Då var det dags igen! Sliten som fan efter en lång helg i verkstan
Planen för helgen var att bygga ram till motor, växel och växellåda!
Hämtade in motorn i värmen, e piss o jobba med saker som håller -3 så jag satte in den fredag kväll så den kunde bli varm över natten
Sen behövde jag få bort ställningen den står på, vi hade lite doningar som gick att använda
Och upp kom den, man märkte hur balken i traversen sviktade
Lite mer clean och snygg utan ställningen
Och så kapade jag rör, 80x80 mm, 3.6 mm gods. Ska nog kunna stå emot det mesta
Såhär ska dom sitta typ
Sen motorfästen, 8 mm tjocka plattjärn var det vi hade i lämplig bredd. Hade nog kört på 10 mm annars men jag sätter lite förstärkningar så fixar det sig
Och fräsa hål, var 15 mm så vi hade inga borr utan kona (har nog nämnts tidigare)
Klart, första rundan iaf
Märkte sen att ryssen har varit full så hålen sitter inte riktigt på samma ställe på de fyra motorfästena
Så jag fick göra om två av dem och pilla runt lite men till sist blev det bra!
Gradade hålen och slipade upp alla ytor som skulle svetsas
Och spände upp det på motorn
Sen märkte jag ut var järnen skulle hamna på rören och slipade för svets här också
Sen var det "bara" att passa in röret
Det ena röret tog i vattenpumpen så jag fick slipa lite
Sen spände jag upp dem på rätt mått
Mätte så ändarna som stack ut var parallella också innan jag svetsade, man vet ju inte hur snett ett ryskt motorfäste kan vara
Och sen punktade jag fast det hela
Satte en tvärpinne för att hålla styr på det
Sen ville jag kunna ställa motorn på ramen så jag gjorde ben
Den här biten kommer jag förmodligen helsvetsa senare och ha som skydd för oljepump och tråg om man skulle kasa på något
Satte en liten fot i andra änden också, tillfällig förstås
Och här står den själv!
Känns väldigt liten nu
Har för mig den blev 96 cm hög eller nåt sånt, knappt höfthöjd!
Och ramen utan motor, fick ställa motorn på sin egen ställning igen eftersom jag inte hann sätta dit något att lyfta på med trucken denna helgen
Så jag helsvetsade fästena, ska nog inte gå nånstans men för säkerhets skull sätter jag förstärkningstrianglar på undersidan nästa gång
Skorsten, coolt
Lade en svets på undersidan också, lämnade plats till trianglarna
Sen lade jag ett tunnt lager grundfärg så det inte skulle rosta medan jag e borta
Så så ser det ut nu! Lite mer att göra som den är sen ska växeln och växellådan hängas på och så ska det svetsas fästen till dem också, på återseende!