2384
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

216 432 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 november 2014
fan va skönt att det förhoppningsvis börjar närma sig något!! o du, va skönt att se pilarna back on track! big_smile lol

1 702 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
fan va skönt att det förhoppningsvis börjar närma sig något!! o du, va skönt att se pilarna back on track! big_smile lol

Jotack nu börjar allt slit löna sig minsann.

Det var tänkt att varje bild skulle få pilar men orkade inte med det, var alldeles för otålig för jag ville ju berätta nyheterna.
Men den med pilar är gammal bild så det får väl räknas ändå.

1 Vecka kvar på återbesiktningstiden, jag tror jag hinner:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 030 Inlägg
3 november 2014
Elfel kan ju vara det värsta av fel som finns!
Men du är klurig som löser det! Bra jobbat! cool

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 702 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Elfel kan ju vara det värsta av fel som finns!
Men du är klurig som löser det! Bra jobbat! cool

Klurig, envis, och inte rädd för kuddarna och börjar bli en smula logisk på gamla dar, vilket jag absolut inte har varit at all.
Tack det finns ofta en lösning på problemen, så uppkommer ett fel plötsligt så tänk tillbaka på vad som gjordes just då.
I mitt fall var det föregående ägare som böt stolar när felet uppkom och det var inte lätt att upptäcka direkt.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Har nu varit ute i mörkret och kylan och monterat tillbaka stolar och mittkonsoll.
Mätte upp båda stolarnas kontaktstycke och ohmvärdet var i stort sett samma, när jag satte dit ratten så med allt inkopplat mätte jag på kontakten till airbagen den som sitter under rattkåpan och den är ju i direkt kontakt med styrdonet och då fick jag 3,1 ohm.
Gränsvärdet uppåt är 5,57ohm och över det så varnar systemet, lägsta är 2,02 ohm så det känns som jag ligger bra till med förarairbagen med.
Ska förmodligen få hjälp med tech2 i helgen och se vad det ger, får även möjlighet att greja med handbromsen och jag har nya backar om drt skulle behövas.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 november 2014
Håller tummarna för att det räcker med ditt airbag skit...

1 702 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
Håller tummarna för att det räcker med ditt airbag skit...

Ja vi kan ju hoppas på det meeeen man ska inte ropa hej än för nu igår när jag skulle åka en sväng så startade bilen på typ 2 eller 3 cylindrar och sen dog den och vägrade starta alls.
Så jag hade inte tid att kolla på det utan fick åka den trogna fiestan, den sviker fan aldrig.

Fick även en felkod i samband med startförsöket, får kolla när jag kommer hem vad det är, men hoppas på pumpen för den var ju inte ny direkt och jag vet inte hur långt den gått.
Jag har ju en wahlbro  som jag kan stoppa i om det skulle vara så, tidigare fick jag ju felkoder som relaterade till för snål bränsleblandning och det kan ju mycket väl ha varit för ojämnt bränsletryck och nu då död pump.
Jag tackar iaf för att det inte skedde typ 6 mil hemifrån som jag kommer vara på lördag för att få hjälp med tech2.

Tommy Out.

2 030 Inlägg
7 november 2014
Inte kul när fler och fler problem dyker upp!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 702 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Inte kul när fler och fler problem dyker upp!

Nä men det var väl lite väntat med tanke på felkoderna jag fick, det var min första upplevelse att tändkassetten bara dör sådär för jag har ju haft en 9-5:a innan som även den drogs med div felkoder så där provades många olika tändkassetter med varierande kvalite.

Så den som jag startade upp bilen med var mer än 5 år sen jag använde och den har legat i garaget och det var en slump att jag hittade den.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
Helgen som varit har det hänt grejer minsann.
Jag skulle ju åka till sponsorrobban på lördag och få hjälp med tech2 men det gick ju inte alls för bilfan startade ju inte.

Ok lite felsökning på lördag morgon gav att jag inte får nån gnista nånstans alltså antingen tändkassetten eller vevaxelgivaren.

Felkoderna som jag nyss fått pekade mot TK helt klart och jag kollade så varvräknaren rörde sig på startförsök och den gick väl upp mot 2-300 varv kanske så signalerna gick fram från vevaxelgivaren så då var det såklart en död TK.

Jag lastade båda hundarna i lille fiestan och åkte hem till Robban för jag hade ju lovat hjälpa till mer med hans aero som inte är igång riktigt än.

Det blev en hel del mekande men ännu ingen uppstart, det strulade en del som vanligt men nästa gång ska den fan starta och det är en T5 block i den så det ska bli kul och se hur den går.

Jag fick iaf med mig en begagnad TK för att testa med vilket jag gjorde på söndagen och körde med saaben hela dagen och märkte att med denna TK så hamnade tomgångsvarvet nära 2000 vilket är galet för mycket.
Så ni som har erfarenhet, är det för att det är fel typ av TK jag tänker 3,6 eller version 3,7 om det spelar roll eller behöver bilen lära sig något så tomgången kommer sjunka igen???
Bilen går nu inte helt 100 utan det är små ryckningar som känns som misständningar, men den går vilket ger mig möjlighet att fixa airbaglampan så fort som möjligt och få den ombesiktigad.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
Onsdag kväll: Åker till Sponsorrobban för att hjälpa till med hans aero och för att få hjälp med tech2.
Saaben går lugnt och fint på motorväg och det tokhöga varvet på tomgång har lugnat ner sig lite, nu ligger det på 1200 i typ 10 sek och sen går ner till normala 8-900 rpm.

Alla mina mätningar hemma med airbagsen verkar stämma bra då man kan se en lista i tech2:an över alla airbags och bältessträckare och där låg alla ohmvärden inom gränserna så nu är lampan släckt och funkar som det ska.

Så vi hann med att fixa min bil och även starta upp robbans som vi jobbat på ett par dagar nu det senaste.

Den starta på en gång men gick skit på kanske 2 cyl, böt tändkassett och allt var bra igen.
Dessa jävla TK.... alltid trasiga.

Nu har jag då kvar den där förbannade handbromsen som behöver kollas upp och spännas eller bytas backar och jag gör väl det nån dag i helgen och återbesiktigar på måndag är det tänkt.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 november 2014
Fan va skönt!! Handbromsen är ju en baggis, du har ju spännare ute i varje trumma o om spaken glappar kan du ju spänna där inne, borde gå rätt smärtfritt!!

1 702 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
Jo jag såg att föregående ägare eller kanske ägaren innan nyllet har spännt upp justeringen inne på spaken till max.
Så antingen har det gjorts för att det inte har har justerat bromsbackarna alls eller så är backarna så slut att det behövs bytas.
Jag ska hinna med detta nu i helgen och återbesiktning på Måndag.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
14 november 2014
Skruvar till det skrev:
Jo jag såg att föregående ägare eller kanske ägaren innan nyllet har spännt upp justeringen inne på spaken till max.
Så antingen har det gjorts för att det inte har har justerat bromsbackarna alls eller så är backarna så slut att det behövs bytas.
Jag ska hinna med detta nu i helgen och återbesiktning på Måndag.

jag har inte pillat på handbromsen tongue

tack till:
www.MBSCA.com

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 november 2014
Alla vet att det är ditt fel Nyllet wink

1 702 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
Alla vet att det är ditt fel Nyllet wink

Haha svårt att slingra sig ur detta..... klart han har vart där och pillat hur som helst jag hittade 15 kronor när jag tog bort mittkonsollen så nu är bilköpet redan intjänat.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
En nanoupdate: Det regnade lite igår så jag passade på att justera handbromsen och det tog bra på 4 hack ungefär på vänster sida men på höger fanns det ingen möjlighet att justera för där var den i botten.
Varför kan man undra, tja tidigare ägare som vart osmarta och bara bytt på ena sidan " för att det behövdes bara där" eller så blir det såhär när man bara justerar på spaken inne i bilen och inte ute på hjulen.

Det är bara att byta backar på båda sidor om det ska gå igenom bes, tänkte görat ikväll och hoppas på regn för då jobbar jag extra fort av nån anledning.

Tommy Out.

490 Inlägg
19 november 2014
Gör du ett back-jobb nu?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
robertfab skrev:
Gör du ett back-jobb nu?

Ja och till helgen kommer jag och vevar till det hemma hos dig.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
Jaha ytterligare en grej som inte stämmde alls med vad man läser på nätet.

Här har vi då handbromsmekanismen och det är på vänster bak just denna bilden är tagen, inte min broms på bilden men likadan:)

Mina underbara pilar visar vägen som vanligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5a3c764a8954b8f5776a76e7ebd27b28.jpg

På justerkuggen ska man för att spänna peta den uppåt för då går ju backarna utåt i trumman,check inga problem.
Men på höger sida så säger många att där ska man justera neråt för att spänna så det testade jag ju först och tyckte att det var spännt till max alltså i verkligheten var den då inte spännd alls.
Så jag plockade av bromsok och skiva på höger sida och fick ju se att backarna var inte alls slitna och nu var det ju enkelt att se hur dom jobbade motsvarande hur man petade på kugghjulet och se på fan även på höger sida justerar man uppåt för att spänna ut backarna mot trumman.
Så vad är fel? Har nån bytt håll på justeringen typ tagit en vänster sida och satt på höger eller, jag fattar som vanligt ingenting, kom med förslag nu varför min är tvärtemot alla andra.

När jag såg hur det funka så tog jag den enkla vägen och satte tillbaka allt utan att byta backar, spännde upp båda sidor och den tar väl ok, körde en sväng och kände efter och det kommer krävas en liiiten justering till sen åker vi till bilprovningen.
Jag jobbar fortfarande utomhus för garaget är som vanligt fullt med skit och det är trångt.

Tommy Out.

Sök