Tjena, skulle fixa iordning bilen inför besiktningen men stötte såklart på problem..
Har bytt bromsbackar på båda sidorna bak och även högra delen av vajern bak (den höll på att gå av) När jag bytt detta var det ingen skillnad på hur handbromsen tog alls..
Jag har försökt spänna vajern innifrån bakom askkoppen i mittkonsolen men även detta utan framsteg.. känns nästan som att det är gängtorsk på den..
(Det tar bättre när man rullar bakåt och drar i handbromsen än när man rullar frammåt) Vad ska jag göra?
Tjena, skulle fixa iordning bilen inför besiktningen men stötte såklart på problem..
Har bytt bromsbackar på båda sidorna bak och även högra delen av vajern bak (den höll på att gå av) När jag bytt detta var det ingen skillnad på hur handbromsen tog alls..
Jag har försökt spänna vajern innifrån bakom askkoppen i mittkonsolen men även detta utan framsteg.. känns nästan som att det är gängtorsk på den..
(Det tar bättre när man rullar bakåt och drar i handbromsen än när man rullar frammåt) Vad ska jag göra?
Skulle vara extremt tacksam för snabba svar!
Handbromsen på 7/8/900 och SVC70 serien är ett skämt!
Jag har också haft otaliga problem med det. Mitt enda tips är att köpa Volvo original backar. Alla andra eftermarknads backar jag har testat har visat näst intill noll i bromsverkan.
Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?..
fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond. är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original? tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel
Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?..
fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond. är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original? tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel
Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?..
fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond. är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original? tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel
Hur känns spaken då?
man känner att det tar i rätt långt ner men man kan dra den hela vägen upp utan att det låser sig..
Även jag har haft en ganska häftig frustration över detta. Senast fick jag byta trummor och belägg samtidigt som jag gjorde en ny led i rostfritt på bakaxeln.
Känn efter så att alla vejrarna löper lätt. "Smörj"glidytorna (främst beäggen med koppar eller alu pasta och som du var inne på justera och kör in handbromsen. Jag hade tillgång till muttern så att jag kunde justera under färd.
Det gick bra tillslut, men håll dig till grusvägar om du vill låsa hjulen.
Även jag har haft en ganska häftig frustration över detta. Senast fick jag byta trummor och belägg samtidigt som jag gjorde en ny led i rostfritt på bakaxeln.
Känn efter så att alla vejrarna löper lätt. "Smörj"glidytorna (främst beäggen med koppar eller alu pasta och som du var inne på justera och kör in handbromsen. Jag hade tillgång till muttern så att jag kunde justera under färd.
Det gick bra tillslut, men håll dig till grusvägar om du vill låsa hjulen.
ähh dom ska låsa på torr asfalt om allt är i bra skick.. hur ska man annars kunna göra snygga pallvändningar på vägen?