2494
Sök

V70N T5 - 2002 - chiptrim

T5
141 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#1
Tjena, har precis köpt en T5a från 2002 automat som jag funderar dra en BSR steg 1 på.
Bilen har rullat 30 000mil och vill därför inte stressa den mer.

Vad tycker ni? Håller växellådan samt är det samma låda i t5an som det är i s80 t6orna?
Sedan känner man någon skillnad? Är det värt det vill säga?

Tacksam för svar
Senast redigerat av itia (5 april 2014)

jag hade en dröm

3 860 Inlägg
5 april 2014
#2
itia skrev:
Tjena, har precis köpt en T5a från 2002 automat som jag funderar dra en BSR steg 1 på.
Bilen har rullat 30 000mil och vill därför inte stressa den mer.

Vad tycker ni? Håller växellådan samt är det samma låda i t5an som det är i s80 t6orna?
Sedan känner man någon skillnad? Är det värt det vill säga?

Tacksam för svar

Körde BSR steg 1 på min förra, en v70 2.5t manuell... som natt och dag var skillnaden!

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1433

http://atechmotor.com/volvo/v70n/t5-04/ … et/steg-1/

Tar man hand om bilen ska et inte vara några problem!

Och du bor i Göteborg...?
Då tycker ju jag att detta är det ända alternativet!
http://atechmotor.com/volvo/v70n/t5-04/ … et/steg-1/
Senast redigerat av spokenratt (5 april 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 822 Inlägg
5 april 2014
#3
itia skrev:
Tjena, har precis köpt en T5a från 2002 automat som jag funderar dra en BSR steg 1 på.
Bilen har rullat 30 000mil och vill därför inte stressa den mer.

Vad tycker ni? Håller växellådan samt är det samma låda i t5an som det är i s80 t6orna?
Sedan känner man någon skillnad? Är det värt det vill säga?

Tacksam för svar

nej det är inte samma växellåda som i S80 T6, varken i den gamla eller den vi bygger idag.

oavsett om du chipar den eller inte tycker jag att du ska börja med att byta olja i lådan, eftersom det inte ingår att byta den i någon service för privat personer (vilket är helt vansinigt) så kan den ha gått så långt som 30000mil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 860 Inlägg
5 april 2014
#4
Christian S skrev:
itia skrev:
Tjena, har precis köpt en T5a från 2002 automat som jag funderar dra en BSR steg 1 på.
Bilen har rullat 30 000mil och vill därför inte stressa den mer.

Vad tycker ni? Håller växellådan samt är det samma låda i t5an som det är i s80 t6orna?
Sedan känner man någon skillnad? Är det värt det vill säga?

Tacksam för svar

nej det är inte samma växellåda som i S80 T6, varken i den gamla eller den vi bygger idag.

oavsett om du chipar den eller inte tycker jag att du ska börja med att byta olja i lådan, eftersom det inte ingår att byta den i någon service för privat personer (vilket är helt vansinigt) så kan den ha gått så långt som 30000mil.

Jag håller med!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2014
#5
Det är stor skillnad på steg 1 och orginal. Det är ju inte svårt att ta knäcken på lådan med orginaleffekt... Så det beror ju mer på hur du kör. Jag märker mest skillnad i stadstrafik, med det kraftigt ökade bottendraget. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

T5
141 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#6
Ok tackar för alla svar.
Hur mycket kostar det med oljebyte i växellådan? Sedan kan ja tänka mig att låta någon duktig snubbe på garaget göra det också, betalar också så klart.
Senast redigerat av itia (5 april 2014)

jag hade en dröm

T5
141 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#7
Sedan varför inte BSR? Har ju trimmat hos autotech tidigare och det har ju fungerat bra förutom att jag var tvungen att byta tändstift samt 2 tändspolar efter deras trim.

jag hade en dröm

3 860 Inlägg
5 april 2014
#8
itia skrev:
Sedan varför inte BSR? Har ju trimmat hos autotech tidigare och det har ju fungerat bra förutom att jag var tvungen att byta tändstift samt 2 tändspolar efter deras trim.

Personliga erfarenheter gällande service och kunskap i deras support gör att BSR aldrig igen är ett alternativ för mig.
Men om man ser till mjukvaran så funkade mitt steg 1 till den förra felfritt!
Jag menade mest att ATM ligger inte långt ifrån GB och då kan dom programmera om den hos sig utan att man köper dosan vilket blir billigare. Dock blir man ju av med funktionen att kunna återställa bilen själv när man vill...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

865 Inlägg
5 april 2014
#9
ta vilken som e närmast dig e ju det enklaste då priserna e samma och programmen e säkert i stort sett lika


145 Inlägg
5 april 2014
#10
Förlåt att jag stjäl tråden lite nu, skulle vilja fråga lite och känns dumt med en ny tråd. Har en fas 2 v40 2.0t -04. Ska snart få bilen chippad med steg 1 (kanske steg 2), men kan inte bestämma mig var.

Jag vill undvika "ketchupeffekt", googlat en massa men det står så mycket olika. Det jag vill ha är ett bra bottendrag/jämnt drag genom registret, varvar sällan högt så vad som händer vid över ca 6000 varv spelar inte så stor roll antar jag. Men vill ju ha bra drag på alla växlar. Är rätt förtjust i motorns karaktär som den är original, fast lite mer tryck och respons är inte fel. Utav BSR och Autotech, vilka kan leverera ungefär det jag söker? Hur ser deras steg 1 ut jämfört med varandra om man ser till momentkurvor osv? T.ex att kunna göra snabba omkörningar på landsväg/motorväg är viktigare för mig än 0-100.

Testade 80-120 häromdagen lite snabbt. 5,5 sek på trean. Åkte även jämnt med en v70n 2.5t upp till ca 185 kmh, sen kom jag sakta ifrån honom. Vad kan jag förvänta mig utav diverse chiptrimningar? Och sorry för trådstölden, mvh smile


3 860 Inlägg
5 april 2014
#11
-adro- skrev:
Förlåt att jag stjäl tråden lite nu, skulle vilja fråga lite och känns dumt med en ny tråd. Har en fas 2 v40 2.0t -04. Ska snart få bilen chippad med steg 1 (kanske steg 2), men kan inte bestämma mig var.

Jag vill undvika "ketchupeffekt", googlat en massa men det står så mycket olika. Det jag vill ha är ett bra bottendrag/jämnt drag genom registret, varvar sällan högt så vad som händer vid över ca 6000 varv spelar inte så stor roll antar jag. Men vill ju ha bra drag på alla växlar. Är rätt förtjust i motorns karaktär som den är original, fast lite mer tryck och respons är inte fel. Utav BSR och Autotech, vilka kan leverera ungefär det jag söker? Hur ser deras steg 1 ut jämfört med varandra om man ser till momentkurvor osv? T.ex att kunna göra snabba omkörningar på landsväg/motorväg är viktigare för mig än 0-100.

Testade 80-120 häromdagen lite snabbt. 5,5 sek på trean. Åkte även jämnt med en v70n 2.5t upp till ca 185 kmh, sen kom jag sakta ifrån honom. Vad kan jag förvänta mig utav diverse chiptrimningar? Och sorry för trådstölden, mvh smile

Som det skrev tidigare är steg 1 i stort det samma, det skrivs möjligen ut en mindre skillnad på HK mellan dom, det beror snarare på vilken bromsbänk man använt och att varje motor trotts optimering (även org) skiljer sig åt. Du kommer inte få någon ketchup effekt, den lilla turbon som sitter på den motorn snurrar snabbt igång.
Steg 2 = steg 1 + halva avgaset wink

Kollade nu, både ATM och BSR skriver samma effekt siffror steg 1 som 2. 205Hk och 334/335Nm (autotech skriver 1nm mer).

Så som svar på di fråga:
Vem kan leverera det du söker: Båda
Hur deras steg ser ut: Näst intill detsamma

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

T5
141 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#12
-adro- skrev:
Förlåt att jag stjäl tråden lite nu, skulle vilja fråga lite och känns dumt med en ny tråd. Har en fas 2 v40 2.0t -04. Ska snart få bilen chippad med steg 1 (kanske steg 2), men kan inte bestämma mig var.

Jag vill undvika "ketchupeffekt", googlat en massa men det står så mycket olika. Det jag vill ha är ett bra bottendrag/jämnt drag genom registret, varvar sällan högt så vad som händer vid över ca 6000 varv spelar inte så stor roll antar jag. Men vill ju ha bra drag på alla växlar. Är rätt förtjust i motorns karaktär som den är original, fast lite mer tryck och respons är inte fel. Utav BSR och Autotech, vilka kan leverera ungefär det jag söker? Hur ser deras steg 1 ut jämfört med varandra om man ser till momentkurvor osv? T.ex att kunna göra snabba omkörningar på landsväg/motorväg är viktigare för mig än 0-100.

Testade 80-120 häromdagen lite snabbt. 5,5 sek på trean. Åkte även jämnt med en v70n 2.5t upp till ca 185 kmh, sen kom jag sakta ifrån honom. Vad kan jag förvänta mig utav diverse chiptrimningar? Och sorry för trådstölden, mvh smile

Kan kanske svara på din fråga då jag körde en s40 T4 -00.
Största skillnaden märker du på trean och fyran. På t4an så var bilen helt död fram till 3000 varv och accade stadigt fram till 5500. Tror båda chippen lägger laddtrycket relativt lågt på dem lägre växlarna.

Nu sitter ju 2.0t på en ltt så kan inte svara på hur det kommer se ut för dig.
Sedan så tycker jag att du ska skippa steg 2, det är helt onödigt på din bil. Dem bilarna är så pass billiga ändå så sälj och köp en T4 (vilket jag inte tycker att du ska göra) om du vill köra på högre steg än steg 1.

jag hade en dröm


Sök