Tjena nu är väntan över, jag har äntligen börjat med min 9-5:a.
Tanken med denna bil är att ha en rolig,praktisk och snygg bil.
Men det är ju 3 önskningar i samma tråd.... vad är hemligheten Tommy??
Jo det är ju givetvis hårt arbete blandat med snälla kompisar som ställer upp för mig och jag är inte ensam om detta projekt utan min sambo är med denna gången.
Så då är namnet på bilen självklart för hon heter Sabina och det är ju en Saab = Saabina.
Det kommer nog ta ett tag innan allt är klart men detta blir ett rullande projekt som ska användas dagligen.
Att göra listan är inte superlång men jag listar upp den ändå.
Inköpt ( I )
På g ( / )
Klart ( X )
Motor/ växellåda ( X )
Lackade handtag ( I )
Kolfiberpanel ( I )
Dioder överallt ( )
Fixa rosten ( )
Fälgar/S-däck ( X )
Ljudbygge ( I )
Listan kommer uppdateras efterhand.
Så dags för en hel del bilder och vi börjar från när jag hämtade bilen.
Värt att nämna är väl att det jag gav för bilen är vad man behöver för att låsa upp en kundvagn på ica så då finns det 2 valörer att gissa på.
Där stod den stackarn och bara såg ledsen ut, den var ganska fin i lacken med den vanliga Saabrosten på hundbenen och bakskärmen men tankluckan var rostfri.
Det var ju varken motor eller växellåda i men det hindrade inte mig för jag har ju alltid mina framtidsvisioner att luta mig tillbaka på.
Det saknas front och framlampor men framblinkers fanns med och även bakkjolen.
Ja den är fin i lacken överlag och det är lite ytrost vid hundbenet på denna sidan men mycket mer på andra.
Nu när bilen stått still så länge så har ju en hel del grejer tagits loss typ dörrsidor mm så hela bilen är full med diverse lös inredning, drivaxlar, motorfästen,oljekyl och en hel del skruv och clips m.m
Nu hoppar vi framåt i tiden och det är nu Mars 2014, bilen köptes i oktober 2013 så den har stått här och vintervilat sig lite.
En svart och en blå backspegel.... det är ju snyggt eller? Ska åtgärdas.
Ser sänkt ut bak tack vare alla tunga delar som är där och fram not so much.
Tycker den har en hyfsad chans att bli en snygg bil igen.
En närbild på den milda rosten samt ovanför är det två små bucklor som är lite irriterande.
Där sitter bakkjolen provisoriskt på plats och även en bra bild på den fina tankluckan.
En hel grejer i bagaget nu, det är tur att det ligger bagagerumsmatta i gummi underst ifall nåt gött läckt ut.
Det saknas även takvinge.
Tidens tand har var riktigt hungrig på min mobilantenn, ska bli intressant att se om den är riktigt eller en dummy.
Det blir till att ösa på med thinner och gnugga för denna tejpen har suttit länge men bra att det finns hål för då kan man skruvmontera en takvinge och inte bara limma.
En liten inblick på röran som jag faktiskt ännu inte har tagit hand om för det prioriteras motorbygge.
Nån som halvt åtgärdat rosten på bagageluckan.... tack typ.
Lite till på mitten.
Även på höger sida, jag antar att det är standard på dessa bilar??
Här är något som tydligen är tillval, den plasten runt bagageöppningen.
Den värsta rosten blää!
Skoja bara, den värsta rosten är ju den som inte syns som är gömd under sidokjolen.
Det här är ju riktigt trevligt, eltaklucka som förhoppningsvis inte ska läcka.
Den ser ju tät ut iaf, kolla även molnen som speglar sig i lacken ahh vackert.
På kort stund stillastående och troligtvis tack vare hålen där takvingen ska sitta så har det hunnit äckla till sig minsann, ett bra första jobb till Sabina att snygga till inredningen, jag kan sätta en peng på att hon inte håller med:)
Som sagt det saknas en del grejer men allt finns.... nånstans....
Kanske här i nån påse?? vem vet, det ligger iaf en biopowerbox på 250 hk som satt i bilen när den först kom till Göteborg via den gamla ägaren Nyllet.
Då har jag gått ett varv runt bilen och kommit fram till där det roliga händer ,ja om man då haft en motor i vill säga men det är ju på g.
Det är ju lika rörigt här som resten av bilen men det ska väl gå att lista ut vad alla slangar och elkontakter är till.
Det som finns i motorrummet nu är ac-kompressorn och styrservopumpen.
Det kan vara svårt att se men mellan styrservons hydraulrör och det lilla hålet i subframen där sitter en bult som gått av och den är till det bakre motorfästet så antingen fixar jag det på nåt sätt eller chansa på att fästet sitter bra med två bult.
Lite halvskabbiga aerofälgar på vinterdäck med en del lacksläpp, plastidippa dom kanske?
Nu börjar det bli kul för nu har vi kommit ikapp tidsmässigt och det är således den 29 mars Lördag och detta är min donatorbil som ska släppa växellådan till mig och komplett koppling.
Sen ska även fjäderben med nav användas till en annan bil så vi släppte ner allt i ett paket Robban och jag( mest jag) Jag skruvade lös alla subframebultarna och det hände inte mycket, ahh ditt pucko tänkte jag för mig själv nu har du glömt rattaxeln.
Japp det gjorde jag givetvis så upp igen med de bakre bultarna till subframen så jag kunde komma åt bulten som klämmer om rattaxeln inne vid pedalerna.
Nu gick det bättre och det släppte några centimeter till, då tog jag och klättrade upp och lossade alla bultar till fjäderbenen nu kom det ner ännu mer men släppte inte riktigt.
Då gjorde Robban entre ( för han stod bara och pekade och gav order innan) han hade med sig ett spett och sa -jag tror att...... och så skicka han in spettet mellan nånting på motorn och själva karossen.....BRAAAAAK shodounk ungefär så låg allt på backen och Robban fortsatte meningen ......-det var där det satt fast.
Bra jobbat jag gör allt grovjobb och han petar lite med en pinne.
Här hänger det fortfarande fast i ett ac-rör och pluskabeln till generatorn.
Blocket är ju skrot men lådan funkar.
Tomt och fortsättning följer.
Tanken med denna bil är att ha en rolig,praktisk och snygg bil.
Men det är ju 3 önskningar i samma tråd.... vad är hemligheten Tommy??
Jo det är ju givetvis hårt arbete blandat med snälla kompisar som ställer upp för mig och jag är inte ensam om detta projekt utan min sambo är med denna gången.
Så då är namnet på bilen självklart för hon heter Sabina och det är ju en Saab = Saabina.
Det kommer nog ta ett tag innan allt är klart men detta blir ett rullande projekt som ska användas dagligen.
Att göra listan är inte superlång men jag listar upp den ändå.
Inköpt ( I )
På g ( / )
Klart ( X )
Motor/ växellåda ( X )
Lackade handtag ( I )
Kolfiberpanel ( I )
Dioder överallt ( )
Fixa rosten ( )
Fälgar/S-däck ( X )
Ljudbygge ( I )
Listan kommer uppdateras efterhand.
Så dags för en hel del bilder och vi börjar från när jag hämtade bilen.
Värt att nämna är väl att det jag gav för bilen är vad man behöver för att låsa upp en kundvagn på ica så då finns det 2 valörer att gissa på.
Där stod den stackarn och bara såg ledsen ut, den var ganska fin i lacken med den vanliga Saabrosten på hundbenen och bakskärmen men tankluckan var rostfri.
Det var ju varken motor eller växellåda i men det hindrade inte mig för jag har ju alltid mina framtidsvisioner att luta mig tillbaka på.
Det saknas front och framlampor men framblinkers fanns med och även bakkjolen.
Ja den är fin i lacken överlag och det är lite ytrost vid hundbenet på denna sidan men mycket mer på andra.
Nu när bilen stått still så länge så har ju en hel del grejer tagits loss typ dörrsidor mm så hela bilen är full med diverse lös inredning, drivaxlar, motorfästen,oljekyl och en hel del skruv och clips m.m
Nu hoppar vi framåt i tiden och det är nu Mars 2014, bilen köptes i oktober 2013 så den har stått här och vintervilat sig lite.
En svart och en blå backspegel.... det är ju snyggt eller? Ska åtgärdas.
Ser sänkt ut bak tack vare alla tunga delar som är där och fram not so much.
Tycker den har en hyfsad chans att bli en snygg bil igen.
En närbild på den milda rosten samt ovanför är det två små bucklor som är lite irriterande.
Där sitter bakkjolen provisoriskt på plats och även en bra bild på den fina tankluckan.
En hel grejer i bagaget nu, det är tur att det ligger bagagerumsmatta i gummi underst ifall nåt gött läckt ut.
Det saknas även takvinge.
Tidens tand har var riktigt hungrig på min mobilantenn, ska bli intressant att se om den är riktigt eller en dummy.
Det blir till att ösa på med thinner och gnugga för denna tejpen har suttit länge men bra att det finns hål för då kan man skruvmontera en takvinge och inte bara limma.
En liten inblick på röran som jag faktiskt ännu inte har tagit hand om för det prioriteras motorbygge.
Nån som halvt åtgärdat rosten på bagageluckan.... tack typ.
Lite till på mitten.
Även på höger sida, jag antar att det är standard på dessa bilar??
Här är något som tydligen är tillval, den plasten runt bagageöppningen.
Den värsta rosten blää!
Skoja bara, den värsta rosten är ju den som inte syns som är gömd under sidokjolen.
Det här är ju riktigt trevligt, eltaklucka som förhoppningsvis inte ska läcka.
Den ser ju tät ut iaf, kolla även molnen som speglar sig i lacken ahh vackert.
På kort stund stillastående och troligtvis tack vare hålen där takvingen ska sitta så har det hunnit äckla till sig minsann, ett bra första jobb till Sabina att snygga till inredningen, jag kan sätta en peng på att hon inte håller med:)
Som sagt det saknas en del grejer men allt finns.... nånstans....
Kanske här i nån påse?? vem vet, det ligger iaf en biopowerbox på 250 hk som satt i bilen när den först kom till Göteborg via den gamla ägaren Nyllet.
Då har jag gått ett varv runt bilen och kommit fram till där det roliga händer ,ja om man då haft en motor i vill säga men det är ju på g.
Det är ju lika rörigt här som resten av bilen men det ska väl gå att lista ut vad alla slangar och elkontakter är till.
Det som finns i motorrummet nu är ac-kompressorn och styrservopumpen.
Det kan vara svårt att se men mellan styrservons hydraulrör och det lilla hålet i subframen där sitter en bult som gått av och den är till det bakre motorfästet så antingen fixar jag det på nåt sätt eller chansa på att fästet sitter bra med två bult.
Lite halvskabbiga aerofälgar på vinterdäck med en del lacksläpp, plastidippa dom kanske?
Nu börjar det bli kul för nu har vi kommit ikapp tidsmässigt och det är således den 29 mars Lördag och detta är min donatorbil som ska släppa växellådan till mig och komplett koppling.
Sen ska även fjäderben med nav användas till en annan bil så vi släppte ner allt i ett paket Robban och jag( mest jag) Jag skruvade lös alla subframebultarna och det hände inte mycket, ahh ditt pucko tänkte jag för mig själv nu har du glömt rattaxeln.
Japp det gjorde jag givetvis så upp igen med de bakre bultarna till subframen så jag kunde komma åt bulten som klämmer om rattaxeln inne vid pedalerna.
Nu gick det bättre och det släppte några centimeter till, då tog jag och klättrade upp och lossade alla bultar till fjäderbenen nu kom det ner ännu mer men släppte inte riktigt.
Då gjorde Robban entre ( för han stod bara och pekade och gav order innan) han hade med sig ett spett och sa -jag tror att...... och så skicka han in spettet mellan nånting på motorn och själva karossen.....BRAAAAAK shodounk ungefär så låg allt på backen och Robban fortsatte meningen ......-det var där det satt fast.
Bra jobbat jag gör allt grovjobb och han petar lite med en pinne.
Här hänger det fortfarande fast i ett ac-rör och pluskabeln till generatorn.
Blocket är ju skrot men lådan funkar.
Tomt och fortsättning följer.
Senast redigerat av Skruvar till det (22 augusti 2014)
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tommy Out.
0
0
0
0