3549
Sök

Frågor om Saab 9-5 2.3t -2000

28 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte mig en saab 9-5 igår då jag behövde en bil att pendla med i sommar, eftersom det blir en pendlarbil hade jag inte tänkt att röra motorn allt för mycket men bättre gasrespons är ju alltid roligt, så min första fråga är: Gör dieselsnorkeln någon skillnad? har googlat och dem flesta föreslår att man bör byta den för att "ge mer liv" till dem hästarna som redan finns i motorn, om jag skulle byta snorkeln till en dieselsnorkel och sätta in ett maptun insatsfilter skulle detta få bilen att svara bättre på gas osv? (förväntar mig inga under).

Sen till nästa fråga, hade egentligen inte tänkt chippa bilen då det känns onödigt på en pendlarbil men sen så hittade jag customcab.se där dem tar 1600 för ett chip som enligt dem ska ge 230hk istället för dem 170 som det är original. Jag har väldigt svårt att tänka mig att man kan få ut 60hk extra med enbart ett chip men sen så har jag aldrig ägt en saab så har faktiskt ingen aning. Låter ett chipp som ger 60hk logiskt, och är det någon som handlat från customcab.se innan som kan bekräfta att sidan är legit?

Sen vet jag att flera kompisar sagt att deras bränsleförbrukning sjunkit efter chippning, någon som vet vad man kan förvänta sig på den fronten ungefär? pendlar cirka 16 mil varje dag på E4:an så varje droppe är ju viktig liksom.

2 035 Inlägg
10 april 2014
#2
Diesel snorkeln gjorde ingen nämnvärd skillnad. Kände nog inget alls. Har en 9-5 AERO -00.
Men insugsljudet blev högre. Å det lät som att den sörplade i sig mer luft. Ingen stor kostnad heller.
Det roliga var att försäljaren sa det att utav flera dieselsnorklar sålda så var bara en till en just diesel.

Jag skulle bara chippa min bil på en mer känd trimfirma såsom BSR eller maptun eller speedparts.
Kolla om effektökningarna stämmer mellan firmorna.

Bränsleförbrukningen brukar gå ner om du chippar bilen. Det är väl först då du ska ha mer effekt som bränsleförbrukningen ökar.

Biljudsveteran sen 1984!

3 860 Inlägg
10 april 2014
#3
bosabengt skrev:
Diesel snorkeln gjorde ingen nämnvärd skillnad. Kände nog inget alls. Har en 9-5 AERO -00.
Men insugsljudet blev högre. Å det lät som att den sörplade i sig mer luft. Ingen stor kostnad heller.
Det roliga var att försäljaren sa det att utav flera dieselsnorklar sålda så var bara en till en just diesel.

Jag skulle bara chippa min bil på en mer känd trimfirma såsom BSR eller maptun eller speedparts.
Kolla om effektökningarna stämmer mellan firmorna.

Bränsleförbrukningen brukar gå ner om du chippar bilen. Det är väl först då du ska ha mer effekt som bränsleförbrukningen ökar.

Så hade jag med gjort!!
Det låter kanske mycket med 60hk... men det är ju olika hur man skriver sina mjukvaror och sen kan ju olika bilar ha olika potential, min T5a har 260 org..... ett steg 1 ger ca 320hk.
Sen skriver vissa firmor lite kryddat.

Men jag hade som sagt hållt mig till firmor som trimmat Saabar i ett antal år.

Finns ju, nu inte sagt att den du hittat är så, firmor som stänger av vissa säkerhetsfunktioner i mjukvarorna bara för att kunna ladda högre till exempel, ganska obra.
Hört ett fall där trimmaren varit på en Volvo diesel med automatlåda, där tog man bara bort momentbegränsningen och lät det ge fullt från start... resulterade i rasad växellåda...
Så, satsa isf på en erkänd Saabtrimmare, det hade jag gjort iaf.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök