Jag tog fram ett nytt topplock som sägs vara renoverat. Det är mycket fräscht och planat. Inge kocks osv. Men.....hur vet jag att ventilsätet och ventilpackboxen är OK?
Jag hällde WD-40 olja i insug/utsug ventilhålet och väntade 30 min. Nu ser jag att på vissa utsugsventilerna så har det krypit fram lite WD-40 olja. Men dock inte på insugventilerna. Är detta OK eller måste det vara topp tätt där inte ens krypolja kan ta sig igenom? Bör jag göra något åt detta?
Hur kollar jag om ventilpackboxarna är OK? Vilen färg ska dom vara? Mina har brunt gummi av jämn nyans, dvs inte olika färger. Man kan se även att fjädern på gummipackboxen är blank.
Nu är inte jag någon motorrenoverare till yrket men jag skulle säga att det ventilläckaget är OK. Vi pratar ändå om ytor som är "stål mot stål" = helt tätt är det inte.
Hur kollar jag om ventilpackboxarna är OK?
Det riktiga namnet är ventilskaftstätningar . Svårt att kolla om de läcker men man kan känna på de med en mejsel för att kolla att de inte är stenhårda samt kontrollera att fjädern längst upp sitter kvar.