2192
Sök

Svårt att köra F1 bil.

296 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1
GP2 föraren Markus Ericsson har inte lärt sig köra en trimmad F1 bil ännu.
När han gasar spinner bakhjulen och när han bromsar så stannar framhjulen
och däcken blir tillplattade och måste bytas.


8 883 Inlägg
9 april 2014
#3
Micoway skrev:
GP2 föraren Markus Ericsson har inte lärt sig köra en trimmad F1 bil ännu.
När han gasar spinner bakhjulen och när han bromsar så stannar framhjulen
och däcken blir tillplattade och måste bytas.

Och enligt dina erfarenheter så borde han göra hur?
och vad menar du med "trimmad F1" finns det enligt dig likadana fast original?
Senast redigerat av Hamilton (9 april 2014)

Fotograf på tierpidag.se

____________________________________
1 340 Inlägg
9 april 2014
#4
Även de rutinerade F1-förarna låser upp däcken ibland, ingen lätt sport

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

61 Inlägg
9 april 2014
#5
Sätter mitt liv på att du aldrig ens hade klarat dig ur depån.
Om du nu skulle ta dig ur depån så skulle du förmodligen dö i första kurvan för att du inte har en susning om hur saker och ting funkar på en F1-bil.
Senast redigerat av Brinnut (9 april 2014)

349 Inlägg
9 april 2014
#6
Micoway skrev:
GP2 föraren Markus Ericsson har inte lärt sig köra en trimmad F1 bil ännu.
När han gasar spinner bakhjulen och när han bromsar så stannar framhjulen
och däcken blir tillplattade och måste bytas.

http://s2.quickmeme.com/img/30/30b7f274e810d974da0f9676141ad59d907adfd614483dba052e094f168d70b8.jpg

296 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#7
Brinnut skrev:
Sätter mitt liv på att du aldrig ens hade klarat dig ur depån.
Om du nu skulle ta dig ur depån så skulle du förmodligen dö i första kurvan för att du inte har en susning om hur saker och ting funkar på en F1-bil.

Det är nog bara du som kan köra F1 bil?

Själv skulle jag klara av en Nascar bil
om jag var själv på banan.

http://www.youtube.com/results?search_q … ar+crashes


Muttley
10 april 2014
#8
Förklara för mig som inte är så insatt.  Trimmad F1 bil?    Hur är de original?  Får man med solglasögonhållare i dem ?

1 948 Inlägg
11 april 2014
#9
Micoway skrev:
GP2 föraren Markus Ericsson har inte lärt sig köra en trimmad F1 bil ännu.
När han gasar spinner bakhjulen och när han bromsar så stannar framhjulen
och däcken blir tillplattade och måste bytas.

HAHAHHAHAHA, ALLA förare låser emellanåt upp vid inbromsning, sladdar ut ur kurvorna görs det för ALLA förare. Marcus har varken gjort detta mer eller mindre än någon annan förare iår.

Marcus kan köra formel 1 bil, han håller ju till och hyffsat jämna steg med koba och han har ju flera säsonger i f1 bakom sig...

Att sen marcus kör för f1-cirkusens sämsta stall måste du ju komma ihåg.

Nej han kommer inte ta några poäng, och ingen med minsta lilla insyn i f1 tror det heller.

Det BÄSTA han kan göra iår och det som verkligen skulle ses som en vinst är ifall han skulle kunna ta sig vidare till Q2, och då på egen talang och inte att det strular för andra.
Om han sen även skulle kunna få bättre placeringar än koba så vore det ju även ännu bättre, då finns det stor chans till att han kan få till en styrning även nästa år! (detta är troligtvis sista året catherham kör...)

F1 bil måste du vara lite lätt hjärndöd för att köra, sånt sjukt grepp så du måste koppla bort det sunda förnuftet... men så är det ju visserligen även i gp2...

370 Inlägg
12 april 2014
#10
Micoway skrev:
tkd_rille skrev:
Förklara för mig som inte är så insatt.  Trimmad F1 bil?    Hur är de original?  Får man med solglasögonhållare i dem ?

Nog fan är F1 bilarna extratrimmade år 2014...

http://www.youtube.com/results?search_q … ngine+2014

Det är original för 2014, man har bytt motor.

Men fortsätt trolla du roll

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 april 2014
#11
Micoway skrev:
tkd_rille skrev:
Förklara för mig som inte är så insatt.  Trimmad F1 bil?    Hur är de original?  Får man med solglasögonhållare i dem ?

Nog fan är F1 bilarna extratrimmade år 2014...

http://www.youtube.com/results?search_q … ngine+2014

Mja, det är faktiskt något mindre hk i maskinerna i år då de kör v6:a med turbo. Effekten ligger på 600hk och de har möjlighet att få ca 150hk till under 30s  med en funktion som ökar laddtryck och bränsletillförsel.

Föregående motorer kördes med 750hk konstant plus en funktion med boost på 80hk till under visst antal sekunder.

Tidigare har vissa stall varit uppe i 800-900 hk med sina v10 och v12.

Så att de är vassare i år tycker jag inte. Kanske möjligtvis lite mer vrid från botten än innan

Men inget slår dessa monsterna, upp till 1400bhp http://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

Bmw körde med en 1,5l 4:a och 5-6bar i laddtryck tongue
Senast redigerat av Marcus_89 (12 april 2014)


1 948 Inlägg
12 april 2014
#12
Marcus_89 skrev:
Micoway skrev:
tkd_rille skrev:
Förklara för mig som inte är så insatt.  Trimmad F1 bil?    Hur är de original?  Får man med solglasögonhållare i dem ?

Nog fan är F1 bilarna extratrimmade år 2014...

http://www.youtube.com/results?search_q … ngine+2014

Mja, det är faktiskt något mindre hk i maskinerna i år då de kör v6:a med turbo. Effekten ligger på 600hk och de har möjlighet att få ca 150hk till under 30s  med en funktion som ökar laddtryck och bränsletillförsel.

Föregående motorer kördes med 750hk konstant plus en funktion med boost på 80hk till under visst antal sekunder.

Tidigare har vissa stall varit uppe i 800-900 hk med sina v10 och v12.

Så att de är vassare i år tycker jag inte. Kanske möjligtvis lite mer vrid från botten än innan

Men inget slår dessa monsterna, upp till 1400bhp http://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

Bmw körde med en 1,5l 4:a och 5-6bar i laddtryck tongue

Dom 150hk du pratar om kommer inte från mer laddtryck och bränsle, dom kommer från elmotorn smile

8 883 Inlägg
12 april 2014
#13
F1 förlorade sin charm när dom övergav V-10.
Dagens 6-or låter ju rent förjävligt.

Fotograf på tierpidag.se

1 948 Inlägg
12 april 2014
#14
Hamilton skrev:
F1 förlorade sin charm när dom övergav V-10.
Dagens 6-or låter ju rent förjävligt.

Det har ju snarare fått mer charm nu när det är så mycket mer teknik! f1 handlar inte bara om att det ska gå snabbt, hör då ingen klaga på dom små bakvingarna... höjj volymen på tvn istället så låter motorerna mera...

Lite komiskt att du tycker att f1 förlorade all charm när dom övergav v10orna... så illa lät väll inte 8orna?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 april 2014
#15
baltis skrev:
Marcus_89 skrev:
Micoway skrev:
Nog fan är F1 bilarna extratrimmade år 2014...

http://www.youtube.com/results?search_q … ngine+2014

Mja, det är faktiskt något mindre hk i maskinerna i år då de kör v6:a med turbo. Effekten ligger på 600hk och de har möjlighet att få ca 150hk till under 30s  med en funktion som ökar laddtryck och bränsletillförsel.

Föregående motorer kördes med 750hk konstant plus en funktion med boost på 80hk till under visst antal sekunder.

Tidigare har vissa stall varit uppe i 800-900 hk med sina v10 och v12.

Så att de är vassare i år tycker jag inte. Kanske möjligtvis lite mer vrid från botten än innan

Men inget slår dessa monsterna, upp till 1400bhp http://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

Bmw körde med en 1,5l 4:a och 5-6bar i laddtryck tongue

Dom 150hk du pratar om kommer inte från mer laddtryck och bränsle, dom kommer från elmotorn smile

Ofasen, där ser man smile
Senast redigerat av Marcus_89 (13 april 2014)


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 april 2014
#16
Yepp, det är svårt, fråga bara Hammond!

https://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY … mp;index=5

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

8 883 Inlägg
13 april 2014
#17
baltis skrev:
Hamilton skrev:
F1 förlorade sin charm när dom övergav V-10.
Dagens 6-or låter ju rent förjävligt.

Det har ju snarare fått mer charm nu när det är så mycket mer teknik! f1 handlar inte bara om att det ska gå snabbt, hör då ingen klaga på dom små bakvingarna... höjj volymen på tvn istället så låter motorerna mera...

Lite komiskt att du tycker att f1 förlorade all charm när dom övergav v10orna... så illa lät väll inte 8orna?

Ljudet på V8-orna var det inget större fel på men föredrog V10.
Höja ljudet på TV-n gör ju inte att motorljudet blir bättre....

Fotograf på tierpidag.se

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 april 2014
#18
Micoway skrev:
Visst var det lättare att handskas med en stor lättrimmad F1 motor.
Dagens V6 motorer är för hårt trimmade och bakhjulen tappar lätt väggreppet.

http://www.youtube.com/watch?v=TIAKpPWB17M

Där var det Eriksson som klantade sig, trycker gasen i botten då halva bilen är "utanför" banan.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 948 Inlägg
13 april 2014
#19
Micoway skrev:
Visst var det lättare att handskas med en stor lättrimmad F1 motor.
Dagens V6 motorer är för hårt trimmade och bakhjulen tappar lätt väggreppet.

http://www.youtube.com/watch?v=TIAKpPWB17M

Curbs är hala, det har dom alltid varit. Men visst kan det ses lite som ett nybörjarmisstag av marcus, men alla är ju nybörjare någongång. Och finns även förare med flera år i cirkusen som gör liknande misstag.

Så mycket hårdare trimmade är inte motorerna, tas typ 375hk/L mot typ 320hk/L innan. Dock gör ju turbon att dom får ett högre vridmoment - kan ju självklart justeras bort men då motorerna (power units ska dom tydligen kallas nu...) måste hålla mycket längre så kan dom inte varva lika högt med dom och måste därför köra med högre vridmoment för att få ut effekten.

Förstår inte riktigt vad du klagar på... det är ett regelemente som gäller alla, och racingen blir ju bara roligare om bilarna är mer svårkörda = mer förarskicklighet.

Sen har jag svårt att tro att du är det minsta intresserad utav f1, hade du varit det så skulle du ju ha sett Bahrains GP och det var ju det bästa/mest underhållande gpet på hur många år som helst!

13 Inlägg
14 april 2014
#20
men åk du ut på Silverstone eller någon annan bana å kör F1 så ska vi se hur snabb du är. Tror du hade lagt dig ute i gräset/sanden första svängen wink

Lycka till du lär behöva det smile


Sök