3432
Sök

Sänka saab 900 -95

151 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
Tja... tänkte bara fråga hur man sänker en bil... vet att man byter ut fjädrarna. Men behöver man byta dämpare...?
hur svårt är det att byta fjädrar..? är det typ 2 skruvar så är dom loss eller..?
Någon som har en bra sida där dom beskriver hur man sänker en bil eller orkar sitta o skriva en målande beskrivning för mig... tack på förhand...

67 Inlägg
25 november 2006
ska sänka en  sådan 900 snart byt bara fjädrar till att börja me

17 Inlägg
25 november 2006
hmm, kan kanske hjälpa lite granna, de är inte bara två skruvar(tyvärr)

Vi kan börja med att förklara hur du tar ur och demonterar främrefjäderbenen.

De du ska börja med är att lossa på drivknutsmuttern(lossas lättast med ett rejält kraft handtag och en storlek 32mm lång hylsa)
När du lossat den på båda sidor så kan du lyfta upp bilen och sedan tar du av hjulen.
du kan börja med att ta loss bromsoket, jag brukar lossa på dom på glidpinnarna(7mm insex) och hänga upp oket i ett eller flera spännband vid den fäst punken där bromsslang går över till bromsledning. du tar självklart bort fjädern också.

sedan ska du ta bort abs givaren, den sitter med 5mm insex troligen så kommer du ha sönder de fästet givaren sitter i men de är väldigt vanligt och är billiga på saab.

Nästa sak du ska demontera är styrleden, antingen köper du en avdragare för styrleden(http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … 1253_s.jpg) eller så tar du och lossar hela staget inne vid styrväxeln(jobbigare)
nästa sak du ska ta fram är en 18mm PU-nyckel för att lossa spindelleden(använd ringen för säkerhets skull) den muttern är det metallisk låsning på så den ska du igentligen byta ut(inget jag gjort på mina byten dock)
När du har skruvat upp muttern så mycket de går(inte alltid man får ut den med drivaxeln i) så ska du vrida hela fäderbenet så att du ser spindelleden och botten av fjäderbenet.
Ta fram en stor hammare, slå vild sint på fjäderbenets botten utan att träffa spindelleden, samtidigt ska du ha ett lagom rör/kofot i mellan subframen och en av länkarmarna så att du kan bryta neråt, när du slagit loss spindelleden så märker du de genom att du kan böja ner länkarmarna, du tar du en hammare av plast eller en träkloss och slår vild sint på drivknuts tappen som sticker ut genom fjäderbenet, när den lossat så kan du böja ner länkarmarna och dra undan fjäderbenet från spindelleden samt knixa ut drivaxeln.

Nästa sak du ska göra är att ta fram en storlek 24mm PU-nyckel(tror de är 24mm) samt en 10mm och lossa lite på toppen som sitter i fjäderbenstornet när den är lossad absolut inte av skruvad, så tar du en 13mm PU-nyckel och skruvar loss fjäderbenet.

du tar du fram dina fjäderspännare av valfri sort(köp lite bättre kvalité om du inte vill få en tand eller två mindre) spänner ner fjädern så att den inte längre spänner emot fjäderbenstoppen.
Tag du fram den 10mm och 24mm PU-nycklarna och lossa muttern på toppen, se till när du tar loss fjäderbenstoppen att veta hur allt låg samt försöka hålla de axiallagret där intakt(kostar ca 700kr/st på saab), kolla också på den brickan som ligger i fjäderbenstoppen om den är deformerad.(är en av många orsaker till klonk i framvagnen på ng900)

montera allt i omvänd ordning(förutom all hammar misshandel) se till att konorna på styr/spindellederna är torra från smuts och 5-56/wd-40 gör de hela mycket lättare.
Samt att du sätter fjädern i sina rätta lägen i fjäderbenstallricken och toppen.

BAK.

en mkt lättare historia
hissa upp bilen ställ på pallbockar som vanligt, tag domkraft ställ under en av de två utstickande gafflar och pressa uppåt så att dina dämpare går ihop lite, sedan tar du en 17mm PU-nyckel och lossar på båda dämparna i undrefästet. när båda är ur så sänker du ner domkraften bara så mycket att du kan få ur båda fjädrarna.
ändlägesstoppen kan vara jävliga men de går med smörj å våld. montera i omvänd ordning

använd mycket 5-56/wd-40 akta dock alla delar i bromssystemet

hoppas de hjälpte, något annat så får du fråga igen...du fråga hur svårt de är, förstår du hjälpligt de jag skrivit och har lite mek vana samt vett så löser du nog det.

ps kan ha glömt nått klockan är mkt ds
Mvh Henrik
Senast redigerat av Bajjen (25 november 2006)

151 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
tack så jätte mycket.. låter nästan som om det är värt o köpa fjädrarna och lämna till någon som kan göra det åt en.... behöver man inte byta dämpare också...?

17 Inlägg
25 november 2006
behöver och behöver, beror på du får ju viss förbättrad väghållning med bara fjädrar men om dina dämpare är slut så hade jag köpt dämpare också.
De är ju ganska mycket pengar om man jämnför att bara köpa fjädrar, ca 5000kr kostar ju eftermarknads dämpare av bättre sort.

151 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
jo men jag menade om man behöver köpa stummare dämpare eller liknande bara men jag har fått svar på det jag behöver... Då blir det till att beställa ett par fina koni dämpare och sedan åka till polarens garage o låta han sätta ihop det... wink tack så extremt mycket...

Sök