3695
Sök

Köpråd, Hyundai Accent GS (88 hk)

9 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#1
Hej, jag letar efter en billig (under 7k) och skapligt bensinsnål bil som jag hade tänkt att köra tills den dagen den behöver skrotas.
Det jag är mest sugen på är Toyota Corolla eller Starlet, Nissan Micra eller Opel Corsa, utbudet av dessa är dock dåligt på blocket där jag bor eller max 15 mil ifrån.
Något det dock finns en del av är Hyundai Accent, och jag antar att jag skriver denna tråden för att få höra lite av era erfarenheter av dessa bilar?
Och vet någon vad dom drar blandat eller på landsväg?
Enligt "bilpriser.se" så slukar modellen nedan 0.63/100 km, antar att det är blandat, stämmer detta?
http://www.blocket.se/vi/53463570.htm

Mvh

Forummoderator
18 118 Inlägg
26 april 2014
#2
Rawsteel skrev:
Hej, jag letar efter en billig (under 7k) och skapligt bensinsnål bil som jag hade tänkt att köra tills den dagen den behöver skrotas.
Det jag är mest sugen på är Toyota Corolla eller Starlet, Nissan Micra eller Opel Corsa, utbudet av dessa är dock dåligt på blocket där jag bor eller max 15 mil ifrån.
Något det dock finns en del av är Hyundai Accent, och jag antar att jag skriver denna tråden för att få höra lite av era erfarenheter av dessa bilar?
Och vet någon vad dom drar blandat eller på landsväg?
Enligt "bilpriser.se" så slukar modellen nedan 0.63/100 km, antar att det är blandat, stämmer detta?
http://www.blocket.se/vi/53463570.htm

Mvh

Har haft Elantra -99 och -01. Bägge har rullat på utan bekymmer. De drog runt 0.65 l/mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

554 Inlägg
28 april 2014
#3
Har en Accent 99. Tråkig bil i dålig kvalité men går billigt.
Inga problem att köra den under 0.65

Dock är plåten lite mjuk när man vrider på baslådan.


554 Inlägg
28 april 2014
#5
Malheus skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_fiesta_1_25i_53247112.htm?ca=13&w=1

Över 40 000 mil! Kan man verkligen få en skitbil att hålla så länge?


6 642 Inlägg
28 april 2014
#6
Tveksamt att en så gammal Fiesta har gått 40k mil.

Enligt förra besiktningen hade den gått 4120 mil, så antingen har den gått 14 000 eller 24 000 smile

Bara 5 siffror på gamla Fordarna.

De/Dem

554 Inlägg
28 april 2014
#7
Malheus skrev:
Tveksamt att en så gammal Fiesta har gått 40k mil.

Enligt förra besiktningen hade den gått 4120 mil, så antingen har den gått 14 000 eller 24 000 smile

Bara 5 siffror på gamla Fordarna.

14 eller 24 låter mera troligt.

Min Accent har rullat 18 000 och det märks verkligen.
Min 406a har rullat 28 000 och den är betydligt kryare.
Vi har en 850 också som har rullat 32 000 och den är också kryare än Accenten.

Men Accenten går väldigt billigt. Samt att jag fick den gratis.smile


Saabifierad
2 031 Inlägg
30 april 2014
#8
De andra bilarna du nämner är klart bättre än Hyundai Accent, denna bil börjar redan få problem med länkarmar och diverse styr/stötdämparmekanik redan vid 20.000 mil/10 år.

Så denna bil är lite som ett lotteri, antingen kan du precis köra ett år till innan du får underkänt på det eller några år men du kommer förr eller senare behöva byta dessa delar då de inte är gjorda med toppkvalité.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

554 Inlägg
1 maj 2014
#9
Slash skrev:
De andra bilarna du nämner är klart bättre än Hyundai Accent, denna bil börjar redan få problem med länkarmar och diverse styr/stötdämparmekanik redan vid 20.000 mil/10 år.

Så denna bil är lite som ett lotteri, antingen kan du precis köra ett år till innan du får underkänt på det eller några år men du kommer förr eller senare behöva byta dessa delar då de inte är gjorda med toppkvalité.

Det är därför som man köper en Accent som har långt till 20 000 mil.
Med denna bil kan du köra några år. Du får sedan 500:- på skroten.
http://www.blocket.se/orebro/Hyundai_ac … =8&w=3
Kan du meka själv med begagnade saker från skroten så blir det en billig bil att äga.

Skall man lämna in den på verkstad så blir det en dyr bil att äga och då är det bättre att köpa något med mera kvalité.


2 849 Inlägg
1 maj 2014
#10
rosten1000 skrev:
Slash skrev:
De andra bilarna du nämner är klart bättre än Hyundai Accent, denna bil börjar redan få problem med länkarmar och diverse styr/stötdämparmekanik redan vid 20.000 mil/10 år.

Så denna bil är lite som ett lotteri, antingen kan du precis köra ett år till innan du får underkänt på det eller några år men du kommer förr eller senare behöva byta dessa delar då de inte är gjorda med toppkvalité.

Det är därför som man köper en Accent som har långt till 20 000 mil.
Med denna bil kan du köra några år. Du får sedan 500:- på skroten.
http://www.blocket.se/orebro/Hyundai_ac … =8&w=3
Kan du meka själv med begagnade saker från skroten så blir det en billig bil att äga.

Skall man lämna in den på verkstad så blir det en dyr bil att äga och då är det bättre att köpa något med mera kvalité.

500:- var länge sen man fick när man skrotade en bil, idag tar de emot dem gratis om bilen är komplett, (har man tur kan man få nån hundring) Men de behöver inte betala nåt.

Är inte bilen mer eller mindre komplett så får man betala en slant med.

För övrigt så håller jag med om allt smile

Evildan
1 maj 2014
#11
uhlin skrev:
rosten1000 skrev:
Slash skrev:
De andra bilarna du nämner är klart bättre än Hyundai Accent, denna bil börjar redan få problem med länkarmar och diverse styr/stötdämparmekanik redan vid 20.000 mil/10 år.

Så denna bil är lite som ett lotteri, antingen kan du precis köra ett år till innan du får underkänt på det eller några år men du kommer förr eller senare behöva byta dessa delar då de inte är gjorda med toppkvalité.

Det är därför som man köper en Accent som har långt till 20 000 mil.
Med denna bil kan du köra några år. Du får sedan 500:- på skroten.
http://www.blocket.se/orebro/Hyundai_ac … =8&w=3
Kan du meka själv med begagnade saker från skroten så blir det en billig bil att äga.

Skall man lämna in den på verkstad så blir det en dyr bil att äga och då är det bättre att köpa något med mera kvalité.

500:- var länge sen man fick när man skrotade en bil, idag tar de emot dem gratis om bilen är komplett, (har man tur kan man få nån hundring) Men de behöver inte betala nåt.

Är inte bilen mer eller mindre komplett så får man betala en slant med.

För övrigt så håller jag med om allt smile

Det varierar mycket från skrot/stad, i E:A betalar vissa skrotar 1000kr för en bil med katalysator och 500 utan, då kommer dom dessutom och hämtar det oönskade liket.

Accenten är en underskattad bil.
Köp inte en rostfri för inom 6 månader är ändå skärmkanterna anfrätta, ungefär som en Felica.

Jag har ägt några Accent av den generationen och dom har för pengarna varit suveräna och mkt lättkörda.

Inom släkten finns det en -05 som ägaren är skitnöjd med, den bara fungerar problemfritt trots att dom bor i buschen med tråkiga håliga grusvägar och är dessutom snål på bränsle.

554 Inlägg
6 maj 2014
#12
uhlin skrev:
500:- var länge sen man fick när man skrotade en bil, idag tar de emot dem gratis om bilen är komplett, (har man tur kan man få nån hundring) Men de behöver inte betala nåt.

Är inte bilen mer eller mindre komplett så får man betala en slant med.

För övrigt så håller jag med om allt smile

Får man inte 500:- för bilen så har man kört bilen till fel skrot.
Nästa gång som du skall skrota en bil så ring skroten och fråga vad du får för att köra den till dom.
Då brukar den mest griniga skrotgubben mjukna för han märker att du vill ha betalt och han vill ju knappast att din bil skall hamna hos en konkurrent. Eller hur. Vill han inte betala så ring nästa skrot.
Vi skrotade ca 10 bilar förra året och ingen såldes för under 500:-. Den bästa fick vi 800:- för.


Om ingen vill betala då får man plocka bort katalysator och åka och lämna den gratis.
Sen säljer du katalysator till en industriskrot eller liknade.
Passa på att montera bort batteriet också. Det köper industriskroten också.


2 849 Inlägg
6 maj 2014
#13
rosten1000 skrev:
uhlin skrev:
500:- var länge sen man fick när man skrotade en bil, idag tar de emot dem gratis om bilen är komplett, (har man tur kan man få nån hundring) Men de behöver inte betala nåt.

Är inte bilen mer eller mindre komplett så får man betala en slant med.

För övrigt så håller jag med om allt smile

Får man inte 500:- för bilen så har man kört bilen till fel skrot.
Nästa gång som du skall skrota en bil så ring skroten och fråga vad du får för att köra den till dom.
Då brukar den mest griniga skrotgubben mjukna för han märker att du vill ha betalt och han vill ju knappast att din bil skall hamna hos en konkurrent. Eller hur. Vill han inte betala så ring nästa skrot.
Vi skrotade ca 10 bilar förra året och ingen såldes för under 500:-. Den bästa fick vi 800:- för.


Om ingen vill betala då får man plocka bort katalysator och åka och lämna den gratis.
Sen säljer du katalysator till en industriskrot eller liknade.
Passa på att montera bort batteriet också. Det köper industriskroten också.

Här omkring ger de inte ett rött öre för dem, har frågat på ett antal skrotar.

Är de nåt så när kompletta så tar de dem gratis, har man plockat grejer från dem vill de ha en slant. (vet ej hur det är om katalysatorn är väck)


Sök