2444
Sök

Svetsa diffen

110 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

338 Inlägg
30 mars 2014
#2
Det jag hört är att drivaxlarna kan försvagas/avhärdas, fixad genom av ta bort drivaxlarna ur diffen under svetsning

1 948 Inlägg
30 mars 2014
#3
sweeken skrev:
Det jag hört är att drivaxlarna kan försvagas/avhärdas, fixad genom av ta bort drivaxlarna ur diffen under svetsning

myt smile

338 Inlägg
30 mars 2014
#4
baltis skrev:
sweeken skrev:
Det jag hört är att drivaxlarna kan försvagas/avhärdas, fixad genom av ta bort drivaxlarna ur diffen under svetsning

myt smile

Blir inte drivaxlarna försvagade, varför inte?
(Är dem härdade?)

773 Inlägg
30 mars 2014
#5
CleanUpGuy skrev:
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

det som slits absolut mest är bussningarna dom finns det inte kvar av efter 1 år med svetsdiff. du får byta till hårdare om du ska ha de under en längre period.

338 Inlägg
30 mars 2014
#6
tvedberg skrev:
CleanUpGuy skrev:
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

det som slits absolut mest är bussningarna dom finns det inte kvar av efter 1 år med svetsdiff. du får byta till hårdare om du ska ha de under en längre period.

Vilka bussningar, alla "omkring" bakaxeln eller någon viss som nöts extra?

110 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#7
tvedberg skrev:
CleanUpGuy skrev:
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

det som slits absolut mest är bussningarna dom finns det inte kvar av efter 1 år med svetsdiff. du får byta till hårdare om du ska ha de under en längre period.

Vilka bussningar är det som slits?

773 Inlägg
31 mars 2014
#8
BasJocke skrev:
tvedberg skrev:
CleanUpGuy skrev:
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

det som slits absolut mest är bussningarna dom finns det inte kvar av efter 1 år med svetsdiff. du får byta till hårdare om du ska ha de under en längre period.

Vilka bussningar är det som slits?

alla eftersomm ena däcket släppar ju hela tiden när man svänger. och när man gasar och dumpar kopplingen ett flertal gåger.

773 Inlägg
31 mars 2014
#9
BasJocke skrev:
tvedberg skrev:
CleanUpGuy skrev:
Hej,

En polare som är väldigt bra på att svetsdiffa ska svetsa min diff nu snart. Alla diffar han svetsat har hållit.
Men har hört att svetsdiff sliter på axlar, stag osv. Kan man på nått sätt förstärka stagen så det håller bättre?

Mvh, Jocke

det som slits absolut mest är bussningarna dom finns det inte kvar av efter 1 år med svetsdiff. du får byta till hårdare om du ska ha de under en längre period.

Vilka bussningar är det som slits?

alla eftersomm ena däcket släppar ju hela tiden när man svänger. och när man gasar och dumpar kopplingen ett flertal gåger.

klabbarpan
3 041 Inlägg
31 mars 2014
#10
Diffen kanske håller med drivaxlarna räcker inte länge. Dem tvinnas av så att säga.


773 Inlägg
31 mars 2014
#11
nixon89 skrev:
Diffen kanske håller med drivaxlarna räcker inte länge. Dem tvinnas av så att säga.

tillslut kanske ja men jag har kört över 1 år problemfritt förutom bussningarna.

klabbarpan
3 041 Inlägg
31 mars 2014
#12
Beror givetvis på grundskicket. Haft dem som hållt ett år, samt dem som knäcker axlar som tändstickor...


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
31 mars 2014
#13
Med tanke på att du vill svetsa diffen antar ja jag att bilen kommer gå med fulla varvstopp. Och då kommer nog både den ena och andra bussningen samt drivaxlar att gå.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 948 Inlägg
31 mars 2014
#14
sweeken skrev:
baltis skrev:
sweeken skrev:
Det jag hört är att drivaxlarna kan försvagas/avhärdas, fixad genom av ta bort drivaxlarna ur diffen under svetsning

myt smile

Blir inte drivaxlarna försvagade, varför inte?
(Är dem härdade?)

Inte märkbart.

34 Inlägg
1 april 2014
#15
Svetsdiff på barmark, alltså i vanlig trafik är mer eländigt än vad det är kul, minsta sväng så gungar hela baken av bilen och du är kan nästan inte var söker på hur länge drivaxlarna håller, köpte min svetsdiffad, den hade inte alls gått många mil med det men jag körde väl en månad lite mer kanske innan en drivaxeln paja, nej rekommenderar isåfall lamelldiff, om man inte är sugen på att skruva för jämnan. Men som sagt det är min åsikt, under vinter halvår och på grusväg är det bra roligt.

"75 rasande kusar under huven!"

110 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#16
Har tänkt köra normalt och lugnt på asfalt och vanliga vägar, endast sladda på vintern i snön och ibland på grusplaner. Kör för det mesta endast till skolan och hem alltså ca 3mil per dag, så kör ganska sällan. Kör
väldigt sällan över 70km/h. Så i mitt fall borde väll inte bussningarna och axlarna slitas så mycket om jag
svetsar diffen?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 april 2014
#17
Känns väl ganska onödigt att slita på bakvagnen om du endast ska sladda på vintern och på grusplaner?. Spelar ingen roll om du inte kör över 70. Varje gång du svänger kommer den tugga som fan och slita ändå. Vid låga hastigheter och skarpa svängar tuggar det som fan kan  ja lova.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 april 2014
#18
Är jusst vid låga farter och skarpa svängar som tar knäcken på det. Iom att det inre hjulet måste hålla samma hastighet som det yttre kommer det att bli påfrestningar hur du än gör.

Visst på en billig busbil så funkar det ju, men ska du pendla så nä.

Summa summarum, svetsa, håll tummarna att det håller och kör för glatta livet eller spara nån tusing och köp en riktig diff spärr.

Du kommer förstå senare varför folk pratar negativt om det.


110 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#19
Okej funderar lite på en "Aussie locker" men har inte riktigt förstått hur sån fungerar, men det är kanske bättre alternativ än svetsdiff?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 april 2014
#20
BasJocke skrev:
Okej funderar lite på en "Aussie locker" men har inte riktigt förstått hur sån fungerar, men det är kanske bättre alternativ än svetsdiff?

Den sliter inte lika mycket på bakvagnen, men även den tuggar och låter som fan.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök