtrycksspärren slår ifrån vid 1,54 bar.
Laddade 1,4 innan toppackningen gick, bytte den nu i helgen . Vilket kan medföra att den laddar mer nu när de är tät!
Går rent o fint upp till 0,5 bar, efter det så låter det som
Kraftiga misständningar... Vad ska man jämföra med.... Typ som när LMM går sönder på en turbo bil smile
Min är en -97:a så jag har ju ingen LMM.

Tomgång vandrar lite upp och ner, låter lite som den bluddrar. Tomvarvar man 2000 rpm så låter det iaf som att den bluddrar lite.
Senast redigerat av Affeboy (26 mars 2014)


27 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#5
Da_Bear skrev:
Börja med att kolla vakuumslangar samt ge bilen en service (olja, stift, filter) om du inte har gjort det på ett tag.

Har kollat vaccum slangar, sprayat startgas runt insug, tryckrör osv.
Oljan är ny, tändstift nya!


4 670 Inlägg
26 mars 2014
#6
Slang till btr sitter rätt?
Allt inkopplat rätt efter packningsbytet?
Kamkjedjan sitter rätt?


27 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#7
Japs-Micke skrev:
Slang till btr sitter rätt?
Allt inkopplat rätt efter packningsbytet?
Kamkjedjan sitter rätt?

Vaccum från insug till btr - ja

Bränsleslangarna lossade jag inte, lossade hela fuelrailen och la åt sidan smile

Ja jag kan inte hitta något som är felkopplat!

Insugskammen var jag lite osäker på, stämde inte till hundra på markeringen men hade jag flyttat ett kugg så hade det blivit värre !

I och med att den går bra upp till 0,5 bar så kan det inte ha med kam o göra i mitt tänk tongue


383 Inlägg
26 mars 2014
#8
Bytt tändstift? Ska va NGK BCPR7ES-11 inget annat.

27 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#9
Maffia skrev:
Bytt tändstift? Ska va NGK BCPR7ES-11 inget annat.

Jajemen, har sånna i (y)


Frågan är om det kan vara den hemmapulade programvaran?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
26 mars 2014
#10
Och Check engine lyser inte?


27 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#11
Echonator skrev:
Och Check engine lyser inte?

Nepp! tongue

Men MV har strulat innan packningsbytet, då kunde den helt plötsligt gå ner till GLT !

Så jag drog ur slangen som går till WG, då kunde jag ladda upp till 1,5 utan problem tongue Så MV var felet smile


27 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#12
Ett problem kvarstår, bilen går fortfarande okänt på tomgång, kan rycka till på lägre varvtal.


I och med att det är en annan programvara i den, så kan det väl vara den som strular ? Jag köpte bilen för 1 månad sedan och han som sålde den sa att det var hans polare som hade fixat programvaran, så den kan ju vara bra eller dålig tongue


Lökare
128 Inlägg
27 mars 2014
#13
En tanke som slog mig är sliten lambdasond alt. något annat som gör att bilen ev. går fett (Ex. någon som har pillat för hårt i bränslemappen).

5 710 Inlägg
27 mars 2014
#14
Affeboy skrev:
jonTe skrev:
Har du graderad mätare? ISF, vid vilket laddtryck slår den ifrån?
Mycket pekar på att MV:n är kass.
Du skriver:
så slår antagligen laddtrycksspärren ifrån.

= du är inte helt säker?
Kan du beskriva hur det känns?
Kraftiga misständningar kan misstolkas som en laddtrycksspärr och då är det helt andra fel.

Måste man återställa spärren eller hur går man till väga?

Nej det måste man inte.

Bilen går också lite ojämt på tomgång, något förslag på det?

Att den bluddrar/misständer eller att tomgången vandrar upp/ned i vartal?

Han slår ifrån precis efter 0,5 bar!
Jag är inte säker på något men har läst lite på olika forum och folk skriver att laddtrycksspärren slår ifrån vid 1,54 bar.
Laddade 1,4 innan toppackningen gick, bytte den nu i helgen . Vilket kan medföra att den laddar mer nu när de är tät!
Går rent o fint upp till 0,5 bar, efter det så låter det som
Kraftiga misständningar... Vad ska man jämföra med.... Typ som när LMM går sönder på en turbo bil smile
Min är en -97:a så jag har ju ingen LMM.

OK...då kan jag sätta min lillfingernagel på att det är DI-kasetten.
Har varit med flera ggr att den inte klarar att leverera vid laddtryck, går bra trycklöst/låga tryck men såfort man får över GLT orkar den inte.
Provbyt!

Ett problem kvarstår, bilen går fortfarande okänt på tomgång, kan rycka till på lägre varvtal.

Hmm...det luktar felinställd kam här. Stämmer precis med felsymtomen.

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#15
Da_Bear skrev:
En tanke som slog mig är sliten lambdasond alt. något annat som gör att bilen ev. går fett (Ex. någon som har pillat för hårt i bränslemappen).

Ja jag skulle vilja kika i mjukvaran, tror en polare ska kunna fixa det:)


27 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#16
jonTe skrev:
Affeboy skrev:
jonTe skrev:
Har du graderad mätare? ISF, vid vilket laddtryck slår den ifrån?
Mycket pekar på att MV:n är kass.
Du skriver:
så slår antagligen laddtrycksspärren ifrån.

= du är inte helt säker?
Kan du beskriva hur det känns?
Kraftiga misständningar kan misstolkas som en laddtrycksspärr och då är det helt andra fel.

Måste man återställa spärren eller hur går man till väga?

Nej det måste man inte.


Att den bluddrar/misständer eller att tomgången vandrar upp/ned i vartal?

Han slår ifrån precis efter 0,5 bar!
Jag är inte säker på något men har läst lite på olika forum och folk skriver att laddtrycksspärren slår ifrån vid 1,54 bar.
Laddade 1,4 innan toppackningen gick, bytte den nu i helgen . Vilket kan medföra att den laddar mer nu när de är tät!
Går rent o fint upp till 0,5 bar, efter det så låter det som
Kraftiga misständningar... Vad ska man jämföra med.... Typ som när LMM går sönder på en turbo bil smile
Min är en -97:a så jag har ju ingen LMM.

OK...då kan jag sätta min lillfingernagel på att det är DI-kasetten.
Har varit med flera ggr att den inte klarar att leverera vid laddtryck, går bra trycklöst/låga tryck men såfort man får över GLT orkar den inte.
Provbyt!

Ett problem kvarstår, bilen går fortfarande okänt på tomgång, kan rycka till på lägre varvtal.

Hmm...det luktar felinställd kam här. Stämmer precis med felsymtomen.

Drog ur slangen som går från MV till WG , då gick det ladda 1,5 igen smile Så det är bara byta MV smile

Är väldigt tveksam på att det är kaminställningen. När motorn stod i noll läge så var avgaskammen mitt för markeringen, men insugskammen kanske 1 mm ifrån markeringen.... Hade jag flyttat insugskammen ett kugg så blir det bra mycket mer än 1 mm hmm


5 710 Inlägg
27 mars 2014
#17
Affeboy skrev:
Drog ur slangen som går från MV till WG , då gick det ladda 1,5 igen smile Så det är bara byta MV smile

MV:n kan omöjligt gör att bilen misständer/går illa då den bara reglerar tryck.
Dock skulle den gå lika illa om du ryckte WG slangen om det var DI-kassett.

Affeboy skrev:
Är väldigt tveksam på att det är kaminställningen. När motorn stod i noll läge så var avgaskammen mitt för markeringen, men insugskammen kanske 1 mm ifrån markeringen.... Hade jag flyttat insugskammen ett kugg så blir det bra mycket mer än 1 mm hmm

Mmm...det brukar de flesta vara inklusive mig själv. Bytte topp på kompisens bil för några år sedan och den gick illa på tomgång. Kollade 2ggr att det stog rätt.
En annan kompis kikade på det, ändrade en kugg och bilen gick perfekt.

MVH Jonas
..............

4 670 Inlägg
27 mars 2014
#18
Filma gärna hur bilen går!


27 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#19
jonTe skrev:
Affeboy skrev:
Drog ur slangen som går från MV till WG , då gick det ladda 1,5 igen smile Så det är bara byta MV smile

MV:n kan omöjligt gör att bilen misständer/går illa då den bara reglerar tryck.
Dock skulle den gå lika illa om du ryckte WG slangen om det var DI-kassett.

Affeboy skrev:
Är väldigt tveksam på att det är kaminställningen. När motorn stod i noll läge så var avgaskammen mitt för markeringen, men insugskammen kanske 1 mm ifrån markeringen.... Hade jag flyttat insugskammen ett kugg så blir det bra mycket mer än 1 mm hmm

Mmm...det brukar de flesta vara inklusive mig själv. Bytte topp på kompisens bil för några år sedan och den gick illa på tomgång. Kollade 2ggr att det stog rätt.
En annan kompis kikade på det, ändrade en kugg och bilen gick perfekt.

Klart den inte har, men är den pajj och man ger plattan i mattan så skickar han väl på så mycket soppa dom går åt till 1,4 bar fast den egentligen laddar 0,5 bar. Klart han slår ifrån då eller?

Okej! Men ett kugg  åt vänster eller höger gör stor skillnad på antingen högvarv eller lågvarv, jag märker ingen skillnad i effekt...hmm


Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
27 mars 2014
#20
Bilen mäter via MAP-sensor hur mycket tryck du har, och skickar på precis så mycket sås som är angett i programmet.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.


Sök