2916
Sök

M50B25 går dåligt när man gasar fullt.

7 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#1
Hej jag har problem med min Bmw 525a. Det är en 93a med vanos.

Den går bra på tomgång och mellan varv men på högre varv börjar den tappa effekt, ibland varvstoppar den vid 5000 varv, vilket jag tycker indikerar på för mager bränsle blandning? (accelererar ungefär som min 520 utan vanos..)
Jag har bytt till nytt bensinfilter och bensinpumpen från 520n. men det blev ingen skillnad.

När jag mätte kompet i motorn så låg det på 14.5 på alla cylindrar istället för 10.5 som det ska vara. kan de påverka att den går dåligt? Vad kan vara orsaken till de höga kompet? massa sot på kolvarna eller har nån varit och pillat på toppen tro?

Har redan letat info både på garaget och andra forum men hittar bara info om bilar som går dåligt på tomgång vilket min inte gör.

Mvh Mackee.


52 Inlägg
1 april 2014
#2
Är ingen bil fantast men har hört att vonos på m50b25 kan krångla lite , kanske kan ha något med de att göra?


7 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#3
Lingon-bmw skrev:
Är ingen bil fantast men har hört att vonos på m50b25 kan krångla lite , kanske kan ha något med de att göra?

Okej tack, jag är påvägen ut till garaget nu så ja kan ju kolla de.


Egen
277 Inlägg
1 april 2014
#4
Hade liknande på min m52b28 men komptestade aldrig.
Läs ut felkoder, på min var insugstempmätare urkopplad och vanos felkopplad samt båda lambdasonderna trasiga
Senast redigerat av SimonT (1 april 2014)

7 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#5
SimonT skrev:
Hade liknande på min m52b28 men komptestade aldrig.
Läs ut felkoder, på min var insugstempmätare urkopplad och vanos felkopplad samt båda lambdasonderna trasiga

Aha okej tackar så mycket! den gick lite bättre idag tycker jag, men jag ska ta å kolla felkoderna. min mätare klarar bara års modell 2000 och nyare så jag får lämna in den på Bmw eller liknande smile


7 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#6
Den går lite bättre på bensin 98 oktan jämfört med 95 oktan, så det känns som att de är bränslet.
De är värre ibland å ibland går den bättre, jag vet inte exakt hur bra den ska gå men de känns skillnad i alla fall.

Kan man prova vanosen genom att sätta 12v på den eller mäter man de på något sätt? Kan man prova koppla ur vanosen och köra utan för att se om den beter sig lika dant då?
Ett annat alternativ är ju spridarna, eller bara att kompet ligger för högt.

Skriv gärna vad ni tror, jag ska ut till garaget idag igen och försöka hitta problemet. Mvh

(Jag tror inte det är något fel på mätaren för vi provade en 940 och den hade runt 10 i komp.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138059/138059-53004dd3b64900ee319ebdef346b5979.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138059/138059-96770ed913396248d7a927aafcc46839.jpg


52 Inlägg
4 april 2014
#7
Gissar att det är något med bränslet smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 april 2014
#8
Kompet ser bra ut, under förutsättning att det inte skiljer mer än 10% mellan bästa o sämsta cylindern. 10.5:1 är det geometriska kompressionsförhållandet. Kompressionstrycket beror (bland annat!) på motorns skick invändigt samt hur friskt batteriet är, och givetvis om testet görs vid kall eller varm motor...
Vet inte om pumpen från 520 är likadan? Om den varvstoppar vid 5000 varv så kan det betyda (har jag för mig!) att du har en felkod vilket gör att motorn går i "limp mode". Jag skulle kolla givare som kamgivare, vevgivare, samt lambda. Det lönar sig med en felkodsavläsning, då får du iaf en indikation på vad det kanske kan vara...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Kompet ser bra ut, under förutsättning att det inte skiljer mer än 10% mellan bästa o sämsta cylindern. 10.5:1 är det geometriska kompressionsförhållandet. Kompressionstrycket beror (bland annat!) på motorns skick invändigt samt hur friskt batteriet är, och givetvis om testet görs vid kall eller varm motor...
Vet inte om pumpen från 520 är likadan? Om den varvstoppar vid 5000 varv så kan det betyda (har jag för mig!) att du har en felkod vilket gör att motorn går i "limp mode". Jag skulle kolla givare som kamgivare, vevgivare, samt lambda. Det lönar sig med en felkodsavläsning, då får du iaf en indikation på vad det kanske kan vara...

Ber om ursäkt för att jag är lite seg på att svara men bilen går bättre nu men jag vill ändå veta vad anledningen var. (ibland är den dum fortfarande)

kompet är precis samma på alla cylindrar, bränsle pumpen ska tydligen vara samma från 520 till m5, har beställt en felkods läsare som tar alla bmw modeller, men den har ja inte fått hem den än hehe.



Sök