2488
Sök

Svårt att köra F1 bil.

Evildan
14 april 2014
#21
baltis skrev:
Marcus_89 skrev:
Micoway skrev:

Nog fan är F1 bilarna extratrimmade år 2014...

http://www.youtube.com/results?search_q … ngine+2014

Mja, det är faktiskt något mindre hk i maskinerna i år då de kör v6:a med turbo. Effekten ligger på 600hk och de har möjlighet att få ca 150hk till under 30s  med en funktion som ökar laddtryck och bränsletillförsel.

Föregående motorer kördes med 750hk konstant plus en funktion med boost på 80hk till under visst antal sekunder.

Tidigare har vissa stall varit uppe i 800-900 hk med sina v10 och v12.

Så att de är vassare i år tycker jag inte. Kanske möjligtvis lite mer vrid från botten än innan

Men inget slår dessa monsterna, upp till 1400bhp http://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

Bmw körde med en 1,5l 4:a och 5-6bar i laddtryck tongue

Dom 150hk du pratar om kommer inte från mer laddtryck och bränsle, dom kommer från elmotorn smile

Bromskraftåtervinning i kombination med en elmotor, låter väldigt bekant det systemet big_smile

847 Inlägg
14 april 2014
#22
baltis skrev:
Hamilton skrev:
F1 förlorade sin charm när dom övergav V-10.
Dagens 6-or låter ju rent förjävligt.

Det har ju snarare fått mer charm nu när det är så mycket mer teknik! f1 handlar inte bara om att det ska gå snabbt, hör då ingen klaga på dom små bakvingarna... höjj volymen på tvn istället så låter motorerna mera...

Lite komiskt att du tycker att f1 förlorade all charm när dom övergav v10orna... så illa lät väll inte 8orna?

+1

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

1 948 Inlägg
15 april 2014
#23
Evildan skrev:
baltis skrev:
Marcus_89 skrev:

Mja, det är faktiskt något mindre hk i maskinerna i år då de kör v6:a med turbo. Effekten ligger på 600hk och de har möjlighet att få ca 150hk till under 30s  med en funktion som ökar laddtryck och bränsletillförsel.

Föregående motorer kördes med 750hk konstant plus en funktion med boost på 80hk till under visst antal sekunder.

Tidigare har vissa stall varit uppe i 800-900 hk med sina v10 och v12.

Så att de är vassare i år tycker jag inte. Kanske möjligtvis lite mer vrid från botten än innan

Men inget slår dessa monsterna, upp till 1400bhp http://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

Bmw körde med en 1,5l 4:a och 5-6bar i laddtryck tongue

Dom 150hk du pratar om kommer inte från mer laddtryck och bränsle, dom kommer från elmotorn smile

Bromskraftåtervinning i kombination med en elmotor, låter väldigt bekant det systemet big_smile

Mera "kraft" i systemet iår, större batterier, större motor/generator + att det sitter en extra motor/generator på turbons axel som dels genererar effekt samt håller fart i turbon för att slippa lag. Riktigt mycket frän teknik iår smile

296 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#24
Såg träningen i morse men Ericsson ligger sist trots ny V6 motor.

På påskafton morgon är det kval men med ny snurra får han
ändå starta sist om jag minns rätt.

Vi får se om det går bättre för stallkamraten Kobayashi i Caterham.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 april 2014
#25
Micoway skrev:
Visst var det lättare att handskas med en stor lättrimmad F1 motor.
Dagens V6 motorer är för hårt trimmade och bakhjulen tappar lätt väggreppet.

http://www.youtube.com/watch?v=TIAKpPWB17M

Lättrimmad F1 motor?
Utveckla tack!

Autotech

KHRacing
24 april 2014
#26
Busgrabb skrev:
Micoway skrev:
Visst var det lättare att handskas med en stor lättrimmad F1 motor.
Dagens V6 motorer är för hårt trimmade och bakhjulen tappar lätt väggreppet.

http://www.youtube.com/watch?v=TIAKpPWB17M

Lättrimmad F1 motor?
Utveckla tack!

Hanhar tankat 98 i smyg ju ............


Sök