2548
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

927 133 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 januari 2018
#1041
Jag avundas alla som har vettig takhöjd i sina garage tongue Jag har bara 218cm och det ser alltid så luftigt och ljust ut hos alla andra tongue

Jag tror flera av oss läsare är lite lättade att Porschen får ställas åt sidan. Mer PV-tid tongue

Och på tal om PV'n så slaktade jag framsätena som jag köpte av dig idag. Visste du om att dom har varit isär och blivit lagade av någon som inte kan svetsa? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

505 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
#1042
quinna skrev:
Jag avundas alla som har vettig takhöjd i sina garage tongue Jag har bara 218cm och det ser alltid så luftigt och ljust ut hos alla andra tongue

Jag tror flera av oss läsare är lite lättade att Porschen får ställas åt sidan. Mer PV-tid tongue

Och på tal om PV'n så slaktade jag framsätena som jag köpte av dig idag. Visste du om att dom har varit isär och blivit lagade av någon som inte kan svetsa? tongue

Haha, nej det hade jag inte koll på. Kändes mest som det fanns obehagliga sjukdomar begravda i dem lol


5 111 Inlägg
28 januari 2018
#1043
Känns som att PV-stolar med sprickor i ramarna inte är helt ovanligt... hmm


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 januari 2018
#1044
MaskinarN skrev:
quinna skrev:
Jag avundas alla som har vettig takhöjd i sina garage tongue Jag har bara 218cm och det ser alltid så luftigt och ljust ut hos alla andra tongue

Jag tror flera av oss läsare är lite lättade att Porschen får ställas åt sidan. Mer PV-tid tongue

Och på tal om PV'n så slaktade jag framsätena som jag köpte av dig idag. Visste du om att dom har varit isär och blivit lagade av någon som inte kan svetsa? tongue

Haha, nej det hade jag inte koll på. Kändes mest som det fanns obehagliga sjukdomar begravda i dem lol

Sjukdomar och onda andar mest troligt!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 121 Inlägg
11 februari 2018
#1045
hoppas inte din blir lika lätt i fronten som denna blev med stridsvagns motor smile

https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw


505 Inlägg
11 februari 2018
Trådstartare
#1046
Hackev8 skrev:
hoppas inte din blir lika lätt i fronten som denna blev med stridsvagns motor smile

https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw

Lite lägre tyngdpunkt borde jag få iaf lol


505 Inlägg
11 februari 2018
Trådstartare
#1047
Inflyttad i garaget! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-34ecb31dab0202d73cd8926d9ff0397b.jpg
Kom ett par polare och hetsade så vi rev ut motorn ur Porschen, storleksskillnaden är inte så stor om man tänker på att den ena är på 4.7 liter och den andra 38.88... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-112901e3e9a11ffbeb05aa396cc88528.jpg
Fick hålen i adaptern färdigborrade och gängade, påminner om när man svarvade växel, blev ett antal gängor där tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8fe4387fac63f25479067177211ac224.jpg
Sen fick jag kapa ur botten på kardantunneln för annars gick det inte ens att provmontera ändarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-024f254b7dd22832df2a4f5114f62dae.jpg
Sitter som en keps i adaptern...
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-63e1e4206cbddb870310de19e11a52a0.jpg
Meeen krysset var för stort för yoken, skulle vara rätt modell men men hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-833f5b8c05eec84f7f7aa4fb8f481766.jpg
Då det bara handlade om 1 mm totalt och de övriga måtten stämde gick jag lös med dremeln. Där är lite kvar att snygga till så den ligger snyggt men det duger för att mäta
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b2bef1f2ba926869742f8e4b2a2ec44d.jpg
Så det är det här avståndet som behöver bli lite mindre, jag uppskattar det till ca 450 mm. Jag ska snacka med en kardanförlängare imorron för att kolla hur han vill ha den. Eventuellt delar jag den så jag kan trä ändarna på ett rör och sen bulta i båda ändar för att på så sätt få ett exakt mått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b1885193245fd0f07b7174603dd89eb9.jpg
Sen monterade jag kopplingsbehållaren (söt va?), tror det får sitta här nånstans
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8577965ec0a40492a7413efdc39b9506.jpg
Hade besvär med att få fram vätska och det visade sig att det var stopp i slaven bakom luftningsnippeln, men det löste sig. Så nu har jag fungerande koppling big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-050888902f756418a0515a4c4dc0d876.jpg
Sen var jag och rotade fram den gamla returfjädern till gasreglaget, som det är nu måste man nämligen putta tillbaka handtaget för att stänga motorn, något som känns olämpligt när man sen sitter i bilen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-678d31a3212a3cfb80fe64e3c3f39faa.jpg
Kunde fula in den på stången så fjädern sitter nästan exakt som den gör orginal, så det var gutt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f6ea38cb9287db203dddd250b02bf81c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a9e6eab508a7af5f7679829eb9b14f96.jpg

Gasvajern går lite väl tungt så eventuellt skulle jag vilja ha en bättre vajer eller ändra designen lite, men annars är det bara kardanförlängning kvar innan jag kan provköra cool


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
11 februari 2018
#1048
Jag körde med en moddad handbromsvajer från golf som gasvajer. Billigt och bra, grov nog och typ teflonklädd onvändigt. Går väldigt lätt.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

505 Inlägg
11 februari 2018
Trådstartare
#1050
quinna skrev:
Jag körde med en moddad handbromsvajer från golf som gasvajer. Billigt och bra, grov nog och typ teflonklädd onvändigt. Går väldigt lätt.

Det låter intressant, får kanske ta en tripp till biltema o se hur långa det finns
Putteliten skrev:
Det ser ju inte trång ut i garaget...   än så länge i alla fall. wink

Naeh det känns ganska luftigt, vi har eventuellt span på en fyrpelarlyft till den högra porten också. Hade varit trevligt att kunna lyfta bygget och lyften i fråga tar 4 ton tongue
Men då blir det förstås lite mindre plats över wink


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
11 februari 2018
#1051
Den jag hittade var faktiskt skapligt kort. Jag kortade den dock och gjorde en ny nippel. Men den var bra, för det var M6-gänga i ena änden. Lätt att fästa saker i.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 121 Inlägg
12 februari 2018
#1052
MaskinarN skrev:
Hackev8 skrev:
hoppas inte din blir lika lätt i fronten som denna blev med stridsvagns motor smile

https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw

Lite lägre tyngdpunkt borde jag få iaf lol

Får hoppas de big_smile


14 Inlägg
12 februari 2018
#1053
Vilket häftigt projekt!

505 Inlägg
17 februari 2018
Trådstartare
#1054
quinna skrev:
Den jag hittade var faktiskt skapligt kort. Jag kortade den dock och gjorde en ny nippel. Men den var bra, för det var M6-gänga i ena änden. Lätt att fästa saker i.

Jag behöver en ganska lång iom reglaget fram på motorn, 2.5 meter eller nåt tror jag den nuvarande är tongue
jimakesson skrev:
Vilket häftigt projekt!

Tackar smile


505 Inlägg
18 februari 2018
Trådstartare
#1055
Gav mig på kardanen igen, kändes en smula vemodigt att såga av den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6c67d968c1df7fd8a339976a37eb0e37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-93bb9545aca721177a59cb42b32c2802.jpg
Sen trädde jag ändarna på ett rör för att styra
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f2007422bb35dc727b40d4e6113cc70c.jpg
Och skruvade i den i bilen, här kan man nästan tro att det är färdigt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b725152922592a42a84b400fd12c9f7a.jpg
Sen provade jag höja och sänka lite samtidigt som jag mätte skillnaden på kardanen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d852f26d6f02d63e7b40fb144c79c946.jpg
Visade sig att kardanen tillåter över 600 mm fjädringsväg, så det krävdes ingen millimeterprecision tongue Röret jag hade kapat efter måtten jag tog sist blev faktiskt lagom, så jag håller mig till det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a1a277962aac5c8270f8cc6f5c70ec6d.jpg
Sen fick jag göra nya överfall då de som följde med var olika och ingen av dem passade tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c7d5f9ffd523dd354748d391ece696a.jpg
Fick gå ner lite i tjocklek för att fixa radien. Sen ritade jag upp det i CAD för att få fram ett ungefärligt avstånd på hålen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0014acf1956516284c048cc5b725c7ed.jpg
Sen skulle den få sin form
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2100dd6844b5ec8fe8579951dad9f79f.jpg
Började med att spänna ner den med kardanen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-054d0ef7f6a1100f241515c33872f8b5.jpg
Sen lite hammare på det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b48745524c6f9bc6e270baa3000a9492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7065c19806e69b5691fdcd7832bc2349.jpg
Och efter lite mer bankande gick det att få i båda skruvarna. De första blev dock för stora så lagerkoppen låg och skramlade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-902215e519c4921a5a5ebf264823ca2a.jpg
Men på tredje försöket hade jag hittat ett lämpligt avstånd på hålen tongue Nu ska de bara rundas av lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-583fc0c52ce9b128a77a655b6e43f090.jpg
Sen försökte jag få ordning på gasvajern, bytte vajerlås och lite så men kom fram till att vajer var för mopeder. Så jag byggde med stänger istället tongue Blev ett nytt hål i torpeden också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7e12152a8815925acea2c7aeaa2b9b92.jpg
Satte en omlänkning i 3 mm-plåt. Blev lite fel med vinklarna så jag ska modifiera den imorron.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a848ec496070751ce142f9fa2861fae1.jpg
Sen direkt på pumpen istället för via orginal länkage som gick till framänden på motorn. Den här gängstången vill även vika sig så jag ska sätta ett rör istället med svetsade skruvar i ändarna. Rätt kraftiga fjädrar i pumpen så det krävs lite kraft tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d07377545ee56161e718d832cc8affcb.jpg

Jag har beställt rör till att förlänga kardanen så när det kommer lämnar jag iväg den. Sen ska fästhålen för planetväxeln tas upp där motorramen slog sig vid svetsning och eventuellt bygger jag en liten dieseltank och sätter på motorn eller nåt (varken snyggt eller praktiskt med dunken om man inte står brevid).

Sen ska det nog vara dags för en liten provrunda tongue Har snackat med en finsk motorjournalist som var intresserad av att göra en liten snutt med premiärturen till ett tyskt motorprogram, så det kanske dokumenteras lite professionellt till och med tongue

På återseende!


Forummoderator
26 351 Inlägg
18 februari 2018
#1056
Hoppas såklart på ett större reportage. Denna är helt klart värd det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 150 Inlägg
19 februari 2018
#1057
Kul att det går frammåt:) hoppas på ett reportage då:)


505 Inlägg
24 februari 2018
Trådstartare
#1058
Sakta men säkert...

Hade ju lite fel med vinklarna så det blev en ny plåtbit
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e7b61f36edf935154c8c9bd9741f82ed.jpg
Fick en liten knäck också, så nu går allt fritt hela spannet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f288d54061f337f013ee4af4467b1557.jpg
Sen hade vi problemet med hålen som inte matchar längre tongue (Slog sig när jag svetsade motorramsfästena)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-727dddbbdd55837ce9171be82e1fd8a2.jpg
Provade rikta med gasverket
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7b464294f2184006f0e0c39370f0c2c9.jpg
Men jag saknar nog tillräcklig kompetens för detta då jag inte fick det att röra sig en millimeter lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-745bb2e3a7b60414d41bc75bc99ed38b.jpg
Så jag tog ett tips från fassan istället och lade motsvarande svetsar på ovansidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-97fb1c6150fb4c606958843adc4aa6c1.jpg
Och vips, bara att slänga i bultarna cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cd80a279ad288322a7841b37e6d335a1.jpg
Sen svetsade jag på två brickor på gasreglaget för att hindra det från att glida i sidled (glider det ut på den bockade delen tjärvar det, kan vara trist med gashäng på 2000 Nm cool)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a25ecc41b617ea6c284e2519a2d9d44e.jpg
Sen var det tanken...
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4bf8ae511560ca41e9c19c9a95ea22b4.jpg
Gjorde en nippel i samma storlek som ingående på dieselpumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-edfca6e819aa1e7c4a5daaf8716982c2.jpg
Och skulle svetsa dit den
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-186872a8863d86905c4cafaae2d315d8.jpg
Men det ville bara smälta bort och jävlas tongue (precisionssvets i tunnt material är inte för mig) så det slutade med att jag fick kapa bort allt och svarva ner röret igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f486c70ad1e3b4675e27aaede34b51a9.jpg
Och i med en något tjockare plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c8dd3542bf175c38d66ae580a7ffbe35.jpg
Körde över med TIG:en för att försöka täta
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ca0f7c7f1ffe90da619d09f49ad577b0.jpg
I med rör
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9848550e4784632cee0f3b9c0b690e23.jpg
Och mer TIG
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3c1e9c0aacb629d36857eef1629a5e78.jpg
Meen det läckte som ett såll ändå tongue (TIG:en hatar mig nästan lika mycket som jag hatar den roll)

Lade det på is och letade upp nivågivaren istället, den var väldigt ihoprostad sen tidigare, men det gick faktiskt att få loss den smile Kanske kan användas ihop med orginal instrument cool Lite lös i nån nit som får åtgärdas i så fall bara
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c660e3cf24af632a23036f68c1ac604b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5620b02f92f754544a8d1071094cef65.jpg

Tror det får bli en sån där behandling av insidan av tanken sen, och då blir den tät också. Tills vidare får jag nog fula ihop nåt annat än dunken, anslutningen sitter inte bra och den kräver nästan att man vaktar den.

Imorron tänker jag mig fixa ett stopp till gaspedalen så motorn inte stannar när man släpper den (stoppet ska gå att fälla undan = "tändningslås" big_smile)


2 410 Inlägg
25 februari 2018
#1059
Jäkligt smart att svetsa på andra sidan för att räta upp balken. smile



Sök