3490
Sök

Volvo 850, Stereo startar och stänger av (fungerar ej)

154 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Hej. Jag har en ny stereo, knappt använd, 7 månader gammal ungefär.
Problemet är att när jag försöker starta den så får den ström i början (kanske 5 sek) där det endast blir en blank skärm som sedan stängs av och/eller blinkar 3 gånger. Stereon är en "Pioneer DEH x9500BT".
Jag har kollat säkringarna i motorrummet samt bakom stereon och kopplat ur batteriet.

Senaste ändringar jag gjorde på den innan den upphörde att fungera funktionellt är att jag har installerat en säkringshållare för 5 säkringar vid batteriet för att förhindra tjuvström (hjälpte asbra) och sedan så kopplade jag in kablarna som vanligt som de skulle sitta.

Någon som har en idé? Kan installationen av den nya säkringshållaren vara boven?
Vid närmare eftertanke så kan jag mycket väl ha kopplat fel kablar..

Mvh

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
ValP2k skrev:
kanske dålig kontakt bara?

Kan må så väl vara det.
För att ge dig m.f.l. en bättre bild så var det så att när jag startade bilen första gången med stereon så svarade den, men skärmen var blank (lyste) men sedan dog den. Som att ett batteri laddas ur väldigt fort. För att nästa gång jag startade bilen med stereon i så blev det svagare och svagare, tills den dog.

Mvh

Volvo 850 T5 -94

1 122 Inlägg
3 april 2014
låter då som det iaf att d skulle vara nå i kopplingen/kopplingarna du gjort.

gasa nu foer faen!

154 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
ValP2k skrev:
låter då som det iaf att d skulle vara nå i kopplingen/kopplingarna du gjort.

Nej. Har kollat lite och stereon får sin ström men den svarar inte riktigt.

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Alltså. Jag kopplade den direkt till ett bilbatteri och efter ett tag så fungerade den, yippi tänkte jag och kopplade in stereon, installerade fast allting igen och då när jag skulle starta bilen med stereon i så kortslöt den och började blinka 3 gånger utan att man har möjlighet till att trycka på knapparna.

Så min slutsats är att den upphör att fungera då man startar bilen, som att den får en för stark stöt eller något.
Åsikter??

Volvo 850 T5 -94

Avstängd
598 Inlägg
4 april 2014
Om säkringen är hel så är det nog för låg spänning. Dra en kabel dierkt till stereon från en annan (tom) säkring. Hur mycket ström kräver HU? Räcker bilens säkring till? Eller de nya säkringanra du installerat själv?
Senast redigerat av Nausea (4 april 2014)

154 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Nausea skrev:
Om säkringen är hel så är det nog för låg spänning. Dra en kabel dierkt till stereon från en annan (tom) säkring. Hur mycket ström kräver HU? Räcker bilens säkring till? Eller de nya säkringanra du installerat själv?

Jag ska testa det senare idag. Jag vet inte hur mycket ström HU kräver i nuläget tyvärr. Ska kolla det senare.
Tack för hjälpen, jag hör av mig senare!

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Någon annan som vet? Har fixat startproblemet, den gula kabeln där bak kruppade. Men nu fortsätter den att starta, blinka blinka blinka blinka, och "stänga av" (brusar utan skärm eller kontakt)

Idéer?

Volvo 850 T5 -94

403 Inlägg
6 april 2014
Skulle du kunna testa att köra utan högtalare inkopplade? Har du iso-koppling räcker det med att dra ut den bruna kontakten.

Mät även strömmen på både gul och röd kabel när stereon är igång.

Kan även vara en defekt enhet.
Senast redigerat av Carl7 (6 april 2014)

154 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Carl7 skrev:
Skulle du kunna testa att köra utan högtalare inkopplade? Har du iso-koppling räcker det med att dra ut den bruna kontakten.

Mät även strömmen på både gul och röd kabel när stereon är igång.

Kan även vara en defekt enhet.

Gör det imorgon då. Jag kunde dock hur fint som helst spela bra med stereon tidigare, tills jag stängde av bilen och startade den igen efter någon timme.

EDIT: Kan det vara så att bilbatteriet kan orsaka problemet? Eller min nya säkringshållare?
Den fungerade felfritt för mindre än en månad sen!
Senast redigerat av MSph (6 april 2014)

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Här är en video på vad stereon gör när jag slår på tändningen!
https://www.youtube.com/watch?v=9CKITL2vyxU

Vad menas med det?
Darrande ljudet nära slutet är min elantenn. (Ignorera)

Har som sagt fixat problemet med att den kan dö, nu startar den, brusar och blinkar utan möjlighet att trycka någonstans på den med en blank skärm som blinkar och övergår till en blank, svart skärm (avstängd skärm)

Den kan fungera helt perfekt ibland, men ibland inte. Efter att jag hade den i garaget i värmen så fungerade den hela tiden men efter att den stått ute i +1 timme så blir det som på videon!

All hjälp uppskattas då denna stereo var ganska dyr för mig!
Senast redigerat av MSph (6 april 2014)

Volvo 850 T5 -94

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 april 2014
Vad har du för spänning på batteriet? För låg spänning kan orsaka detta fenomen
Är alla kablar hela & rätt kopplade? Skadad kabel kan orsaka detta fenomen

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 848 Inlägg
7 april 2014
Har du ordentlig jord till stereon?

Dra en kabel från minus (obs, minus)på batteriet och in genom dörren och fäst den på chassit på stereon (bara för att prova)

Funkar det då för du se över jorden till stereon

154 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
Streethawk skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? För låg spänning kan orsaka detta fenomen
Är alla kablar hela & rätt kopplade? Skadad kabel kan orsaka detta fenomen

Över 12.2v, alla kablar är bra, fungerar skitfint med ny stereo har jag märkt nu..

uhlin skrev:
Har du ordentlig jord till stereon?

Dra en kabel från minus (obs, minus)på batteriet och in genom dörren och fäst den på chassit på stereon (bara för att prova)

Funkar det då för du se över jorden till stereon

Läs ovan så verkar det bara vara stereon!

Får en ny på garanti tror jag.. skrev till BRL idag och får ser vad de säger imorgon!

Mvh

Volvo 850 T5 -94

Sök