2885
Sök

Saab 9000 Aero handskfacket saknas?

33 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
Tjena! Jag har en märklig fråga kanske men jag förstår inte. Jag köpte en Saab 9000 Aero från -96 för ungefär 2 månader sedan, nu när jag har börjat köra lite med den så upptäckte jag att där inte är ett handskfack. Är det bara jag som inte fattar hur just detta fungerar eller finns det faktiskt inget? Aldrig sett en 9000 utan handskfack? Står bara SRS på ''kåpan'' där handskfacket brukar vara..
Hjälp mig snälla. Blir tokig!

MVH TimMattias

5 141 Inlägg
29 mars 2014
På många gamla bilar så är handskfacket ersatt helt eller delvis med airbagen då det säkert var tillval och på så vis fick man välja mellan handskfack eller krockkudde smile
Detta för att många gamla bilar har handskfacket i instrumentpanelen och inte under som dagens bilar eftersom airbagen sitter uppe i panelen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 mars 2014
När 9000 konstruerades under tidiga 80-talet så var det ingen som hade airbags i åtanke och 1994 när första airbagen kom till 9000 så fick man då lösa passagerarens airbagmontering genom att offra handskfacket och sätta blåspåsen där istället.

Därför har 9000 med dubbla airbags inget handskfack utan bara en mjuk kåpa det står "SRS" på.

SRS = Supplementary Restraint System, vilket är en av alla branch-benämningar på airbagsystemet. I SRS ingår även tex bältessträckarna.
Senast redigerat av TBOC_Razor (29 mars 2014)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

33 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Tack för svaren! Jo jag vet att SRS är airbagsystemet men jag begriper mig inte på varför jag inte har något handsfack. Jag hade ju det i min gamla A50 som var en 97:a. Denna borde vara mer utrustad då detta är en Aero och endast en årsmodell tidigare. Mycket underligt tycker jag. Men men.. inte mycket att göra åt det, så tack för svaren!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 mars 2014
TimMattias skrev:
Tack för svaren! Jo jag vet att SRS är airbagsystemet men jag begriper mig inte på varför jag inte har något handsfack. Jag hade ju det i min gamla A50 som var en 97:a. Denna borde vara mer utrustad då detta är en Aero och endast en årsmodell tidigare. Mycket underligt tycker jag. Men men.. inte mycket att göra åt det, så tack för svaren!

Jag tyckte att jag förklarade det för dig ganska utförligt...  tongue

I 9000 med dubbla airbags, dvs en för föraren och en för passageraren fram, så finns det inget handskfack eftersom där sitter en airbag istället.

Din Aero ÄR ju mer utrustad då den har ett tillval som inte din A50 hade, nämligen tillvalet dubbla airbags fram.

Alla 9000 som har airbag och handskfack har alltså bara airbag för föraren.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

33 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
TimMattias skrev:

Jag tyckte att jag förklarade det för dig ganska utförligt...  tongue

I 9000 med dubbla airbags, dvs en för föraren och en för passageraren fram, så finns det inget handskfack eftersom där sitter en airbag istället.

Din Aero ÄR ju mer utrustad då den har ett tillval som inte din A50 hade, nämligen tillvalet dubbla airbags fram.

Alla 9000 som har airbag och handskfack har alltså bara airbag för föraren.

Aha! Jag förstod inte att det var ett tillval. det var därför jag blev lite förvirrad hehe, tack så mycket, trodde du menade att det helt enkelt byttes ut. Men då förstår jag. Tackar så mycket!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
3 april 2014
Om du inte särskilt gillar personen brevid dig så kan du löda på en 2.2ohms resistor istället för airbagen, och sedan stoppa i ett handskfack.

33 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Eddy skrev:
Om du inte särskilt gillar personen brevid dig så kan du löda på en 2.2ohms resistor istället för airbagen, och sedan stoppa i ett handskfack.

Haha nä det är ok. Jag undrade mest om det inte fanns eller om jag bara var helt ute och cyklade tongue

Sök