3664
Sök

Saab 9-5 Aero, Svart rök vid fullt gaspådrag

11 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Hej! Har nu diverse problem med min saab, tänkte kolla här om tips och hjälp om det jag stött på.

1. Låg jämnt i ca 120km/h och drog då full gas och vilket resulterade i ett svart moln bakom mig och kraftigt reducerad motorkraft . Släppte bara på gasen och allt va som vanligt igen. Vad hände? Vad orsakade det?

2. Läcker antingen motorolja eller styrservoolja, lägger upp en bild på det. Är det svårt att åtgärda själv eller är det bäst att lämna den på en verkstad? Det luktar även lite bränd olja i kupén dock inte hela tiden utan max 1-2 gånger i veckan i max 1min (Syns inte så bra på bilden då den är tagen ovanifrån, kan fixa bild underifrån)

3. Blårök vid start.

Saab 9-5 Aero 2005 20000mil

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203475/203475-f7d13b1558f2b92ade797f8d881c5fb9.jpg
Läckande olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203475/203475-d064eb9852cb570038d7635db5a999bb.jpg
Vad ska sitta där? det är lite fuktigt runt den så något kommer ut från den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203475/203475-76fb120767abcb5ed2a4a41d3f8a639e.jpg
Vad är det här? den hänger helt fritt?

117 Inlägg
31 mars 2014
på bild 2 ska en slang med en backventil sitta. Det är till vevhusventilationen. Den ska anslutas till en nippel på slangen till vänster om påfyllningslocket, undersidan.

11 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Ok? Fattar inte hur den kan va helt borta. Blir att införskaffa en backventil det första man gör imorgon. Tack för hjälpen!

117 Inlägg
31 mars 2014
kostar inte mycket hos din Saab återförsäljare TÄNK PÅ ATT PILEN SKA PEKA ÅT HÖGER!! Sett framifrån

11 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Jag var förbi saab verkstan på orten och det visade sig att det inte skulle va en backventil utan en helt vanlig silikonslang som går till en liten plastbox som sitter bakom bromsvätskebehållaren. Men tack för tipset.

Forummoderator
18 169 Inlägg
2 april 2014
Vet inte lösning på problemet men en liten undran: På bild 1 ser det ut som den läcker olja rakt ner på Katten? Det är ju inte så bra... Motorbrand.

Bara en liten tanke :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Neerd
1 596 Inlägg
2 april 2014
Ser ut som det saknas en del slangar:) är det åtgärdat?

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

11 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Vet inte lösning på problemet men en liten undran: På bild 1 ser det ut som den läcker olja rakt ner på Katten? Det är ju inte så bra... Motorbrand.

Bara en liten tanke :-)

Ja det är olja dock är det fixat nu. På bild 2 så ser man orsaken till oljan som droppat ner.

11 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
alex_side skrev:
Ser ut som det saknas en del slangar:) är det åtgärdat?

Det enda som är fixat just nu är slangen som saknas på bild 2, men jag håller med. det ser ju ganska suspekt ut när det är en massa hål och inga slangar.

Neerd
1 596 Inlägg
2 april 2014
Men ovanför den har du ett hål till:) med röd låsring runt. vart är den slangen som ska in där? smile

11 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Bra fråga, använde mig av google och dom bilderna jag hittar visar ingen slang där. Men du kanske vet vad som ska sitta där?

Neerd
1 596 Inlägg
2 april 2014

11 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Där ser man :S vet du vart den går?

Neerd
1 596 Inlägg
2 april 2014
är en venturislang som går till vevhusvent enligt WIS:) alltså en viktig slang:)

så be någon med liknande motor ta bilder o följa hur den går o vart:) sedan är deta bara åka till skroten o plocka ett komplett system där:)

11 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Gick ut och tittade lite på bilen och såg att det satt en plastplugg där nu istället. Men jag åker till Saab verkstan och fixar det imorgon.

11 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Alla har inte den slangen men isåfall ska det sitta en svart plugg där på din bil..
är det hål rakt in så borde bilen gått som en lass skit?.
För vissa modeller som vi ser ovan på bilden går slangen från insuget till broms servon
och vissa från tryckslangen till insuget och sedan till bromsservon
eller automat så har du alt vacumpump på toppen eller elpump vid batteriet som går till bromsservon sedan.

Hittade det här efter lite sökningar.

Och detta är min bil
Saab 9-5 Aero 250hk automat 2005-06
Så jag struntar nog i den slangen ändå smile

Neerd
1 596 Inlägg
3 april 2014
ahh hade missat du hade automatare! då kan du hoppa över den ja=D

11 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Perfekt, då slipper jag vara orolig över att något saknas smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 april 2014
den övre är tidigare bilars uttag till vaccumet till bromsservot smile igen gjutet från fabrik så ingen plugg ska va där

11 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Jag låter nog pluggen sitta kvar där då det satt en där från början.
Kan ju vara så att den är utbytt pga reparation eller dylikt till en äldre version smile

Sök