Stadig helg i verkstan, var helt klart dags!
Svetsade klart platåerna
Fick som synes porer i svetsen, detta berodde på att gasen höll på att ta slut i svetsen
Och eftersom jag är värdelös på att TIG:a kändes det som ett bra tillfälle att öva lite
Blev inte så pjåkigt faktiskt
Så sen mätte jag in och svetsade dit dem på axeln, satte tre svetsar på varje sida, ville inte svetsa så mycket på axelröret pga risk för att den skulle slå sig. Egentligen är nog inte den risken så stor men ändå
För att kompensera bryggade jag ner till den gamla platån, så nu skulle jag säga att det blir rejält stabilt
Då var svetsningen klar
Testade lägga dit fjädrarna
Eftersom fjädern inte riktigt är gjord för att ligga på den här sidan blev det ett visst mellanrum ner till mitten på platån
Ögnade vinklarna lite
Rundade kanterna för att ge snällare kontakt och följa böjningen lite bättre
Och satte dit fjädern igen för att mäta mellanrummet, passade även på att mäta ut vilka höjder fästena till bladfjädrarna skulle sitta på för att få diffklumpen i nivå med marken
Och klippte till två 3 mm tjocka bitar att lägga mellan så jag får två extra kontaktlinjer
Klart!
Kommer sitta hur fint som helst
Fick tips om att man kunde köpa hillor på nätet för hyfsade pengar, så det blir nog så jag gör
Sen var det dags för förstärkningsplåtarna till krysset, så fick släpa in ramen igen
Var lite klurigt att vända den själv, men det gjorde svetsningen så mycket lättre så det var det värt
Och då var det klart! Nu ska den bara svetsas en gång till sen är grundramen klar
Fick två saker avkryssade på listan så jag är nöjd med helgen
Kom på i efterhand att jag kunde vinklat om platåerna lite i förhållande till orginal eftersom min motor kommer vara horisontell och därmed också diffen, medan den lutade lite uppåt (2-3 grader kanske) när den satt i bilen. Detta kommer ge mig en något överdriven vinkel på fjädrarna, men jag tror inte det ställer till med så mycket.
Så nu ska jag hem och rita om bladfjäderfästena med de nya måtten så jag kan bygga dem vid nästa tillfälle, kommer troligen även borra hålen till framvagnen med balkbitarna jag fick med som mall.
Med det gjort har jag i princip mitt rullande chassie