3377
Sök

Hur många här har konverterat sin bil till E85?

Avstängd
1 031 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#1
Som topic lyder...


Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#2
Bara jag eller?


225 Inlägg
15 januari 2007
#3
Har beställt en flexitune till min så den kommer bli konverterad inom kort=)

Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#4
dunka_dunka skrev:
Har beställt en flexitune till min så den kommer bli konverterad inom kort=)

Helt rätt. E85 är överlägset som bränsle.


Örebroare i exil
970 Inlägg
15 januari 2007
#5
Saaben kommer konverteras till sommaren i samband med nya motorbygget.

Hej FRA!

Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#6
_Kekke_ skrev:
Saaben kommer konverteras till sommaren i samband med nya motorbygget.

Du som har turbo borde ju ha gjort det för länge sedan smile


Örebroare i exil
970 Inlägg
15 januari 2007
#7
Ja jo det har du ju rätt i smile Men anledningen till att den inte är konverterad än är att jag väntar på att Maptun ska bli helt klara med sin E85 mjukvara

Hej FRA!

Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#8
_Kekke_ skrev:
Ja jo det har du ju rätt i smile Men anledningen till att den inte är konverterad än är att jag väntar på att Maptun ska bli helt klara med sin E85 mjukvara

Rätt många som väntar på den, men det är väl på g nu.


Örebroare i exil
970 Inlägg
15 januari 2007
#9
Det kan jag tro... Senaste jag hört från dom är att den ska börja säljas framåt vårkanten. Så den borde väl komma snart då smile

Hej FRA!

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 januari 2007
#10
De går ju å köra dom flesta bilarna med en viss procent e85  i tanken endå ...min gick på över 50 procent utan problem ...skulle nog gått på 100 också ...kanske lite seg å starta men bara fram me gasen å värma lite sen veva igång tongue


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
16 januari 2007
#11
Ja har kört flera av mina bilar på 100% e85 å aldrig gjort några ingrep på varken motor eller motor styrning å det har funkat bra även på vintern, bilen blir dock slöare men.. det funkar wink

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

671 Inlägg
16 januari 2007
#12
Jag skulle göra det om staten subventionerade det... tycker att dom borde göra det. samhället skulle ju tjäna på det i längden. Sen är det väl inte lagligt heller för bilar efter -88? Verkar inte som att dom egentligen inte bryr sig om miljön utan bara hittar svepskäl till den höga bensinskatten...

Second is the first loser

873 Inlägg
16 januari 2007
#13
Man blir ju lite skrämd av all skrämselpropaganda om att packningar, slangar mm borde käkas upp om man inte byter ut dem.

Spelar nog in en del också.

De vill ju helldre att man köper en ny miljöbil för multum oavsett om det är motiverat eller ej.
Och sedan trots att du köpt den ska du ändå helst ta bussen wink

Don't get mad, get even.

21 Inlägg
16 januari 2007
#14
Jovisst har och cirkulerar det fortfarande massa rykten och andra fördomar om etanol och fordon osv osv,, men en allt större erfarenhet på området visar tämligen entydligt på att riskerna osv inte är större med etanolen än med bensin, detta är bara rena fakta.

Samma erfarenhet finns i Brasilien där över 40 000 tusen vanliga bensinbilar enkelt konverterats till etanoldrift och även där utan problem,och intresset för detta är även mycket stort, även om det tråkiga är att våra politiker inte förstått det hela, iaf kan det säkert räknas i tiotusentals som dubbeltankar sina helt vanliga bensinbilar utan minsta problem, till dom tusentals som mer eller mindre enkelt konverterat sin bilar.

Själv har jag under 9 år konverterat ett tio tal bilar, gräsklippare, MC mm till biobränsledrift där jag med egna fordon nu problemfritt passerat 15000 etanolmil, och jag är som sagt fullständigt övertygad om att så kallade riskerna inte är större med etanolen och just nu åker jag bland annat en AutoFFV konverterad Mondeo -99, som alltså fungerar som vilken "riktig" brensleflexibel bil som helst och är minst lika pigg som med bara bensin.

"ej miljömupp, bara sunt förnuft"

110 Inlägg
16 januari 2007
#15
Jag skulle mer än gärna konvertera! Men de ska ju löna sig för individen oxå, inte bara miljön. Hört att man ska köra 2000 mil för en konvertering ska löna sig i plånboken. Eftersom jag bara sommarkör så vet jag inte hur snabbt jag kommer att komma upp i det.
Visserligen kan man ju göra själv, men osäker på om jag kommit så långt så jag litar på mig själv...

Tycker staten kan subventionera 50% av priset på en konvertering (först o främst måste dom ju tillåta det oxå...) oavsett årsmodell osv. För om några år har Sverige tagit fram en effektiv metod att utvinna etanol från svenska skogen, o då vore det bra med ett statligt ägt etanolbolag som konkurar ut allt vad dyra utlänska mackar heter! Staten får ett par extra miljader o spendera varje år på skola, sjukhus etc etc... O dessutom kan vi exportera till andra länder, o varför inte Norge? big_smile

(Notera att dagens etanol kommer från regnskogen i Brasilien =/)

Have a good time, all the time!

7 120 Inlägg
16 januari 2007
#16
Kan också tillägga att förbrukningen ökar med 30-40%. (Jämfört med en vanlig bensinare)
Och etanolen ligger idag på cirka 8kr/l. Så jämfört med bensin eller diesel skullle man göra en stor ekonomisk förlust.

Vill också påpeka att staten kommer in och betalar 10 000kr om man köper en ny miljöbil.
Även om man skulle köpa en miljöbil kan man ju fortfarande tanka bensin och tjäna pengar.Men miljön skull förlora. SÅ varför sänker de inte skatterna på E85 istället för 10 000krs bidraget?

Jägermeister
910 Inlägg
16 januari 2007
#17
Aerodynamik skrev:
Kan också tillägga att förbrukningen ökar med 30-40%. (Jämfört med en vanlig bensinare)
Och etanolen ligger idag på cirka 8kr/l. Så jämfört med bensin eller diesel skullle man göra en stor ekonomisk förlust.

Vill också påpeka att staten kommer in och betalar 10 000kr om man köper en ny miljöbil.
Även om man skulle köpa en miljöbil kan man ju fortfarande tanka bensin och tjäna pengar.Men miljön skull förlora. SÅ varför sänker de inte skatterna på E85 istället för 10 000krs bidraget?

Jag körde med min förra bil, en toyota carina e -95 på etanol i över ett halvår och märkte inte någon som hellst skilnad i att den skulle dragit mer per mil med etanol.
Fick exakt samma siffror, den drog ca 0,8 i stan och 0,65 landsväg.

Men det kan ju vara att om man höjer bränsletrycket/byter regulator att den drar mer då, tyckte även den var lite piggare när man körde på etanol.

Den var bara lite trögstartad om det var kallt ute, fick snurra ett par varv extra på startmotorn men annars tyckte jag det gick kanonbra att köra på etanol med en toyota.

Innan jag började köra på etanol var jag in på toyota verkstaden här och frågade om jag behövde göra nått med bilen för att kunna köra på etanol eller om bilen tog skada av det.

Gubben sa att det var inga problem och att motorhaveri mm bara var propaganda/skitsnack från staten mfl för att skrämma vanliga bilister och få dom att avstå från att tanka etanol i vanliga bensinbilar eftersom staten förlorar på det och ialf toyotas motorer tål att köras på etanol utan problem.

/Gemini78
Senast redigerat av gemini78 (16 januari 2007)

En gång är ingen gång...

Avstängd
1 031 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#18
Turbo_Power_86 skrev:
Ja har kört flera av mina bilar på 100% e85 å aldrig gjort några ingrep på varken motor eller motor styrning å det har funkat bra även på vintern, bilen blir dock slöare men.. det funkar wink

Blir den slöare så får den inte bränsle så det räcker. Byte till E85 brukar annars ge ca 5% mer hästkrafter på en sugmotor.

Etanol skrev:
Jovisst har och cirkulerar det fortfarande massa rykten och andra fördomar om etanol och fordon osv osv,, men en allt större erfarenhet på området visar tämligen entydligt på att riskerna osv inte är större med etanolen än med bensin, detta är bara rena fakta.

Mycket som du skriver struntprat, bilarna är godkända för 20% etanol och vilken biltillverkare designar bilar så att det bara håller för 20% när det är enklare och förmodligen billigare att sätta i slangar m.m. som håller för 100%.


Avstängd
1 031 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#20
Apropå slangar så har jag kollat lite i det ämnet.

Enligt Hydroscand så tål är det bara Polypropylen som endast är acceptabel vid begränsad användning och det vid temperaturer över 70 celsius... Men polypropylen är olämpligt för bensin så det görs det nog inga bensinslangar av heller.

Naturgummi, Styrenbutadiengummi, Nitrilgummi, Etenpropengummi, Butyl, Kloroprengummi(neopren), Klorsulfonetengummi(hypalon), Polytetraflouretylen(teflon), Ultrahög molekylär polyetylen, Tvärbunden polyetylen(pex), Polyetylen(elastomer), Polyamid(nylon)...  De klarar alla Etanol utan problem.

Om man tittar i datablad för bränslesystemskomponenter från GM:s hov-underleverantör Delphi, så står det så gott som överallt uttryckligen att komponenterna tål både etanol och bensin. Förmodligen pga att det i vissa stater är 10% etanol i bensinen.

Enligt U.S. Department of Energy så tål de här materialen etanol...
Metals:
Unplated steel
Stainless steel
Black iron
Bronze
Non-Metallic Materials:
Teflon
Nitrile
Viton
Polypropylene
Buna-N
Neoprene rubber
Non-metallic thermoset plastics
Thermoset reinforced fiberglass tanks
Thermo plastic piping


DURABILITY OF VARIOUS PLASTICS: ALCOHOLS VS. GASOLINE  (Mother’s Alcohol Fuel Seminar)

-----------------------------Ethanol----------Methanol------------Gasoline
Conventional Polyethylene-good------------excellent-------------poor
High-density Polyethylene-excellent---------excellent-------------good
Teflon---------------------excellent----------excellent--------------excellent
Tefzel----------------------excellent--------excellent-------------excellent
Polypropylene--------------good------------excellent-------------fair
Polymethylpentene---------good------------excellent-------------fair
Polycarbonate--------------good------------fair-------------------fair
Polyvinyl Chloride-----------good------------fair-------------------poor

Excellent: Will tolerate years of exposure.
Fair: Some signs of deterioration after one week of exposure.
Good: No damage after 30 days of exposure, should tolerate several years of exposure.
Poor: Deteriorates readily.
NOTE: All tests were made with liquids at 122 deg F.


Länkar:
http://www.hydroscand.se/sweden/product … kemtab.pdf - Den här var kanon, kolla upp om Öl eller Vin är skadligast?
http://www.eere.energy.gov/afdc/e85tool … html?print
http://www.deh.gov.au/atmosphere/cleane … report.pdf
http://www.state.hi.us/dbedt/ert/ewg/DA … lassic.pdf
http://etanol.nu/forum/index.php



Sök