3172
Sök

Sportluftsfilter inoljat till saab 93, 03 2.0t

70 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Hej!

det är så att jag har läst o frågat många på "saab auto club" på facebook och alla säger att
LMM luftmassemätaren, som sitter i orginalburken kan ta skada av inoljat luftfilter, men när jag mailar till Speedparts i uddevalla säger dom att den inte alls tar någon stryk, dessa är även inriktade på saab 93, tuning, race etc!

Jag vill ha ett svar, någon som vet?

mvh!

4 586 Inlägg
1 april 2014
Låter man filtret ligga över natten och inte duschar det i oljan så är det lugnt. Behöver du verkligen olja in filtret ?

Ifall din luftmassemätaren går sönder så är det säkert av en helt annan anledningen. te:x dålig kvalitet eller sliten

3 860 Inlägg
1 april 2014
Finns ju AEM Dryflow filter också, som inte oljas in, om man är rädd att man inte kan vara nätt med oljan...

Men annars, var sparsam med oljan, låt filtret ligga inne och torka över natten... Tuta och kör!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

5 710 Inlägg
3 april 2014
Med ett inoljat filter finnas alltid risken att lite olja lossnar och följen med luftströmmen. Med lite otur kan denna fastna i LMM och störa funktionen. Man får antingen rengöra eller byta
Med ett ej inoljat filter eller ett original utesluter man helt den risken.
Låååångt ifrån alla får detta problem men man kan heller inte säga att det aldrik kan hända.

Att Speedparts säger att " den inte alls tar någon stryk", ser jag på 3 sätt.
1) Det de menar är att det inte är säkert att den tar stryk.
2) Den du frågar kanske inte har kunskap i frågan.
3) Det är ett säljande förtag, skulle de upplysa om alla risker osv skulle de inte sälja så vidare värst.....

Förresten, har du läst denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

3 860 Inlägg
3 april 2014

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök