2467
Sök

V70N T5 2002 - tomgång, rycker (felkoder)

T5
141 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#1
Tjena. Köpte för 2 dagar sedan en volvo v70 t5 från 2002 automat.
Den fungerar väldigt bra men jag har 2-3 olika problem som jag behöver lite mer information om.

1: Tomgången är ojämn ibland. Rätt som det är så kan den droppa under 500. Om ja pillar på gasen väldigt lite för att "irritera" den så kan de hända att bilen dör. Bilen kan även rycka när man kör, precis som att den inte får bränsle eller nåt.

2: Motor lampan tändes med en gul varningstriangel. Den försvinner efter 3 omstart och kan vara borta många timmar, sedan när man startar bilen igen så kan den komma tillbaka.

Följande felkoder hittades:

Felkoder för motorn

6814 - Turboregulator (intermittent)
262A - Adaptiv lambdareglering felaktig (intermittent)
1300 - MAF (genomflöde luftmassa) (intermittent)

Andra felkoder

0003 - Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal
0021 - Luftkvalitetsensor, internt fel
6A02 - Dörr olåst, höger bak. För hög signal
0004 - Sirén, kommunikationsfel


Vad kan vara felet, hur ska jag gå vidare?
Tacksam för svar
Senast redigerat av itia (7 april 2014)

jag hade en dröm

6 632 Inlägg
6 april 2014
#2
Spola växellådan med ny olja först, eventuellt kan du åka på ett nytt gasspjäll också som nämndes i din köpråds tråd.

De/Dem

4 467 Inlägg
6 april 2014
#3
sitter det inte "rätt" Bosch spjäll från-02 redan? .-01 hade ju dom italienska spjällen som inte var några höjdare precis

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 april 2014
#4
Kan va värt att göra rent spjällhuset invändigt. Är det fullt med skit däri så kan tomgången bli lattjo. Inte säkert det hjälper men helt klart värt ett försök

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 860 Inlägg
6 april 2014
#5
Om motorlampan tänts eller blinkat ligger et en felkod loggad, där hade jag börjat.

Om den hostar till och vill dö hade jag gått över tändstift/spolar och kollat efter läckage vid slangar och rör.

Gör du något spec när motorlampan tänds?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

T5
141 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
Spola växellådan med ny olja först, eventuellt kan du åka på ett nytt gasspjäll också som nämndes i din köpråds tråd.

Det är det jag skall göra, men jag för mig att 02orna inte skulle ha problem med gasspjället?

zzr94092 skrev:
sitter det inte "rätt" Bosch spjäll från-02 redan? .-01 hade ju dom italienska spjällen som inte var några höjdare precis

Precis det var det jag också läste.

DiwraZ skrev:
Kan va värt att göra rent spjällhuset invändigt. Är det fullt med skit däri så kan tomgången bli lattjo. Inte säkert det hjälper men helt klart värt ett försök

Absolut, vad ska jag spola bort skiten med? Räcker det med att torka av med lite papper i den bara?

spokenratt skrev:
Om motorlampan tänts eller blinkat ligger et en felkod loggad, där hade jag börjat.
Om den hostar till och vill dö hade jag gått över tändstift/spolar och kollat efter läckage vid slangar och rör.

Gör du något spec när motorlampan tänds?

Nej då, den tänds efter några timmar när bilen inte har använts. Dem skall jag också läsa ut och det var ingenting jag såg när jag köpte bilen heller för då tändes dem aldrig. Det är en gul triangel så det betyder väl att det inte är någonting allvarligt?
Senast redigerat av itia (6 april 2014)

jag hade en dröm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 april 2014
#7
itia skrev:
Malheus skrev:
Spola växellådan med ny olja först, eventuellt kan du åka på ett nytt gasspjäll också som nämndes i din köpråds tråd.

Det är det jag skall göra, men jag för mig att 02orna inte skulle ha problem med gasspjället?

zzr94092 skrev:
sitter det inte "rätt" Bosch spjäll från-02 redan? .-01 hade ju dom italienska spjällen som inte var några höjdare precis

Precis det var det jag också läste.

DiwraZ skrev:
Kan va värt att göra rent spjällhuset invändigt. Är det fullt med skit däri så kan tomgången bli lattjo. Inte säkert det hjälper men helt klart värt ett försök

Absolut, vad ska jag spola bort skiten med? Räcker det med att torka av med lite papper i den bara?

TRöd funkar fint...
spokenratt skrev:
Om motorlampan tänts eller blinkat ligger et en felkod loggad, där hade jag börjat.
Om den hostar till och vill dö hade jag gått över tändstift/spolar och kollat efter läckage vid slangar och rör.

Gör du något spec när motorlampan tänds?

Nej då, den tänds efter några timmar när bilen inte har använts. Dem skall jag också läsa ut och det var ingenting jag såg när jag köpte bilen heller för då tändes dem aldrig. Det är en gul triangel så det betyder väl att det inte är någonting allvarligt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 860 Inlägg
6 april 2014
#8
Står det något i displayen när lampan tänts? Om du trycker på knappen för meddelanden, kommer det upp något då?

När bilen gått så pass långt som den har så tycker jag, även om den möjligen hade det dåliga spjället vid tillverkning, att just detta skulle varit utbytt redan.

För jävla tråkigt på nyköpt bil... och vi som satt och sa att dom var så drift säkra i den första tråden! hmm
Håller tummarna för att det inte är något märkvärdigt!
Senast redigerat av spokenratt (6 april 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
6 april 2014
#9
DiwraZ skrev:
itia skrev:
Malheus skrev:
Spola växellådan med ny olja först, eventuellt kan du åka på ett nytt gasspjäll också som nämndes i din köpråds tråd.

Det är det jag skall göra, men jag för mig att 02orna inte skulle ha problem med gasspjället?

zzr94092 skrev:
sitter det inte "rätt" Bosch spjäll från-02 redan? .-01 hade ju dom italienska spjällen som inte var några höjdare precis

Precis det var det jag också läste.

DiwraZ skrev:
Kan va värt att göra rent spjällhuset invändigt. Är det fullt med skit däri så kan tomgången bli lattjo. Inte säkert det hjälper men helt klart värt ett försök

Absolut, vad ska jag spola bort skiten med? Räcker det med att torka av med lite papper i den bara?

TRöd funkar fint...
spokenratt skrev:
Om motorlampan tänts eller blinkat ligger et en felkod loggad, där hade jag börjat.
Om den hostar till och vill dö hade jag gått över tändstift/spolar och kollat efter läckage vid slangar och rör.

Gör du något spec när motorlampan tänds?

Nej då, den tänds efter några timmar när bilen inte har använts. Dem skall jag också läsa ut och det var ingenting jag såg när jag köpte bilen heller för då tändes dem aldrig. Det är en gul triangel så det betyder väl att det inte är någonting allvarligt?


Fattade inte vad som var ändrat först så jag tog mig friheten att markera i fetstil wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

T5
141 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#10
spokenratt skrev:
Står det något i displayen när lampan tänts? Om du trycker på knappen för meddelanden, kommer det upp något då?

När bilen gått så pass långt som den har så tycker jag, även om den möjligen hade det dåliga spjället vid tillverkning, att just detta skulle varit utbytt redan.

För jävla tråkigt på nyköpt bil... och vi som satt och sa att dom var så drift säkra i den första tråden! hmm
Håller tummarna för att det inte är något märkvärdigt!

Det står: motorsystem service erfordras

Kan jag på något sätt se om den har de gamla spjället?

jag hade en dröm

3 860 Inlägg
6 april 2014
#11
itia skrev:
spokenratt skrev:
Står det något i displayen när lampan tänts? Om du trycker på knappen för meddelanden, kommer det upp något då?

När bilen gått så pass långt som den har så tycker jag, även om den möjligen hade det dåliga spjället vid tillverkning, att just detta skulle varit utbytt redan.

För jävla tråkigt på nyköpt bil... och vi som satt och sa att dom var så drift säkra i den första tråden! hmm
Håller tummarna för att det inte är något märkvärdigt!

Det står: motorsystem service erfordras

Kan jag på något sätt se om den har de gamla spjället?

Möjligen på art ner men jag vet inte..

Ang koden är det bara att få den urläst som gäller, kan vara så gott som vad som helst. Få gärna koden på papper om du har följdfrågor som du vill ställa här en...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 april 2014
#12
spokenratt skrev:
DiwraZ skrev:
itia skrev:
Malheus skrev:
Spola växellådan med ny olja först, eventuellt kan du åka på ett nytt gasspjäll också som nämndes i din köpråds tråd.

Det är det jag skall göra, men jag för mig att 02orna inte skulle ha problem med gasspjället?

zzr94092 skrev:
sitter det inte "rätt" Bosch spjäll från-02 redan? .-01 hade ju dom italienska spjällen som inte var några höjdare precis

Precis det var det jag också läste.

DiwraZ skrev:
Kan va värt att göra rent spjällhuset invändigt. Är det fullt med skit däri så kan tomgången bli lattjo. Inte säkert det hjälper men helt klart värt ett försök

Absolut, vad ska jag spola bort skiten med? Räcker det med att torka av med lite papper i den bara?

TRöd funkar fint...

Nej då, den tänds efter några timmar när bilen inte har använts. Dem skall jag också läsa ut och det var ingenting jag såg när jag köpte bilen heller för då tändes dem aldrig. Det är en gul triangel så det betyder väl att det inte är någonting allvarligt?


Fattade inte vad som var ändrat först så jag tog mig friheten att markera i fetstil wink

Tack för det... Inte så duktig på att göra inlägg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 822 Inlägg
6 april 2014
#13
itia skrev:
Kan jag på något sätt se om den har de gamla spjället?

har för mig att det är olika färger på klisterlappen där artnr osv står, va så på C/S/V70 iallafall.
om jag inte minns fel har dom gamla gul medans dom nya vit klisterlapp.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

T5
141 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#14
Hej gubbar.
Läste ut felkoderna idag, va just 3 stycken för motorn och ett gäng andra som inte har med lampan att göra.

Felkoder för motorn

6814 - Turboregulator (intermittent)
262A - Adaptiv lambdareglering felaktig (intermittent)
1300 - MAF (genomflöde luftmassa) (intermittent)

Andra felkoder

0003 - Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal
0021 - Luftkvalitetsensor, internt fel
6A02 - Dörr olåst, höger bak. För hög signal
0004 - Sirén, kommunikationsfel


Har släckt alla nu. Skall köra 1-2 dagar och sedan kolla upp dem på nått för att se om någon har tänds. Vet att det är svårt att gissa ut vad det kan vara, men har ni några gissningar?

Sedan pratade jag med en snubbe på bilia som tyckte att jag inte skulle spola rent automatlådan om jag inte har problem. Det kan ställa till mer problem enligt honom om den fungerar som den skall.
Senast redigerat av itia (7 april 2014)

jag hade en dröm

6 632 Inlägg
7 april 2014
#15
Vi spolar alltid automatlådorna vid service. Kan vara för de flesta här uppe byter olja i lådan i tid. tongue

De/Dem

T5
141 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#16
Malheus skrev:
Vi spolar alltid automatlådorna vid service. Kan vara för de flesta här uppe byter olja i lådan i tid. tongue

Ni gör det även om det inte ingår i servicen?

jag hade en dröm

6 632 Inlägg
7 april 2014
#17
itia skrev:
Malheus skrev:
Vi spolar alltid automatlådorna vid service. Kan vara för de flesta här uppe byter olja i lådan i tid. tongue

Ni gör det även om det inte ingår i servicen?

Har för mig att om man kollar instruktioner på oljebyte i lådan på VIDA säger den att du ska spola igenom. smile
Senast redigerat av Malheus (7 april 2014)

De/Dem

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 april 2014
#18
Här är Volvos förklaring på felkoderna...


6814:
-Air leakage downstream of the turbocharger (TC) (between the turbocharger (TC) and the throttle unit)
-The boost pressure sensor has come loose (measures the atmospheric pressure)
-Defective boost pressure sensor.
--------------------------------------------------
262A:
Upper limit:
-intake air leakage
-exhaust system air leakage
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
Lower limit:
-intake air leakage
-high fuel pressure
-leaking injectors
-defective mass air flow (MAF) sensor
-contaminated engine oil
-oil level too high
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
---------------------------------------------------
1300:
Flow too high:
-short-circuit to supply voltage in the signal cable
-open-circuit in the ground lead
-defective sensor
Flow too low:
-air leakage
-contact resistance
-short-circuit to ground in the signal cable
-open-circuit in signal cable
-open-circuit in power supply cable
-defective sensor

gemensam nämnare för alla är ju tjuvluft så det kan vara värt att kolla upp...


T5
141 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#19
Xoff skrev:
Här är Volvos förklaring på felkoderna...


6814:
-Air leakage downstream of the turbocharger (TC) (between the turbocharger (TC) and the throttle unit)
-The boost pressure sensor has come loose (measures the atmospheric pressure)
-Defective boost pressure sensor.
--------------------------------------------------
262A:
Upper limit:
-intake air leakage
-exhaust system air leakage
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
Lower limit:
-intake air leakage
-high fuel pressure
-leaking injectors
-defective mass air flow (MAF) sensor
-contaminated engine oil
-oil level too high
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
---------------------------------------------------
1300:
Flow too high:
-short-circuit to supply voltage in the signal cable
-open-circuit in the ground lead
-defective sensor
Flow too low:
-air leakage
-contact resistance
-short-circuit to ground in the signal cable
-open-circuit in signal cable
-open-circuit in power supply cable
-defective sensor

gemensam nämnare för alla är ju tjuvluft så det kan vara värt att kolla upp...

Kan jag göra någonting för att utesluta vissa komponenter? Kanske koppla bort LMM och köra utan för att se om bilen går bättre, den rycker som sagt till.

Sedan vad är vanligast?

jag hade en dröm

T5
141 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#20
problemet löst. Slangen från turbon till kylarn hade spruckit. Ska byta den nu

jag hade en dröm


Sök