Uppdatering 4Som med många andra bilar fram till mitten av tvåtusentalet så är även Trollhättans stolthet utrustad med grymt fula lister runt om, ärjade och dana. För att råda bot på detta tog jag initiativet till att ge mig på skitgörat att lacka om dessa till resten av bilens kulör. Detta är i grunden ganska enkelt, men faaasen så tråkigt det är.
(Lackade även dörrhandtag, antennen på taket och spolarmunstyckena på huven).
Gör så här:1. Demontera listerna runt om bilen, sitter oftast bara med plastclips som går att dra rakt utåt men kan fungera på olika sätt beroende på märke och modell.
OBS! Var försiktig med clipsen, de är väldigt sköra och oftast svindyra att köpa nya...2. Våtslipa listerna noggrant. börja med ett grovt papper och jobba dig nedåt mot allt finare papper. Hur noga du vill vara avgör du själv, men tumregeln är att ju noggrannare du slipar, ju finare resultat.
3. Rengör ytorna med rödsprit och spraya först på plastprimer i några lager och låt torka.
4. Spraya listerna i den färg du har valt i det antal lager du tycker att du vill ha och beroende på hur täckande färgen är. Låt torka.
5. Ett eller två lager klarlack överst är aldrig fel!
6. Återmontera på bilen.
Klart!
När det gäller just sprayfärger vill jag verkligen undanbeda folk att använda Biltemas. Den är inget vidare, tunn som galla från en strumaförgiftad åsna
.
Jag rekommenderar:* Färg från Mekonomen
* Plastprimer och Klarlack från Jula
Jag rekommenderar dessa produkter då jag själv använde dem och det funkade perfa. Finns säkert lika bra eller bättre produkter från andra ställen, har till exempel hört gott om AutoExpertens spray. Tänk bara på att om du köper färg från något annat ställe än Mekonomen så är det inte säkert att de lirar ihop med primern och lacken från Jula.
Rätt kass bild på resultatet:
Övriga bilder:
Ja jag vet att jag var lat som inte tog bort dörrhandtagen från bilen innan lackering, men det blev med förvåning mycket bra resultat ändå
Ha det!