3380
Sök

Slut turbo v40 t4?

2 030 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!
Tänkte kolla om min teori stämmer att turbon i bilen är slut..
Bilen har gått 24k mil och tror inte turbon är utbytt under den tiden. Men nu till de riktiga frågan: Igår va jag ute på en liten fotorunda i hemtrakterna och åkte först upp på ett berg till en turistattraktion, på vägen ner motorbromsar man ju såklart hela vägen, ca 2km tror jag de va hela vägen ner varierande lutning, väl nere när jag gasade på ut på vanliga vägen kom de lite blårök. Okej tänkte jag vafan nu då! är motorn helt tokslut.. men åkte in på OK och kollade oljan, hade inte minskat ngt sen sist jag kollade. Så sen upp på ett annat berg till nästa ställe, tror de va ca 1-1,5km ner med motorbroms, ut på riksvägen då tröck jag på mer och blev ett riktigt blått och fint moln efter! men detta fenomen är alltså bara efter att man motorbromsat en längre tid och inte efter vanlig körning! Vet att bilen sotar lite om man kör väldigt inspirerat, vilket nästan aldrig händer.
Så nu ni som kan, är turbon slut?

Tack på förhand! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
13 april 2014
#2
Blårök är ju synonymt med att olja tränger genom lagringen och ut i avgashuset, man kan ju även ha att oljan läcker ut på kompressorsidan.
Jag har själv kört med en dålig turbo, då märkte jag det när man hade kört bilen hårt ett längre tag så drog den en del olja men inte när man körde lugnt med den. Dock så rök den inte blått för jag hade läckage på kompressorsidan.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

2 030 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#3
Okej, inte så jätte kunnig runt turbos osv.. Men iom att ägarn inte mig alltför noga med det mesta så är jag inte förvånad om turbon är slut haha. tongue
Men det skulle egentligen då alltså kunna vara nån packning/packbox som är slut egentligen? tongue
Det bästa sättet för att kolla skicket på turbon är väll egentligen att plocka av den å kolla tongue

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
13 april 2014
#4
Lossa insugsslangen från luftfilterboxen och känn på glappet på turbons axel.
Den får inte glappa för mycket varken radialt eller axialt.

Packboxarna har inte med blåröken att göra och då ser du läckaget ifrån motorns topplock.
Undersök om där är oljeläckage runt turbon, oljereturen brukar vara ett problem på dessa bilarna.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

2 030 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#5
nu har jag mer problem med bilen!
Den laddade ett tag bara 0.3, för att sedan inte ladda något!
Den har pyser nånstans (låter som de är från turbon) i samband med att ladd borde komma. Har kollat wastegaten och den stänger om den ska (spänt den) och wg-armen sitter fast och fjädrar. Har även kört utan downpipe för att utesluta katalysatorn och det hjälpte inte heller. Tryckslangarna har jag gått igenom och dessa är hela. Magnetventilen testade jag en kompis (som fungerar) men detta hjälpte inte heller..
Börjar få slut på ideér så tips mottages tacksamt! smile
Har börjat fundera om turbon är slut, men då bör de väll ryka å ha sig! för bilen går normalt förutom inget laddtryck.
Har inte lust att köpa en ny turbo bara för att testa om den nuvarande är trasig wink
Senast redigerat av BlueScreeen (9 juli 2014)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 juli 2014
#6
Ja om du hör att det pyser när laddet kommer så är det nog ett stort hål i någon av slangarna. Eller så har du kanske en eftermarknads dump som har hängt sig? smile


2 030 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#7
japp misstänkte också slangarna, men har kollat och vikt dom för att söka hål men inte ens ett litet har jag hittat!
nej har original dump smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 juli 2014
#8
Plocka bort dom å kolla. Har du en ic med plastgavlar så kan även den spricka. Men lättast är ju å ta bort dom stora tryckslangarna å kolla dom först smile


2 030 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#9
ja alla slangar är bortrivna, och kollade å som sagt så inget hål i dom, skumt nog! ska gå över dom ytterliggare en gång, men stort hål hade jag märkt. Brukar inte bilen va orolig på tomgången om de är större hål i en tryckslang? tongue
Har en original ic så den ligger ju också misstänkt till, lättaste sättet att kolla  den? smile
så att ungefär en halv rad av "nätet" i icn hade lossnat, om det kan göra någon skillnad?

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

847 Inlägg
9 juli 2014
#10
Med tanke på hur långt den gått så misstänker jag att du har sprickor i turbon. Har vart med om exakt samma fenomen i en 740 turbo. Den va totalt slut i gjutjärnet med sprickor runt wastegate ventilen.


2 030 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#11
jaha mr_green! för det låter nämligen som pysandet kommer från turbon om man sitter i kupén!
syntes sprickorna tydligt då? då skulle de nog vara värt att plocka av turbon för att inspektera?
va sprickorna i turbon då, alltså i turbon elr på utsidan?
Senast redigerat av BlueScreeen (9 juli 2014)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

847 Inlägg
9 juli 2014
#12
Det syntes först när jag plockade ner den. Ja är allt annat läckage uteslutet så är det nog värt att plocka av den o kolla.


2 030 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#13
okej då får de bli nerplock av den och in på volvo och köpa nya packningar som kommer behövas!
Tack för ditt svar, detta kan vara lösningen smile
jag skriver ut här när det är klart om detta var boven i dramat!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
10 juli 2014
#14
BlueScreeen skrev:
okej då får de bli nerplock av den och in på volvo och köpa nya packningar som kommer behövas!
Tack för ditt svar, detta kan vara lösningen smile
jag skriver ut här när det är klart om detta var boven i dramat!

Jag har ett fint 14t agg med nya packningar till downpipe och grenrör till salu vid intresse?
Mvh

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

2 030 Inlägg
10 juli 2014
Trådstartare
#15
det kan vara av intresse beroende på pris!
skicka ett pm med lite info om hur gått den gått och lite sånt smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

309 Inlägg
10 juli 2014
#16
BlueScreeen skrev:
nu har jag mer problem med bilen!
Den laddade ett tag bara 0.3, för att sedan inte ladda något!
Den har pyser nånstans (låter som de är från turbon) i samband med att ladd borde komma. Har kollat wastegaten och den stänger om den ska (spänt den) och wg-armen sitter fast och fjädrar. Har även kört utan downpipe för att utesluta katalysatorn och det hjälpte inte heller. Tryckslangarna har jag gått igenom och dessa är hela. Magnetventilen testade jag en kompis (som fungerar) men detta hjälpte inte heller..
Börjar få slut på ideér så tips mottages tacksamt! smile
Har börjat fundera om turbon är slut, men då bör de väll ryka å ha sig! för bilen går normalt förutom inget laddtryck.
Har inte lust att köpa en ny turbo bara för att testa om den nuvarande är trasig wink

Har du kollat om det glappar som Flexet skrev ? Är det kassa lager lär den glappa rätt bra.

354 Inlägg
10 juli 2014
#17
locket till wastegaten inne i turbon kan ju läcka, va trasig.. Kompis som hade de problemet


2 030 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#18
maaw skrev:
BlueScreeen skrev:
nu har jag mer problem med bilen!
Den laddade ett tag bara 0.3, för att sedan inte ladda något!
Den har pyser nånstans (låter som de är från turbon) i samband med att ladd borde komma. Har kollat wastegaten och den stänger om den ska (spänt den) och wg-armen sitter fast och fjädrar. Har även kört utan downpipe för att utesluta katalysatorn och det hjälpte inte heller. Tryckslangarna har jag gått igenom och dessa är hela. Magnetventilen testade jag en kompis (som fungerar) men detta hjälpte inte heller..
Börjar få slut på ideér så tips mottages tacksamt! smile
Har börjat fundera om turbon är slut, men då bör de väll ryka å ha sig! för bilen går normalt förutom inget laddtryck.
Har inte lust att köpa en ny turbo bara för att testa om den nuvarande är trasig wink

Har du kollat om det glappar som Flexet skrev ? Är det kassa lager lär den glappa rätt bra.

När jag plocka downpipen så testade jag känna på axeln och vad jag tyckte var den helt okej!

rudarmy skrev:
locket till wastegaten inne i turbon kan ju läcka, va trasig.. Kompis som hade de problemet

Locket funkar, har spänt armen och känt på locket, men ja de kan ju vara vint eller liknande, men de får vi se när turbon väl är av! tänkte att jag ska plocka turbon imorn eller på söndag så en uppdatering kommer då, och om något är osäkert kastar jag upp bilder så får ni bedöma! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
12 juli 2014
#19
Låter bra! Kolla avgashuset. De är det som är det viktigaste.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

309 Inlägg
12 juli 2014
#20
BlueScreeen skrev:
maaw skrev:
BlueScreeen skrev:
nu har jag mer problem med bilen!
Den laddade ett tag bara 0.3, för att sedan inte ladda något!
Den har pyser nånstans (låter som de är från turbon) i samband med att ladd borde komma. Har kollat wastegaten och den stänger om den ska (spänt den) och wg-armen sitter fast och fjädrar. Har även kört utan downpipe för att utesluta katalysatorn och det hjälpte inte heller. Tryckslangarna har jag gått igenom och dessa är hela. Magnetventilen testade jag en kompis (som fungerar) men detta hjälpte inte heller..
Börjar få slut på ideér så tips mottages tacksamt! smile
Har börjat fundera om turbon är slut, men då bör de väll ryka å ha sig! för bilen går normalt förutom inget laddtryck.
Har inte lust att köpa en ny turbo bara för att testa om den nuvarande är trasig wink

Har du kollat om det glappar som Flexet skrev ? Är det kassa lager lär den glappa rätt bra.

När jag plocka downpipen så testade jag känna på axeln och vad jag tyckte var den helt okej!

rudarmy skrev:
locket till wastegaten inne i turbon kan ju läcka, va trasig.. Kompis som hade de problemet

Locket funkar, har spänt armen och känt på locket, men ja de kan ju vara vint eller liknande, men de får vi se när turbon väl är av! tänkte att jag ska plocka turbon imorn eller på söndag så en uppdatering kommer då, och om något är osäkert kastar jag upp bilder så får ni bedöma! smile

Ta loss tryckröret på andra sidan turbon och känn.


Sök